EcoCruiser Geplaatst 11 februari, 2025 Geplaatst 11 februari, 2025 (aangepast) Ik heb mijn Volkswagen Passat GTE (pre-facelift) nu een paar dagen en ben bezig de eigenschappen te ontdekken. Eén opvallende en grappige conclusie: opladen aan een laadpaal is niet goedkoper dan opladen tijdens het rijden. Het is wel leuk om de auto aan een paal te kunnen hangen (en extra parkeerplaatsen). Kosten van opladen aan een laadpaal Accucapaciteit (aanname): 8 kWh Laadprijs: €0,50/kWh Startkosten per laadsessie: €0,34 Totale kosten: (8×0,50)+0,34=4,34 Kosten: €4,34 per volledige lading Kosten van opladen tijdens het rijden Snelwegverbruik zonder opladen (100 km/h, cruisecontrol): 5,6 L/100 km Snelwegverbruik mét opladen: 10 L/100 km E5 (premium benzine) prijs: €2,31/L Extra brandstofverbruik door opladen: 10 - 5,6 = 4,4 L/100 km Oplaadcapaciteit tijdens rijden: 20 kWh/100 km Nodige afstand om 8 kWh op te laden: (8/20)×100=40 km Brandstofkosten voor 40 km Zonder opladen: (5,6/100)×40×2,31=5,18 Met opladen: (10/100)×40×2,31=9,24 Extra kosten door opladen tijdens rijden: €9,24 - €5,18 = €4,06 Conclusie Opladen aan een laadpaal kost €4,34 per lading, terwijl rijdend opladen €4,06 extra brandstof kost. Het verschil is verwaarloosbaar, maar rijdend opladen is dus niet duurder en kan zelfs voordeliger zijn, afhankelijk van de laadtarieven. Bij ons is de buurt zijn de laadpaaltarieven vaak duurder. Ik ben benieuwd of dit een gedragen observatie is. 11 februari, 2025 aangepast door EcoCruiser typo 1
JanSL Geplaatst 11 februari, 2025 Geplaatst 11 februari, 2025 Interessante berekening. Bedenk eens even hoeveel zuiniger je rijdt in een niet-hybride benzine auto. Dan hoef je tijdens het rijden niks op te laden EN is de auto lichter zonder de accu en electromotor. En lichter = zuiniger 😉 1
wulfke Geplaatst 12 februari, 2025 Geplaatst 12 februari, 2025 Dat verbruik van 5,6L/100km bij 100km/u interesseert me wel gezien ik met mijn non hybride 1.4TSI zonder accu en elektromotor aan boord toch wel een stuk hoger zit qua verbruik.
jakenl Geplaatst 12 februari, 2025 Geplaatst 12 februari, 2025 Ik ga er voetstoots vanuit dat je berekening helemaal correct is, maar je vergeet 1 ding: Als de auto aan de paal geladen is, verbruik je de eerste 40km helemaal geen benzine en stoot je niets uit (aangenomen dat de stroom groen is) Ik heb zelf ook wel eens uitgerekend dat 40km op benzine omgerekend ongeveer 60ct/kWh kost. Ik heb een paar keer toch opgeladen aan een commerciële paal met een tarief van 53ct, niet voor het geld, maar voor het milieu. Thuis betaal ik, met een paar uur een kabel onder een matje over de stoep, 25ct en als ik aan het net terug lever met de zonnepanelen 25ct - boete van 11ct, maar 14ct/kWh.
Vdub Geplaatst 12 februari, 2025 Geplaatst 12 februari, 2025 Thuisladen met zonnepanelen(en overschot) is natuurlijk het voordeligste.. Is de auto getuned? Misschien dat dat ook nog wat oplevert?
EcoCruiser Geplaatst 12 februari, 2025 Auteur Geplaatst 12 februari, 2025 (aangepast) 11 hours ago, JanSL said: Interessante berekening. Bedenk eens even hoeveel zuiniger je rijdt in een niet-hybride benzine auto. Dan hoef je tijdens het rijden niks op te laden EN is de auto lichter zonder de accu en electromotor. En lichter = zuiniger 😉 Mijn vorige auto, een Opel Astra Station uit 2011, reed gemiddeld 6,7 l/100 km. De VW is een stuk zuiniger, mogelijk omdat de motortechniek verbeterd is. Maar je hebt denk ik gelijk wat betreft het gewicht. De kosten maken mij niet zoveel uit; als ik net zo duur (of goedkoop) kan rijden als met mijn vorige auto, ben ik al tevreden. De PHEV is een stuk krachtiger, rijdt heerlijk, en de ruimte is fantastisch. We moesten een nieuwe auto kopen, omdat de Opel economisch total loss werd gereden door een onoplettende bestuurder. 3 hours ago, wulfke said: Dat verbruik van 5,6L/100km bij 100km/u interesseert me wel gezien ik met mijn non hybride 1.4TSI zonder accu en elektromotor aan boord toch wel een stuk hoger zit qua verbruik. Dat is dan wel het gebruik op de snelweg, met ACC en 100km/uur. In de stad gaat het verbruik wel omhoog. De auto lijkt wel een stuk zuiniger dan mijn vorige auto. Het is een eerste korte termijn ervaring, omdat ik de auto nog erg kort bezit. 55 minutes ago, jakenl said: Ik ga er voetstoots vanuit dat je berekening helemaal correct is, maar je vergeet 1 ding: Als de auto aan de paal geladen is, verbruik je de eerste 40km helemaal geen benzine en stoot je niets uit (aangenomen dat de stroom groen is) Ik heb zelf ook wel eens uitgerekend dat 40km op benzine omgerekend ongeveer 60ct/kWh kost. Ik heb een paar keer toch opgeladen aan een commerciële paal met een tarief van 53ct, niet voor het geld, maar voor het milieu. Thuis betaal ik, met een paar uur een kabel onder een matje over de stoep, 25ct en als ik aan het net terug lever met de zonnepanelen 25ct - boete van 11ct, maar 14ct/kWh. Ik snap je redenering, toch denk ik dat het niet helemaal klopt. Als we puur naar de kosten kijken, maakt het niet uit wanneer en hoe de accu wordt geladen—zolang het maar gebeurt. Of ik nu aan de laadpaal laad of tijdens het rijden, in beide gevallen heb ik die 8 kWh in de accu en kan ik die later gebruiken om elektrisch te rijden. Jij kunt meteen de eerste 40km puur elektrisch rijden, maar ik kan dat op een later moment ook doen. Milieutechnisch is laden aan een (groene) laadpaal natuurlijk een ander verhaal, daar ben ik het zeker met je eens! Thuisladen is zeker het goedkoopst. We hebben geen zonnepanelen, voor ons nauwelijks kosteneffectief, maar desondanks kost thuis opladen gewoon aan de stekker (inclusief 20% rendementverlies) = €2.53 52 minutes ago, Vdub said: Thuisladen met zonnepanelen(en overschot) is natuurlijk het voordeligste.. Is de auto getuned? Misschien dat dat ook nog wat oplevert? Ik heb weinig technische kennis van auto’s, en eerlijk gezegd klinkt ‘tunen’ als iets spannends. Ik weet ook niet precies wat het inhoudt. Als alles goed werkt, ben ik geneigd terughoudend te zijn en niet onnodig te laten sleutelen. 12 februari, 2025 aangepast door EcoCruiser
Procaliber Geplaatst 12 februari, 2025 Geplaatst 12 februari, 2025 Wat voor een verbruik heb je gemiddeld, in de stad en snelweg? Als lange stukken 100 rij red ik 1:18 wel, gecombineerd is het 1:15 Overigens tank 98 E5 voor 1,88 per liter
EcoCruiser Geplaatst 12 februari, 2025 Auteur Geplaatst 12 februari, 2025 9 minutes ago, Procaliber said: Wat voor een verbruik heb je gemiddeld, in de stad en snelweg? Als lange stukken 100 rij red ik 1:18 wel, gecombineerd is het 1:15 Overigens tank 98 E5 voor 1,88 per liter Ik heb inmiddels een paar lange afstanden gereden en kwam daarbij uit op hetzelfde verbruik van 1:18 (5,6 l/100 km). In de stad weet ik het verbruik nog niet precies, omdat de elektrische motor veel overneemt. Tot nu toe heb ik daar 2,1 l/100 km gezien in de stad. E5 voor 1.88 is heel goedkoop. Belgie of Duitsland neem ik aan.
Procaliber Geplaatst 12 februari, 2025 Geplaatst 12 februari, 2025 Dus in de stad zou je de prijs van het opladen moet meenemen in de berekening. Haha ja in Duitsland
EcoCruiser Geplaatst 12 februari, 2025 Auteur Geplaatst 12 februari, 2025 (aangepast) 3 hours ago, Procaliber said: Dus in de stad zou je de prijs van het opladen moet meenemen in de berekening. Haha ja in Duitsland Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar als je doelt op de accu opladen tijdens rijden in de stad, dan is dat veel ongunstiger. Ik heb het eens kort getest en zag toen een verbruik van 20L/100 km. Daarom zou ik alleen opladen op de snelweg, bij een constante snelheid, waar het veel efficiënter verloopt. Berekening: Stel, nog steeds oplaadcapaciteit tijdens rijden: 20 kWh/100 km 1 kWh aan energie kost nu exact 1 liter benzine bij stadsopladen. Kosten per kWh: €2,31/kWh Kosten voor 8 kWh: 8 × €2,31 = €18,48 Dat maakt opladen tijdens een stadsrit meer dan vier keer zo duur als laden aan een laadpaal of opladen tijdens het rijden op de snelweg. 12 februari, 2025 aangepast door EcoCruiser 1
Roy_01 Geplaatst 12 februari, 2025 Geplaatst 12 februari, 2025 Leuke vergelijking, alleen het boordcomputer verbruik is niet super nauwkeurig en vaak te positief. Of heb je het gecheckt door af te tanken?
Diver Geplaatst 12 februari, 2025 Geplaatst 12 februari, 2025 11 uren geleden, EcoCruiser zei: Mijn vorige auto, een Opel Astra Station uit 2011, reed gemiddeld 6,7 l/100 km. De VW is een stuk zuiniger, mogelijk omdat de motortechniek verbeterd is. Maar je hebt denk ik gelijk wat betreft het gewicht. De kosten maken mij niet zoveel uit; als ik net zo duur (of goedkoop) kan rijden als met mijn vorige auto, ben ik al tevreden. De PHEV is een stuk krachtiger, rijdt heerlijk, en de ruimte is fantastisch. We moesten een nieuwe auto kopen, omdat de Opel economisch total loss werd gereden door een onoplettende bestuurder. Dat is dan wel het gebruik op de snelweg, met ACC en 100km/uur. In de stad gaat het verbruik wel omhoog. De auto lijkt wel een stuk zuiniger dan mijn vorige auto. Het is een eerste korte termijn ervaring, omdat ik de auto nog erg kort bezit. Ik snap je redenering, toch denk ik dat het niet helemaal klopt. Als we puur naar de kosten kijken, maakt het niet uit wanneer en hoe de accu wordt geladen—zolang het maar gebeurt. Of ik nu aan de laadpaal laad of tijdens het rijden, in beide gevallen heb ik die 8 kWh in de accu en kan ik die later gebruiken om elektrisch te rijden. Jij kunt meteen de eerste 40km puur elektrisch rijden, maar ik kan dat op een later moment ook doen. Milieutechnisch is laden aan een (groene) laadpaal natuurlijk een ander verhaal, daar ben ik het zeker met je eens! Thuisladen is zeker het goedkoopst. We hebben geen zonnepanelen, voor ons nauwelijks kosteneffectief, maar desondanks kost thuis opladen gewoon aan de stekker (inclusief 20% rendementverlies) = €2.53 Ik heb weinig technische kennis van auto’s, en eerlijk gezegd klinkt ‘tunen’ als iets spannends. Ik weet ook niet precies wat het inhoudt. Als alles goed werkt, ben ik geneigd terughoudend te zijn en niet onnodig te laten sleutelen. Vaak wordt door tunen de optimalisatie van de auto ook verbeterd, het gaat niet alleen over de extra pk`s wat men altijd denkt.
EcoCruiser Geplaatst 12 februari, 2025 Auteur Geplaatst 12 februari, 2025 2 hours ago, Roy_01 said: Leuke vergelijking, alleen het boordcomputer verbruik is niet super nauwkeurig en vaak te positief. Of heb je het gecheckt door af te tanken? Goede suggestie om het te controleren door te tanken. Hoewel een korte afstand van 40 km om op te laden niet veel brandstof zal verbruiken, en het tanken niet altijd precies op hetzelfde moment afslaat. Het viel me op dat het verbruik lange tijd stabiel bleef tijdens het opladen op de snelweg. Dat kan mogelijk ook iets zeggen over de betrouwbaarheid. 17 minutes ago, Diver said: Vaak wordt door tunen de optimalisatie van de auto ook verbeterd, het gaat niet alleen over de extra pk`s wat men altijd denkt. Ik zal eens opzoeken wat het precies is. Dank voor de suggestie.
Procaliber Geplaatst 13 februari, 2025 Geplaatst 13 februari, 2025 17 hours ago, EcoCruiser said: Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar als je doelt op de accu opladen tijdens rijden in de stad, dan is dat veel ongunstiger. Ik heb het eens kort getest en zag toen een verbruik van 20L/100 km. Daarom zou ik alleen opladen op de snelweg, bij een constante snelheid, waar het veel efficiënter verloopt. Berekening: Stel, nog steeds oplaadcapaciteit tijdens rijden: 20 kWh/100 km 1 kWh aan energie kost nu exact 1 liter benzine bij stadsopladen. Kosten per kWh: €2,31/kWh Kosten voor 8 kWh: 8 × €2,31 = €18,48 Dat maakt opladen tijdens een stadsrit meer dan vier keer zo duur als laden aan een laadpaal of opladen tijdens het rijden op de snelweg. Nee ik bedoelde dat het verbruik in de stad nu lager is omdat je elektrisch rijdt, maar de stroom die je daarvoor gebruikt zal je wel mee moeten nemen in je berekening. Maar wel interessant om te zien dat je niet moet gaan stadsladen.
PlushRidah Geplaatst 13 februari, 2025 Geplaatst 13 februari, 2025 Op 12-2-2025 om 05:57, wulfke zei: Dat verbruik van 5,6L/100km bij 100km/u interesseert me wel gezien ik met mijn non hybride 1.4TSI zonder accu en elektromotor aan boord toch wel een stuk hoger zit qua verbruik. Die 5,6L/100km haal ik meestal makkelijk op de snelweg met 105km/u op de cruise control, maar dan met Euro95/E10. Mijn record is 4,8L/100km als de wind de goede kant op staat en het erg rustig is op de weg.
wulfke Geplaatst 13 februari, 2025 Geplaatst 13 februari, 2025 1 minuut geleden, PlushRidah zei: Die 5,6L/100km haal ik meestal makkelijk op de snelweg met 105km/u op de cruise control, maar dan met Euro95/E10. Mijn record is 4,8L/100km als de wind de goede kant op staat en het erg rustig is op de weg. Hmm, dat haal ik verre van. Welke afstand haal je uit een volle tank van 65L ?
EcoCruiser Geplaatst 13 februari, 2025 Auteur Geplaatst 13 februari, 2025 (aangepast) On 12-2-2025 at 19:15, Roy_01 said: Leuke vergelijking, alleen het boordcomputer verbruik is niet super nauwkeurig en vaak te positief. Of heb je het gecheckt door af te tanken? Ik heb nu voor de tweede keer E5-benzine getankt, waardoor ik mijn verbruik nauwkeuriger kan berekenen. In totaal heb ik 712 km gereden, exclusief enkele stadsritten in mijn eigen stad die ik grotendeels elektrisch heb afgelegd. Bij het tanken ging er net geen 45 liter in, wat neerkomt op een gemiddeld verbruik van 6,3 L/100 km. (Voor mijn gevoel is deze auto een stuk zuiniger dan mijn Opel Astra Station, die gemiddeld 6.7 L/100 km aangaf op het display, maar nooit berekend.) Ik rij regelmatig in Hybride modus, stand 'D' met ACC op 100 km/u. De airco staat standaard op 21-22°C, en ik gebruik soms de stoelverwarming. Daarnaast heb ik tijdens het rijden ongeveer 10 km de accu bijgeladen. Vandaag wilde ik bij mijn werk laden, maar helaas waren de enige twee laadpunten alweer de hele dag bezet door dezelfde auto's. Op zulke momenten ben ik blij dat ik geen EV heb – je zou er maar volledig afhankelijk van zijn. On 13-2-2025 at 16:45, wulfke said: Hmm, dat haal ik verre van. Welke afstand haal je uit een volle tank van 65L ? Kleine toevoeging: Vandaag eens in de stad bijgeladen aan een laadpaal. De tarieven zijn best hoog bij ons. Rijden op benzine (€0,15/km) is hier aanzienlijk goedkoper dan rijden op elektriciteit (€0,31/km). Ik kom tot de conclusie dat thuis opladen de enige echt kosteneffectieve optie is. Opladen tijdens het rijden kost ongeveer evenveel als bijladen bij een goedkopere laadpaal en is qua prijs vergelijkbaar met E5-benzine. Maar bij de duurdere laadpalen, waar de prijs kan oplopen tot €0,71+ per kWh, is rijden op elektriciteit flink duurder. Bovendien zag ik dat de ANWB per 1 maart de startkosten gaat verhogen, waardoor publiek laden nog ongunstiger wordt. 14 februari, 2025 aangepast door EcoCruiser
jakenl Geplaatst 14 februari, 2025 Geplaatst 14 februari, 2025 Die start tarieven zijn voor de GTE erg ongunstig. Een paar maanden terug was ik in Duitsland in een hotel en daar kon je de auto opladen voor een flat fee van 10 euro. Totaal niet interessant voor een lading kleiner dan 8kWh.De anwb heeft voor mij afgedaan qua laden. Die 69ct hakt er bij die kleine accu veel te hard in. Bij de Lidl in Oostenrijk afgelopen zomer: 19ct! Dan baal je alleen nog van die max van 16A laden, want een uur laden brengt je nog geen 20km verder
PlushRidah Geplaatst 15 februari, 2025 Geplaatst 15 februari, 2025 Op 13-2-2025 om 16:45, wulfke zei: Hmm, dat haal ik verre van. Welke afstand haal je uit een volle tank van 65L ? Geen, ik zou dat weer eens moeten bekijken als ik weer ga tanken. Na het tanken zegt de boordcomputer wel altijd dat ik een actieradius heb van 1080km, maar dat blijft er dan een paar honderd kilometer staan voor hij echt begint met aftellen.
Aanbevolen berichten