Ga naar inhoud
  • 0

Trekhaak aangemeld ja of nee en knop aan de verkeerde kant?

Vraag

Geplaatst

Beste forumleden,

Volgende week ga ik mijn nieuwe (voor mij dan) Passat ophalen.

Er zit een af fabriek in wegzwenk trekhaak onder (geweldige optie als je het mij vraagt). Nu heb ik gezien in de historie dat hij echter achteraf is ingebouwd door de dealer vlak na levering.

Ik lees zo her en der wat verhalen over het niet juist aanmelden bij VW van deze achteraf inbouw, waardoor bij software updates de trekhaak niet meer (goed) zou functioneren.

Kan ik dit ergens checken of dit goed is gedaan?

Of kan ik ervan uitgaan dat het vanwege het feit dat de dealer de inbouw verzorgd heeft, dit automatisch in orde is?

Dan een een tweede vraag. De bedieningsknop zit aan de linker kant van de kofferruimte. Dat is volgens mij afwijkend, aangezien ik ze (altijd?) rechts zie zitten. Klopt dit?

Indien ja, wat zou hiervan de reden zijn?

Het is mijn eerste vraag hier, dus als hij niet de juiste categorie staat bij voorbaat excuus.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst (aangepast)

Er zijn hier en daar wel wat instellingen in de DM/DP die betrekking hebben op de trekhaak of aanhanger. Dus daar zou je al iets moeten van terugvinden. 

Echter kan het wel goed zijn dat de dealer hem netjes heeft gecodeerd maar dat de VW database niet geüpdatet is waardoor het bij VW niet gekend is dat deze erop zit. En inderdaad zal de juist gecodeerde trekhaak gewist worden wanneer ze een update uitvoeren en de basisgegevens terug inladen.

Dat zal het makkelijkste geweest zijn om te monteren en minder demontage gezien de trekhaakmodule links achter zit ingebouwd, en de kabelboom loopt ook via de linkse kant naar voren toe. Als de knop rechts moet komen moeten ze enkel voor deze knop de kabelboom verder naar rechts doortrekken. 

aangepast door wulfke
  • 0
Geplaatst

Ik heb destijds ook een zwenkbare trekhaak in mijn passat gebouwd.

En de schakelaar links ingebouwd om de reden die Peter noemt.

• 0
Geplaatst

Ah kijk dat wist ik niet. Logisch dus dat hij links zit eigenlijk.

Vwb de juiste aanmelding zal ik straks zeker even in de menu’s checken of daar iets te vinden. Echter bedoelde ik in eerste instantie de aanmelding in de “administratie” van Volkswagen Duitsland.

Zeg maar dat zij weten op chassisnummer welke opties de auto heeft. Ze weten natuurlijk welke opties bij levering erop zitten maar achteraf opties niet. Dit kan bij software updates mogelijk problemen geven las ik.

Is dat nog te checken?

Ik heb bij de dealer gevraagd, maar die geven geen info zolang ik de auto nog niet heb. En ze keken me nogal glazig aan alsof ik iets heel vreemds vroeg.

Onderhoudshistorie uitdraaien, zelfde verhaal ivm privacy niet mogelijk.

• 0
Geplaatst

Welkom,

Terechte vragen maar heb je ze ook aan de verkopende partij gevraagd?
Ik heb zelf voor aankoop op basis van chasisnummer alle info gekregen van de dealer hier.

• 0
Geplaatst

De verkopende partij is geen dealer of servicepartner, maar redelijk groot universeel occasion bedrijf. Ze kunnen naar hun zeggen niet in de VW systemen kijken.

Ik zal nog eens bij de andere vestiging van de dealer hier vragen, zodra ik de auto heb.

Ik zie dat er aanbieders zijn waarbij je voor een klein bedrag een optielijst op chassisnummer kunt opvragen. Zou het niet zo zijn dat als de achteraf ingebouwde zaken als ze correct zijn aangemeld op deze lijst moeten verschijnen?

• 0
Geplaatst

Maar even voor mijn beperkte brein: je koopt een auto, met trekhaak (origineel of after part), dan test je die toch ook uit?

De befaamde sticker in de kofferbak leert je waarmee de auto uit de fabriek rolde. Ik heb geen idee of een dealer of om het even wie dan ook iets bij VW moet aanmelden.
Mijn wagen is van 2016 en daarvan zegt VW dat ik geen bandenservice, mobiliteitsgarantie, krijgt omdat de wagen 0km op de teller heeft staan.
Dus zo'n systeem of het systeem is niet zaligmakend.

• 0
Geplaatst

De trekhaak is uiteraard getest en werkt perfect. Daar gaat mijn vraag ook niet over.

Ik wacht gewoon eerst even tot ik de auto heb (volgende week)… maar wachten duurt lang

Dank voor de reacties so far!

• 0
Geplaatst

De situatie die de TS schetst kan gebeuren. 

Bvb als je meerdere dingen aanpast met vcds en hier en daar wat functies naar wens aanpast en de dealer doet een update of reset tijdens een onderhoud. De setup van de wagen zit in een soort VW database waarbij de dealer online een configuratie van een wagen kan opvragen en opnieuw inladen. 

Dan worden deze aanpassingen die je hebt gemaakt teniet gedaan en wordt de wagen terug naar toestand gezet zoals hij bekend is in de VW database. Voor verschillende opties kan je bij VW een soort installatie of optiecode aankopen wat ook gekoppeld zit met de VW database gezien de configuratie en installatie een online verbinding vraagt. Door deze code en online verbinding te gebruiken zal de database worden aangepast en worden toegevoegd aan de optielijst van deze wagen. 

Of dit nu echt zo een probleem is of deze nu wel of niet correct is aangemeld dat betwijfel ik, dat kan ook afhankelijk zijn van of de TS bij de dealer blijft gaan voor het onderhoud en herstellingen en vermoed dat de dealer ook niet bij elk onderhoud een update zal uitvoeren. De eventuele update zal pas gebeuren als er echt problemen met de wagen zijn waarbij ze er niet uit komen en een soort reset hulp zou kunnen bieden.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden