Ga naar inhoud
  • 0

VW CC TDI 184pk 2015 Motor revisie

Vraag

Geplaatst

Goedenavond forumleden,
Ik rijd een VW CC 2.0 TDI 184pk uit 2015 (motorcode: CUWA). De afgelopen tijd heb ik problemen met de turbo ervaren. Bij stevig gasgeven schoot de auto een paar keer in noodloop met foutcode P00AF00. Na het wissen van de foutmelding reed de auto weer normaal.
Nu krijg ik echter de foutcode P0299, en de auto heeft totaal geen vermogen meer. De turbo lijkt niet te werken. Zelfs na het wissen van de storing blijft de auto zonder vermogen en komt er geen foutmelding terug, totdat ik rond de 70 km/u rijd—dan verschijnt P0299 opnieuw.
Ik vermoed dat de turbo het heeft begeven. Echter, gezien het feit dat de motor flink olie verbruikt (1 liter per 1000 km), lijkt het me zonde om alleen de turbo te vervangen. Daarom overweeg ik een motorrevisie (inclusief nieuwe turbo, indien nodig) of de aanschaf van een goede tweedehands CUWA-motor met minimaal olieverbruik.
Zijn er forumleden die ervaring hebben met zo’n revisie en dit project met mij willen oppakken? Of heeft iemand misschien nog een betrouwbare CUWA-motor liggen?
Ik hoor het graag! Alvast bedankt.

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst
10 uren geleden, mrg2 zei:

Echter, gezien het feit dat de motor flink olie verbruikt (1 liter per 1000 km), lijkt het me zonde om alleen de turbo te vervangen. Daarom overweeg ik een motorrevisie (inclusief nieuwe turbo, indien nodig) of de aanschaf van een goede tweedehands CUWA-motor met minimaal olieverbruik.

Revisie of vervanging zijn wel hele grote stappen. Misschien eerst een diagnose van de oorzaak van het olieverbruik? Lekt het, verbrand het? Misschien is het maar een pakking. 

• 0
Geplaatst

Het olieverbruik kan ook bij de turbo vandaan komen, zeker gezien het feit dat er problemen lijken te zijn met de turbo.

Had je al langer het idee dat ie bijvoorbeeld erg rookte? En dan doel ik vooral op blauwe rook. 1 liter per 1000 kilometer zou zichtbaar moeten zijn uit de uitlaat als het daadwerkelijk via de verbrandingskamers lekt (bijvoorbeeld als gevolg van versleten zuigerveren) Ook zou het "slechts" bij de klepsteelrubbers vandaan kunnen komen en ben je klaar met een koprevisie. 

Alles met elkaar denk ik ook dat een blokrevisie of vervanging wel erg rigoureus is om daar nu gelijk al aan te denken, iets meer onderzoek zou wel eens veel geld kunnen besparen. 

• 0
Geplaatst

Goedemorgen,

Nee, er is geen rook te zien, zelfs niet nu ik geen vermogen heb. Ook is er geen olielekkage rondom het motorblok, en de uitlaat is niet vettig. Bij de garage gaven ze aan dat het waarschijnlijk de schraapveren zijn, iets wat veel voorkomt bij dit type motorblok. Nu hebben ze mij echter verteld dat de turbo vervangen moet worden.

Als een van jullie een betrouwbare garage weet in de omgeving van Almere (of daarbuiten) die een goede diagnose en reparatie kan uitvoeren, dan hoor ik het graag

• 0
Geplaatst
12 uren geleden, mrg2 zei:

Ik vermoed dat de turbo het heeft begeven. 

32 minuten geleden, mrg2 zei:

Bij de garage gaven ze aan dat het waarschijnlijk de schraapveren zijn, iets wat veel voorkomt bij dit type motorblok. Nu hebben ze mij echter verteld dat de turbo vervangen moet worden.

35 minuten geleden, mrg2 zei:

Als een van jullie een betrouwbare garage weet

Het is niet je eigen vermoeden maar de conclusie van een garage? Je bent dus al bij een garage geweest, je hebt al een diagnose maar zoekt toch een andere garage? Is je huidige garage dan niet betrouwbaar? Misschien handig als je even duidelijk aangeeft wat nu de stand van zaken is.

• 0
Geplaatst

Bij de eerste keer dat ik de P00AF00-foutmelding kreeg, ben ik direct naar de garage gegaan. Daar werd mij verteld dat de turbo vervangen moest worden, wat €2500 zou kosten. Daarnaast gaven ze aan dat overmatig olieverbruik vaak voorkomt bij deze motoren, omdat de schraapveren vast kunnen komen te zitten in de zuiger. Helaas kunnen zij deze reparatie niet uitvoeren.

Aangezien mijn motor steeds meer olie verbruikt, lijkt het mij zonde om alleen de turbo te vervangen. Ik wil het liever in één keer goed laten aanpakken. Daarom ben ik op zoek naar een betrouwbare garage / persoon voor zowel diagnose  reparatie.

• 0
Geplaatst (aangepast)

Heb je de motor al een keertje geflushed. 

Op het plaatje klikken even door scrollen naar onderen dan kom je het tegen.

An engine flush represents a process of cleaning the inside of an engine. It includes the removal of old oil, along with any debris or deposits that may have built up inside the engine. That way, the engine's health and performance are enhanced. Engine flushes are typically performed using a cleaning solution.

aangepast door Diver
  • 0
Geplaatst
2 hours ago, Diver said:

Heb je de motor al een keertje geflushed. 

Op het plaatje klikken even door scrollen naar onderen dan kom je het tegen.

An engine flush represents a process of cleaning the inside of an engine. It includes the removal of old oil, along with any debris or deposits that may have built up inside the engine. That way, the engine's health and performance are enhanced. Engine flushes are typically performed using a cleaning solution.

Jazeker, dat heeft het olie verbruik niet doen verminderen.

• 0
Geplaatst

gezien het vermogen is deze CUWA motor waarschijnlijk gewoon een Golf 7 GTD motor, die hebben idd vaker last van olieverbruik.

Dat je geen rook ziet dat zal wel, je DPF houdt dat allemaal netjes tegen, als je wel rook ziet is je DPF vaak ook defect.

Ik zou even de inlaatbuis van de turbo demonteren, kun je snel genoeg zien of de zaak doormidden is of niet. Je kan ook een rooktest doen en kijken of je niet een lekke IC slang hebt daar net boven de bak/onder de turbo. Die gaan nl ook wel eens.

• 0
Geplaatst

Goede avond Vdub,

Je hebt gelijk, ik heb inderdaad de  GTD motor en ben nog steeds gek op deze auto. Daarom wil ik dat de motor weer optimaal functioneert. Vandaag heb ik hem naar de garage gebracht om het probleem met de turbo te laten verhelpen. Ze zijn op dit moment nog bezig na de indicatie van afgelopen week met de diagnose.

Aangezien het weer niet meezit, heb ik ervoor gekozen om het werk uit te besteden in plaats van zelf te sleutelen. Zodra de turbo is gerepareerd, wil ik verder kijken naar de motor om het olieverbruik terug te dringen. Mocht het olieverbruik gerelateerd zijn aan de defecte turbo, dan is het probleem daarmee wellicht opgelost. Zo niet, dan zal ik op zoek moeten naar een alternatief.

Ik wacht het nog even af, maar in ieder geval bedankt voor je bericht!

• 0
Geplaatst

je moet wel oppassen dat overmatig olieverbruik je (nieuwe) turbo niet sloopt.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden