Ga naar inhoud

Vraag

Geplaatst (aangepast)

In mijn auto (zie signature onderaan) was na 2 jaar de originele batterij al versleten . De start/stop functie heb ik via vcds meteen na aanschaf van de auto uitgeschakeld . De kapotte batterij viel niet onder VW garantie , dus ben ik die toen ergens anders gaan laten vervangen en daar hebben ze de volgende 12V startbatterij voor mij gemonteerd :

Bosch S4E07 65Ah 650A EFB Start-stop accu

-Nu zijn we 5 jaar later , en omdat ik weinig kilometers doe (maar wel een versterker en dashcam heb en wanneer ik rijd ook telkens zetel/stuurverwarming gebruik) , merk ik dat de batterij wat aan het minderen is .
Naast het model wat ze bij mij toen gemonteerd hebben , bestaan er nog verschillende andere modellen , bijvoorbeeld :

Bosch S4E08 70Ah (iets grotere capaciteit maar duurt dus langer om op te laden en met weinig km's is dat moeilijk ?)
Bosch S5E08 70Ah (meer iets voor dieselauto's ?)

Nu vraag ik mij af welke ik zou nemen . Gewoon weer dezelfde als die er in zit of toch eens rondkijken naar wat anders .

-Ik was ook aan het denken om een noodstarter aan te schaffen , zodat ik die kan gebruiken in noodgevallen en ook om te gebruiken wanneer ik een nieuwe 12V batterij koop . Dan kan ik de nieuwe batterij zelf vervangen zonder dat de stroom er volledig af gaat .

Ik ben ook wel benieuwd welke batterij jullie zelf in de B8 gestoken hebben . En of jullie de batterij onder stroom verwisselen of niet .

Tips voor een niet al te dure Powerbank+Jumpstarter zijn ook welkom . :)

aangepast door vlkswgnpsst

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Toen mijn B8 5,5 jaar oud was heb ik er ook een andere accu in laten zetten.
Met alle (winterpakket) opties wilde ik een grotere accu: bij mijn Passat is die achterin gemonteerd.
Ik heb voor deze gekozen:

Varta Accu Silver Dynamic AGM G14 95 Ah.

• 0
Geplaatst

De Varta Silver Dynamic serie is voor de auto die iets meer stroom verbruikt.

In mijn 3BG TDI heeft ie het 7 jaar gedaan. Later is de acxu in een W8 terecht gekomen na de slacht en is uiteindelijk kapot gegaan van het niet gebruiken.

• 0
Geplaatst

Hey bedankt voor jullie reacties .

Ik heb me voorlopig een Li-ion jumpstarter voor 50€ besteld : de GOOLOO A3 . Deze leg ik in de kofferbak voor het geval dat .

Wanneer ik deze dan heb gebruikt om 1-2 keer te jumpstarten , bestel ik me een nieuwe 12V autobatterij . Dezelfde als die er in zat denk ik (Bosch S4E07 65Ah , of eventueel de Bosch S4E08 70Ah) .

Dan kan ik normaal zelf de batterij vervangen dmv de Gooloo A3 , zonder dat de auto zonder stroom komt te zitten . De hele handeling moet wel binnen 30 seconden gebeuren , dus daar moet ik nog wel eens goed over nadenken hoe ik dat ga aanpakken .

• 0
Geplaatst

De batterij specificaties zullen ook verschillen van het type motor erin ligt, bezine vraagt wat minder startstroom dan een diesel. Alsook de afmetingen zijn uiteraard belangrijk. 

De vraag "vervangen jullie de batterij onder stroom" begrijp ik niet. Als je de batterij moet wisselen moeten sowieso beide accupolen losgemaakt worden en val je zonder spanning. Dus hoe je onder stroom gaat wisselen is me even een raadsel. 

Ivm de jumpstarter ben ik wel benieuwd naar uw ervaring hiermee, ooit eens zo een low budget ding gehad maar zowel jumpen als starten deed de auto er niet mee.

Bij een korte afstandswagen lijkt me een kwalitatieve druppel lader dan weer interessant om de batterij in conditie te houden (mits je de wagen in een garage kan stallen). 

Succes

• 0
Geplaatst

Precies wat @wulfke zegt, er is geen enkele reden om de accu onder spanning te vervangen. Die starthulp daarvoor gebruiken is dus een oplossing zoeken voor iets wat helemaal geen probleem is.

Ik zou gewoon een nieuwe accu kopen, of je nou veel of weinig rijdt, 5 jaar is een hele normale levensduur voor een accu in een moderne auto.

Wat je nu wil gaan doen, starthulp gebruiken voor als de accu leeg is, leidt alleen maar tot nog meer storingsmeldingen, aangezien een moderne auto met zeer veel electronica (en een bijhorende belasting van de accu) helemaal niet goed tegen een lage accuspanning kan.

Verder moet een accu in een start-stop auto ingeleerd worden, zodat de auto weet dat er een nieuwe accu in zit.

Makkelijker kan ik het niet maken, dit is nu eenmaal het lot van de hedendaagse autobezitter als het gaat om het vervangen van een accu. Ik moet binnenkort ook weer een nieuwe, zit er al weer 5 jaar in, en dan is het gewoon gedaan met de accu.

• 0
Geplaatst (aangepast)

Toen ik mijn batterij liet vervangen , heeft men dat onder spanning gedaan . Waarschijnlijk om tijd te winnen zodat ze niets moesten hercoderen .
Batterij type was toch hetzelfde (EFB) en capaciteit was ook vrijwel hetzelfde (65 tov 69) .
Dat deden ze met een groot apparaat waar ze ook mijn batterij conditie eerder mee uitgemeten hadden . Ze hadden dan 30 seconden de tijd voor om de nieuwe batterij er in te swappen . Daarna kon ik meteen starten en vertrekken . En , het heeft altijd goed gewerkt . Veel beter en langer dan de standaard VW batterij .

Maar , goed om te weten dat de spanning er toch volledig af mag . Dan verwissel ik op mijn gemak de batterij . En daarna codeer ik de nieuwe info er in met vcds (manufacturer , capacity , type , serial no) .

@Wulfke deze persoon start met die Gooloo A3 jumpstarter toch zijn dieselauto en tractor , en er zijn nog wel meer tests van te vinden van andere mensen . Die Li-ion dingen zijn tegenwoordig echt wel goed hoor ik van verschillende mensen :

aangepast door vlkswgnpsst
  • 0
Geplaatst

De spanning mag eraf, enige wat er zich kan voordoen is na het contact opzetten dat er wat foutmeldingen aanwezig zullen zijn die dan zichzelf resetten of zich gaan resetten na een stukje te rijden. De klok zal zichzelf juist zetten na de ontvangst van het gps signaal, enkel de trip km stand zal gereset zijn en mogelijks de rit gegevens en geschiedenis zoals gemiddeld verbruik, rijtijden, enz.

Coderingen blijven behouden. Na de plaatsing van de nieuwe accu zal u enkel het systeem kenbaar moeten maken van de aanwezigheid van de nieuwe accu. 

Leuk filmpje maar nog niet echt iets gezien waarbij iemand toch echt auto startproblemen heeft en deze dan aan de praat krijgt met dit toestel. De eerste auto uit het filmpje met V8 motor vertelde hij geen platte batterij had bij de test, de tractor heeft denk ik geen motorblok wat vergelijkbaar is met een doorsnee auto motor. 

Maar alsnog veel plezier ermee en hoop dat hij u uit de brand kan redden indien het nodig zou zijn 👍🏻.

• 0
Geplaatst

je kan bij een moderne auto NIET meer zonder coderen een versleten accu vervangen en er vanuit gaan dat je zo klaar bent. Het Batterijmanagement weet precies hoe de SoC en de SoH is van de accu, 65Ah is geen 69Ah en andersom, weet/denkt een BMS dat de de accu 65Ah is zal die zeker niet meer laden dan 65Ah.

Is de staat van de accu nog maar 30% zal die niet verder laden dan dat. Bij een GTE krijg je zelfs de "Vervang-12V-Accu" melding niet uit je display als je em niet codeert.

• 0
Geplaatst

Ik moet mijn accu vervangen. Ik heb VCDS waar moet ik de codering indoen?

• 0
Geplaatst

Staat bij mij in 61

-------------------------------------------------------------------------------
Address 61: Battery Regul. (J840)       Labels:. 1K0-907-534.clb
   Part No SW: 7N0 907 534     HW: 1K0 907 951 
   Component: Batt.regelung H41 1642  
   Serial number: 260411F2001900
   Coding: F300185A
   Shop #: WSC 12345 123 12345
   VCID: 71BFD574A1A8BA3F36B-8024

Subsystem 1 - Part No SW: 1K0 915 181 F    HW: 1K0 915 181 A
   Component: J367-BDM  H07 0150 
   Serial number: 00000000009370333196

No fault code found.

• 0
Geplaatst
Op 22-1-2026 om 22:23, jaap zei:

Ik moet mijn accu vervangen. Ik heb VCDS waar moet ik de codering indoen?

in 19 Gateway > Adaption en dan BAT intikken in het zoekveldje

dan krijg je een stuk of 8 velden waarvan Capacity, Vendor en Serialnumber aangepast/bekeken moeten worden op correctheid

• 0
Geplaatst
1 uur geleden, Vdub zei:

in 19 Gateway > Adaption en dan BAT intikken in het zoekveldje

dan krijg je een stuk of 8 velden waarvan Capacity, Vendor en Serialnumber aangepast/bekeken moeten worden op correctheid

Dan zal ik hier eens kijken. Groep 61 staat niet in mijn VCDS.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden