Ga naar inhoud
  • 0

2.0TFSi misfires koude start

Vraag

Geplaatst

Beste leden,

Ik ben al een tijdje het probleem van de koude start aan het proberen op te lossen van de passat van mijn vrouw.

Ik heb inmiddels zelf het volgende gedaan:

Brandstofsysteem reiniger aan benzine toegevoegd

Distributie ketting vervangen complete set. Incl solenoid

Olieververst incl filter

Walnutblasting uitgevoerd 

4 nieuwe bosch injectors

Flap adaption uitgevoerd

4 nieuwe bougies

Pcv klep vervangen

Vacuum lektest uitgevoerd met rook machine

Wij rijden met onze passats altijd op (premium) Euro98

Ik heb veel al opgezocht onderandere via google en veel gevonden maar niets waar ik de oplossing kan vinden

Het probleem doet zich ook alleen voor met koude motor, soms valt hij gewoon uit omdat hij dan zoveel misfired dat hij nog maar op 2 of 3 cilinders loopt, als hij warm is loopt hij als een zonnetje netjes stabiel zonder misfires

De motor verbruikt geen olie of koelvloeistof

Via VCDS krijg ik ook geen codes behalve multiple misfires

Hopelijk heeft een van jullie de gouden tip waarmee ik dit kan oplossen 

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Wat is de stationaire fuel trim (uitlezen met VCDS)?

Oliezeefje  nokkenasversteller gecontroleerd op vuil?

Bobines gecheckt?

EGR?

• 0
Geplaatst

Ik ben beslist geen monteur maar denk/google/chatgpt graag even mee. 

1. Komt de juiste hoeveelheid brandstof in de motor? Check pomp, filter, injectoren, brandstofdruk 
  2. Komt de juiste hoeveelheid vonk in de motor? Check bobines, bougies, draden en connectoren 
  3. Komt de juiste hoeveelheid lucht in de motor? Check filter, slangen, compressie
  4. Geeft de auto de juiste combinatie tussen brandstof, vonk, lucht? Check temperatuursensor, luchtmassameter, uitlaatgasrecirculatieklep, lengte distributieriem/ketting, krukaspositiesensor, nokkenaspositiesensor en zuurstofsensoren

Een keer gezien in een autoprogramma: van alles vervangen en uiteindelijk bleken simpelweg de bougiekabels de oorzaak van misfires. Maar dat was niet bij een koude motor. 

Als het sterk temperatuurafhankelijk is, dan denk ik aan luchtmassameter en sensoren. Dan zijn 1, 2 en 3 op orde maar gaat het mis bij 4, omdat de auto niet de juiste informatie krijgt over de temperatuur van de motor of de lucht. 

Iets anders dat ik tegenkwam: dunnere olie om de weerstand bij koude motor te verminderen. 

• 0
Geplaatst (aangepast)

Als ik het goed heb geeft VCDS aan welke cilinder de misfires heeft, wissel de bobines eens om, maar houd wel goed in de gaten welke je waar terugplaatst, zo kan je in ieder geval de bobines testen/uitsluiten. 

Address 01: Engine (CDA)       Labels:. 06J-907-115-CDA.clb
   Part No SW: 06J 906 027     HW: 06J 907 309 B
   Component: MED17.5.2        03 9007  
   Revision: PAH04---    Serial number: VWZCZ000000000
   Coding: 0404000C18070060
   Shop #: WSC 05314 000 00000
   VCID: 68DE329D5BFF410A7D-803C

3 Faults Found:
000604 - Fuel Pump Control Module 
               P025C - 000 - Short to Ground - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100000
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 255
                    Mileage: 0 km
                    Time Indication: 0

Freeze Frame:
                    RPM: 0 /min
                    Load: 0.0 %
                    Speed: 0.0 km/h
                    Temperature: -40.0 C
                    Temperature: -40.0 C
                    Absolute Pres.: 980.0 mbar
                    Voltage: 11.811 V

000768 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected 
               P0300 - 000 -  - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Mileage: 75265 km
                    Date: 2013.03.24
                    Time: 23:15:35

Freeze Frame:
                    RPM: 1287 /min
                    Load: 30.6 %
                    Speed: 0.0 km/h
                    Temperature: 11.0 C
                    Temperature: 11.0 C
                    Absolute Pres.: 1010.0 mbar
                    Voltage: 14.732 V

000770 - Cylinder 2 
               P0302 - 000 - Misfire Detected - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Mileage: 75265 km
                    Date: 2013.03.24
                    Time: 23:16:15

Freeze Frame:
                    RPM: 1318 /min
                    Load: 29.8 %
                    Speed: 8.0 km/h
                    Temperature: 21.0 C
                    Temperature: 10.0 C
                    Absolute Pres.: 1010.0 mbar
                    Voltage: 14.605 V

Readiness: 0000 0000

Control Module Part Number: 06J 906 027 HW: 06J 907 309 B
Component and/or Version: MED17.5.2 * 03 9007
Software Coding: 0404000C18070160
Work Shop Code: WSC 74565 000 00000
VCID: 6889B8109E727BFAA73-803C

4 Faults Found:

000768 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 000 -
Freeze Frame:
Fault Status: 01100000
Mileage: 146183 km
Date: 2005.14.01
Time: 15:54:36
Freeze Frame:
RPM: 4909 /min
Load: 99.6 %
Speed: 203.0 km/h
Temperature: 97.0°C
Temperature: 31.0°C
Absolute Pres.: 1000.0 mbar
Voltage: 14.351 V

000772 - Cylinder 4
P0304 - 000 - Misfire Detected
Freeze Frame:
Fault Status: 01100000
Mileage: 146183 km
Date: 2005.14.01
Time: 15:54:36

aangepast door Diver
  • 0
Geplaatst

Bedankt voor jullie antwoorden,

Uiteraard heb ik inderdaad het zeefje van de nokkenas versteller gecontroleerd,

Bobines heb ik al uitgewisseld maakt geen verschil de misfires komen op alle cilinders voor maar steeds verschillend in hoeveelheid de ene keer heeft cilinder 3 meer misfires en andere keer is dat cil 2 en dan weer cilinder 1, en dan weer cil 4. Ik heb nergens foutcodes op, elke keer als ik de auto uitlees dan komen alleen de misfires in beeld, als ik bij warme motor de codes wis dan komen ze ook de hele dag niet terug totdat de volgende ochtend de auto weer koud gestart wordt

Ik zal zsm nog een foutcode rapport uit VCDS hier plaatsen , dan zal ik gelijk de fueltrim waardes hier plaatsen

De EGR heb ik eigenlijk niks mee gedaan omdat ik daar geen foutcodes van heb gehad, dat is misschien nog wel een optie om deze te vervangen

Brandstof druk is allemaal in orde dit heb ik ook uitgelezen met VCDS en deze zijn prima. Ik denk ook dat als dit niet in orde was dat hij ook met warme motor dan slecht zou moeten lopen en zou moeten inhouden met vollast, dit is niet aan de orde.

• 0
Geplaatst

welke softwareversie heb je er nu op zitten?

• 0
Geplaatst
59 minutes ago, Diver said:

Heb net log gegevens toe gevoegd in vorige post

Ik zie het inderdaad, ik zie dat de multiple misfires bij jou aanwezig waren bij 203km/u. Zo hard rijdt mijn vrouw met koude motor niet van de oprit af hier, met warme motor ook niet trouwens 😅

• 0
Geplaatst
2 minuten geleden, Rowdy Bos zei:

Ik zie het inderdaad, ik zie dat de multiple misfires bij jou aanwezig waren bij 203km/u. Zo hard rijdt mijn vrouw met koude motor niet van de oprit af hier, met warme motor ook niet trouwens 😅

Wat ik wilde laten zien was dat VCDS aangeeft bij welke cilinder het gebeurd. De reden bij mij was een kapotte bogie, de 203 was in Duitsland, daar kan dit nog. 

• 0
Geplaatst
18 minutes ago, BARRY_TDI said:

2 vragen

Hoe is de accu status en welke pomp tank je premium 98?

Accu is in topstaat, laad spanning ook.

Shell of esso 

• 0
Geplaatst
Op 5-1-2025 om 16:01, Rowdy Bos zei:

Geen idee eigenlijk, waar kan ik dat checken in VCDS?

foto maken van het engine-scherm van VCDS

• 0
Geplaatst
4 hours ago, Vdub said:

foto maken van het engine-scherm van VCDS

Dat zal ik vandeweek even doen, laptop was vanavond natuurlijk weer net leeg toen ik ging uitlezen ik kon nog net een foto maken van de storing die er nu in stond, en dat was dit keer geen misfires maar een p0171 system to lean melding. Vaak komt zo'n melding niet per sè van een te arm systeem maar van valse lucht, de brandstofdruk stationair is 40Bar.

Ik heb afgelopen keer alleen het pcv membraan vervangen ik heb nu toch het complete huis met pcv besteld ik vertrouw hem niet helemaal. Ik ga vandeweek weer even met de rook machine testen, ik heb vorige keer alleen het inlaat traject op lekkage getest, ik ga vandeweek het carter testen, ik heb een vaag vermoeden dat de motor valse lucht pakt langs de krukas keering aan de bak zijde. Ik heb dat eerder gezien bij diverse audi's met TFSi motoren

20250106_191912.jpg

• 0
Geplaatst

lekke krukaskeering kan zeker deze melding veroorzaken, overigens loopt de motor niet te arm maar te rijk, hij gaat daardoor verarmen en dat geeft deze melding.

Alleen een membraam vervangen ipv een complete PVC-klep is eigenlijk gewoon dom.. monteer bij voorkeur ook gewoon 1 van de dealer en niet een goedkope AIC ofzo..

• 0
Geplaatst

Excuses voor het lange uitblijven van een reactie, ik was helaas even geveld door een virusje..

Ik had alleen het pvc membraan vervangen omdat ik deze op korte termijn kon krijgen het complete huis was niet voorradig. Nu inmiddels wel vervangen maar heeft geen verschil gebracht, dealer gecontact over een ecu software update, dan wordt je eerst 10x doorverbonden om vervolgens te horen dat je terug gebeld wordt en dat wordt nooit gedaan waardeloze VW service.

Ik heb een foto van het VCDS engine scherm toegevoegd

Enige fout die nu gelogd was van afgelopen week was een code van  een misfire detected cil4 en uiteraard alleen weer bij koude motor.

Op Alle 4 cilinders compressie getest en  op alle 4 de cilinders  155PSi gemeten bij warme motor

Ook heb ik het nog een rook test gedaan op het carter gelukkig geen lekkages bij de krukas keerring. Toch ook nogmaals op inlaat traject geprobeerd, het enige wat ik daar zie is een minuscuul lekje langs het asje van de swirl flaps. Betwijfel of dat het probleem veroorzaakt, maar aan de andere kant zit dat wel bij Cilinder 4 waar ik nu dus wel een misfire melding van heb. Ben nu in overweging om een nieuwe inlaat aan te schaffen. Ik heb namelijk ook een stuk gelezen dat de oude inlaat-spruitstukken van deze motoren zowieso niet heel best zijn o.a dat de swirl-kleppen wel eens willen breken en dan voor behoorlijk wat schade zorgen, en dat er inmiddels een geupdate versie van dezd inlaatspruitstuk beschikbaar is.

20250113_183903.jpg

20250114_181415.jpg

• 0
Geplaatst

spuit langs/bij dat asje eens met remmenreiniger als de motor loopt, veranderd je motorloop/toerental heb je daar je lekkage..

• 0
Geplaatst

Ik heb een nieuwe inlaat geplaatst, tot nu toe geen misfires meer bij koud stationair. In mijn garage was het 18 graden dus niet zo koud als de afgelopen tijd buiten. Ben benieuwd wat hij morgen ochtend na een koude nacht doet. Voor nu lijkt het opgelost 🙂🤞

• 0
Geplaatst

De misfires zijn weg gebleven, de auto loopt weer als een nieuwe dus gelukkig is het opgelost en is de vrouw weer gelukkig 😁 ik zag dat rond de vacuumpomp er wel wat olie "zweet" dus de O-ring daarvan ga ik ook nog vervangen zodat deze geen verdere lekkage en of problemen kan gaan geven.

Bedankt voor reacties, tips en het meedenken! Helemaal top! 👍

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden