Ga naar inhoud
  • 0

Passat B6 met halogeen: zicht verbeteren

Vraag

Geplaatst (aangepast)

In deze kortere/donkere dagen klaagt mijn vrouw over slecht zicht.  Deels hoop ik dit op te lossen door de voorruit goed schoon te maken, maar tevens hoop ik het licht van de koplampen te verbeteren.  Ik heb 2 topics gevonden die wellicht ietwat gerelateerd zijn, maar deze zijn ook alweer een paar jaar oud en wellicht zijn er nieuwere oplossingen.

Ik zoek een oplossing die direct "plug-and-play" te installeren zijn.  Hoop dat ik niet meer dan EUR100 hoef uit te geven.  Mag halogeen zijn als er goede oplossingen zijn, mag ook xenon of LED zijn zolang legaal.

Wat zou ik moeten overwegen?

aangepast door Passatr

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 1
Geplaatst

Met mijn huidige full led B8 heb ik geen klagen. Voor mijn vorige auto, een 3BG, ben ik van merkloze H7 lampjes van de Halfords of zo eens overgestapt op duurdere lampjes, ik denk van Philips. Geen 5 euro maar 25 euro per lampje als ik me goed herinner, maar een wereld van verschil. Veel meer licht. Is dat nog een optie, voor je de units gaat vervangen? Ik heb destijds ook naar een upgrade van de units gekeken, maar dat werd heel duur. 

• 1
Geplaatst

Osram heeft wel een led reeks, meestal ook gewoon plug and play. Veelal is de montage geen probleem maar de inbouwruimte ontbreekt soms gezien de meeste led setjes een ventilator achterop hebben en deze dus gekoeld worden hiermee. Maar door de inbouwlengte komen deze te ver uit de koplamp behuizing. Er zijn wel aangepast afsluitdoppen te koop die dit probleem oplossen. Ook is het soms wat zoeken om de lamp positie goed te krijgen ifv het lichtbeeld gezien je de lamp kan draaien in de montagefitting. 

• 0
Geplaatst (aangepast)

Bedankt, tegen die prijs lijkt me dan al zeker de moeite waard!

Ik heb ook een aantal andere "plug-and-play" sets gezien, zoals deze LED en Xenon set.  

https://www.ledperf.eu/high-power-led-conversion-kit-for-volkswagen-passat-b6--p-12363.html

https://www.ledperf.nl/hid-xenon-kit-35w-en-55w-voor-volkswagen-passat-b6-zonder-foutmelding-boordcomputer-p-14146.html

Als dit legaal is en nog beter is dan een kwaliteit H7 setje, wil ik dat ook overwegen.  Hoe weet ik of dit in NL toegestaan is?

Volgende wordt verkocht in Nederland, is dat dan ook zeker legaal?  Ik weet dan echter weer niet op dit in de B6 zal passen (Passat B6 staat niet vermeld in de documentatie):

https://www.autolampen.nl/osram-night-breaker-h7-led-gen2.html

aangepast door Passatr
  • 0
Geplaatst

Bedankt!  Ik heb de documentatie van Osram bekeken en daar staan een aantal Passat modellen in (o.a. B5 en B7), maar de B6 ontbreekt.  Ik heb er dan weinig vertrouwen in dat het past.  Als iemand er wel ervaring mee heeft hoor ik het graag!

• 0
Geplaatst (aangepast)

Deze set staat expliciet als geschikt voor B7, dat lijkt me dan niet zeker dat het ook geschikt is voor B6.  Of zijn deze voldoende gelijk?

aangepast door Passatr
  • 0
Geplaatst (aangepast)

Als ik het advies van @PlushRidah volg kom ik bijvoorbeeld deze halogeen lampen tegen:

https://www.autolampen.nl/osram-h7-nightbreaker-220.html

De specificatie van deze halogeen lamp is bijna identiek aan de specificatie van de LED versie.

Halogeen: 220% van minimum licht (ECE R112).   Nominal luminous flux 1500 lm

LED: 230% van minmum licht (ECE R112).  Nominal luminous flux 1500 lm

Met deze specificatie lijkt me de halogeen een logischere stap, ondanks de kortere levensduur.  Mocht iemand toch nog verder advies hebben, dan hoor ik het graag!

aangepast door Passatr
  • 0
Geplaatst

Ben benieuw naar je ervaringen met deze halogeenlampen. Je blijft wel in de 3000K reeks zitten qua kleurtemperatuur met deze halogeenlampen. 

Destijds in mijn 3C een xenon set gehad en dat was een pak beter dan de halogeenlampen. Erna dan oem xenon koplampen geplaatst met dynamische bochtenverlichting en dat was pas een feest. 

• 0
Geplaatst

Ik heb een setje van OSRAM halogeen kunnen bestellen voor nog geen EUR30 incl. verzendkosten.  Ik zal laten weten hoe die het doet. 

Ik heb tevens ledperf een email gestuurd over de legaliteit van de LED of Xenon set.  Mocht de OSRAM set tegenvallen dan zal ik die alsnog overwegen.

• 0
Geplaatst

Met H7 is xenon en led illegaal, als je het officieel wil doen zal je xenonkoplampen moeten inbouwen.
Zelf heb ik jaren met zo'n illegaal setje rondgereden, zelfs APK met steekproef doorstaan, en nooit problemen mee gehad.
Wel opletten dat je niet een te lange xenonlamp koopt.

• 0
Geplaatst

Hou er wel rekening mee dat om goed licht te hebben, de basis goed moet zijn. Of te wel, de reflector van een lamp moet goed zijn. Deze worden na verloop van tijd ook minder.

je kunt nog zo’n goede led/xenon/halogeen lamp plaatsen, als de reflector rot is, blijft de lichtopbrenst slecht.

• 0
Geplaatst

je moet ook rekening houden met hoe de lamp in de unit gedraaid/geklikt/geborgd zit, sommige B6-en hebben een draai adapter waar je de H7 bijv in prikt en deze draait in de unit. Daar past een standaard H7 Led dan niet in..

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden