Ga naar inhoud
  • 0

B8 motorproblemen koeling (olie te heet en motor wordt begrensd)


martijn v o

Vraag

Wij hadden vorig jaar al met de vakantie maar nu helemaal een probleempje. (Auto B8 1.6 TDI 2016).

Het begon allemaal met niet genoeg warmte in het interieur. Heel langzaam op temperatuur komen van de binnenruimte terwijl de motortemperatuur goed is.

Ik merkte vorig jaar met de vakantie van Utrecht naar Brabant dat de auto (met caravan) soms niet wilde trekken.  Geen foutmeldingen in het display maar na het uitlezen op plaats van bestemming ook geen enkele indicatie te verkrijgen via VCDS. Solo was gene probleem. Ik kreeg soms wel een foutmelding van de electrische waterpomp dus die hebben we van het voorjaar vervangen (beide zowel de V188 kachelondersteuning als de V488 laadluchtondersteuning omdat je niet precies op krijgt welke het niet doet). Kachelradiateur vervvangen en gelijk een beurt met verse koelvloeistof en nieuwe olie en we dachten hiermee het probleem verholpen te hebben.

Maar bij het ophalen van de caravan bij de stalling kwam ik niet verder dan 10 km. Er was niet meer mee te rijden. Wegenwacht kon ook niets vinden maar die hebben ons netjes thuisgebracht.

Symptomen zijn als je met caravan rijdt en je geeft gas het motorvermogen langzaam wordt beperkt (in tegenstelling tot noodloop waarbij hij ineens beperkt) dat in dit geval ik nog 55 km/h reed op de snelweg. Enige wat me opviel is dat de olietemperatuur wel oploopt naar 120 graden+ en dat voor in een vlak Nederland met matige buitentemperaturen. er is dus iets niet goed maar wat dan.

Dus op zoek naar wat kan dat zijn. In samenspraak met Matthijs @Vdub garagist te Vorden (gespecialiseerd in VAG) op zoek gegaan. Nu ben ik ook in het bezit van ODB11 pro VAG en dat werkt via bluetoothdongle op je telefoon. Ik kwam daar in engine-01 de meetblokken van engine protection tegen en die hebben we aangezet en zijn gaan rijden zonder caravan maar de motor wel flink belast.

Uiteindelijk kwamen we erachter dat de motor werd beschermd voor een te hoge inlaatluchttemperatuur. Deze B8 heeft een watergekoelde inlaadluchtkoeler die werkt met een radiateur. In de grille zitten drie radiateuren, 1- voor de airco ( de condensor), 2 de laadluchtkoeler en 3 de normale waterradiateur voor de motorkoeling.

Met deze wetenschap, we waren inmiddels met een huurbus op de camping terechtgekomen, ben ik op de camping gaan zoeken. Slangen van het koelsysteem los (wel de beschikking over de schema's van de auto dank Matthijs) en dat zoekt wel makkelijker. Wat een slangen en electra bende is dat onder de kap. Tuinslang gepakt en met slangen en slangenklemmen aan het rommelen geweest om zo alles door te spoelen. Eerste keer direct een probleem, er kwam niets doorheen en de tuinslang schoot steeds van de kraan af.

Dag twee maar naar een garage gereden om te vragen of ik de motorplaat mocht verwijderen anders kom je van onderen nergens meer bij. Uiteindelijk het hele laadcircuit (paars op het schema) doorgespoeld (waterkoud, waterwarm, azijn en soda), er kwam veel rommel uit en het zag eruit als kalkdeeltjes. en weer schoongespoeld en afgevuld met warm (80 graden water uit de boiler van de camping) water. En toen gaan proefrijden en jawel, de laadlucht na de koeler was beduidend lager. We krijgen de auto (solo) met gekke capriolen nu niet meer boven de 50 graden waar het eerst tegen de 85 aan was. Probleem lijkt dus gevonden en verholpen.

Ik heb ook een hoge olietemperatuur en dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de grote hoeveelheid rommel dit nog in de wisselaar zit. Ik heb een flesje coolant reiniger erin gedaan en ga even een weekje rijden zo om te kijken of het schoon blijft.

Heeft u dus verwarminggsproblemen in het interieur EN begrenzingsproblemen en geen foutmelding? op naar de meetwaardeblokken motor protection om te kijken wat er aan de hand is.

Binnenkort maar weer koelvloeistof erin doen bij Matthijs die heeft een speciaal apparaat om te ontluchten en dat is wel nodig bij deze auto's je bent anders weken verder voordat de lucht er helemaal uit is als het al lukt.

IMG-20240426-WA0000.jpg

IMG-20240425-WA0000.jpeg

IMG-20240503-WA0003.jpeg

IMG-20240501-WA0025.jpeg

IMG-20240426-WA0005.jpeg

IMG-20240426-WA0003.jpeg

IMG-20240426-WA0001.jpeg

Screenshot_20240425_223338_OBDeleven.jpg

Screenshot_20240430_144118_OBDeleven.jpg

Screenshot_20240430_154507_OBDeleven.jpg

Screenshot_20240503_164600_OBDeleven.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 22-5-2024 om 11:09, Roy_01 zei:

Misschien zou je nog een CO2 test kunnen doen op je koelwater om een lekke koppakking uit te sluiten rookgas zijdig. 

Dan ook maar tegelijk een motor alcohol test 🤣

En de uitlaatgassen op:

stikstof, zuurstof, koolzuurgas, waterstof en methaan.🙃

aangepast door J.J
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik zou zeker die 2 kannen van VW eens proberen, helpt het, dan scheelt het extra onderdelen/werk. Tevens kun je natuurlijk kijken wat het effect/bestanddeel is wat jouw rommel op de schaaltjes oplost.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik probeer er achter te komen wat er in de flessen van VW zit.

En de rommel op het schaaltje ben ik nog niet veel wijzer van geworden. grill reiniger lijkt het wel wat kleiner te maken en de kleur van de vloeistof wordt dan ook bruin eigenlijk net als de soda oplossing. De rest van de middelen is er niets te zien.

De kachel heeft nu in ieder geval een dag goed gewerkt maar is nu al weer minder geworden.

Ik ga een camera van het werk regelen en dan de heater weer losnemen om binnen in te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 19-8-2024 om 19:28, martijn v o zei:

De kachel heeft nu in ieder geval een dag goed gewerkt maar is nu al weer minder geworden.

Dat is wel een heel snelle oplossing, van wat dan ook, dat je kachel verstopt. Klinkt als dat er vuil, troep, loskomt doordat je de kachel gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
11 uren geleden, martijn v o zei:

nou ja op zich wel een goede ik kan het eens met de brander bewerken om te kijken of er wat gebeurd. Als er niets gebeurd heb ik toch even lekker pyromaantje gedaan.

Zou het zelf eerst in een beetje water doen en dan langzaam verwarmen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat hoeft niet dat doet de motor wel voor mij.

Ik heb de brander erop gezet maar het wordt zwart, blijft los geen kleur in de vlam. Heel raar.

Vandaag maar weer eens gespoeld, de motor warm gereden en via de overloop een slangetje eraan en in een emmer laten lopen en via de dop steeds nieuw vers demi water erin laten lopen een liter of 6.

Het afgetapte water is lichtbruin van kleur en heeft wat deeltjes.

Nu maar weer eens een tijdje rijden en kijken wat er gebeurt.

kolewater ververst voor demi water.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat bruine was ook doorzichtig in begin mei 2024, maar toen was de kachelradiateur waarschijnlijk al wel weer deels verstopt en heb ik er ook een flesje coolant cleaner van Wyns in gedaan.

Dus 4 maanden.

Dit water moet er echter voor oktober/november weer uit en vervangen worden door koelvloeistof ivm vorst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dag beste @martijn v o,

Heb je sterk het idee dat er iets mis is met de radiator of kachel, zo ja dat is de kortste klap een andere knappe bij de sloop vandaan te halen en uit proberen, misschien is dan het probleem voor een habbekrats verholpen en heb je rust en genoegdoening, en een knuffel van een Olifant.

Het is maar een idee van iglo..😀

aangepast door J.J
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je gaat geen radiator van de sloop proberen.. je weet niet hoe vies die wel niet van binnen zijn. Een nieuwe begint vanaf zon 100 euro.. daarvoor ga je geen slooponderdeel monteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

precies, en de radiator is betreft werking nog prima temperaturen van beide radiatoren (dus de koelwaterradiator en de laadluchtradiator) zijn prima. waterflow en waterdrukken en pompwerking van de (drie!) pompen zijn goed. Alleen wat verkleuring en steeds kleiner wordende deeltjes.

Enige is nog de oliekoeler en de kachelradiateur, maar we gaan het goed krijgen ik laat me niet kennen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
4 uren geleden, Vdub zei:

Je gaat geen radiator van de sloop proberen.. je weet niet hoe vies die wel niet van binnen zijn. Een nieuwe begint vanaf zon 100 euro.. daarvoor ga je geen slooponderdeel monteren.

O dat is onwetendheid ik heb nog nooit een vieze radiator mee gemaakt en dacht een passaat met nog minder kilometers die zou helemaal als nieuw zijn.

Ik ben zelfs heel verbaast dat die vies kunnen worden met je moderne koelvloeistoffen die je niet een zou hoeven vervangen.

Verkeerd gedacht dus.:oops:

Het T3-campertje die we zestien jaar hebben gehad en er 8Ton mee hebben gereden was altijd mooi schoon roos van kleur en nooit vernieuwd.

Het T5-campertje hebben we nu ook aardig wat mee gereden en dat nooit vernieuwd alleen een heel klein beetje bij gevuld na al de jaren.

Nu met het vernieuwen van de distributie set is de vloeistof wel geheel vernieuwd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 26-8-2024 om 14:55, Vdub zei:

Probleem is dat er tegenwoordig allerlei stoffen missen of toegevoegd worden aan de koelvloeistof die corrosie e.d. veroorzaken.

Dank voor je reactie @Vdub

Ik had bij het vorig busje een doorzichtige brandstof filtertje tussen de diesel en koelvloeistof slangetje daarmee had ik meer zicht op het gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou het verhaal gaat door.

Omdat de laadlucht wel goed koelt maar de olie nog steeds te heet is, werd het tijd om de oliekoeler te vervangen.

Die zit uiteraard goed weg gebouwd. Op advies van Matthijs ook maar de motorkoelradiateur en de laadluchtkoelradiateur en het inlaatspruitstuk met koeler gelijk vervangen.

Hij doet het nog niet want zowel de radiator als de laadluchtkoeler waren niet de juiste maat (pasgarantie bij Winparts :-)

Deze heeft Matthijs besteld en hopenlijk kunnen we het morgen afmaken.

1000015864.jpg

1000015865.jpg

1000015866.jpg

1000015867.jpg

1000015868.jpg

1000015869.jpg

1000015870.jpg

1000015871.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden