Ga naar inhoud
  • 0

Panoramadak sluit alleen tijdens rijden...

Vraag

Geplaatst

Hi allen,

Een paar maanden geleden mijn Passat B7 ingeruild voor een B8. Heel blij mee!

Toch heb ik een probleem, welke onze plaatselijke garage niet op kan lossen. Wellicht hebben jullie een idee.

Als ik mijn panorama dak wil sluiten, vanuit welke stand ook, en ik sta stil sluit deze niet en opent weer naar de 'veiligheidsstand' (halverwege). Na een aantal keer sluit het dak wel.

Ook als de start-stop uit staat sluit het dak niet. 

Als ik rij, al is het stapvoets, sluit het dak moeiteloos. 

Rara?

Bedankt alvast!

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

De situatie bij "stil staan" is dat dan met uitgeschakelde motor of bedoeld u effectief stilstaande wagen (om het even of de motor draait of niet). 

Welke bouwjaar is de wagen en wanneer heeft het dak de laatste keer onderhoud gehad ?

• 0
Geplaatst

Gaat om effectief stilstaan. Vandaar ongeacht start-stop uitschakeling. 
Passat is uit 2016 en dak heeft niet zo lang geleden onderhoud gehad.

Het dak van de B8 heeft volgens mij geen obstakelsensor, maar ‘meet’ dit ahv weerstand op de sluitingsmotor. 
Als de auto niet rijdt, daalt de spanning van de accu. Heeft dat misschien invloed? 

• 0
Geplaatst

Zou eens beginnen met uitlezen maar het lijkt erop dat je accu z'n beste tijd heeft gehad. Lage accuspanning veroorzaakt heeeeeel veel foutmeldingen en storingen. Heb je de gelegenheid om met een andere (AGM) accu te testen. Let op, deze moet wel ingeleerd worden.

• 0
Geplaatst

Het panoramadak heeft inderdaad de pinch protection functie, door middel van metingen op de motor weet de sturing dat er iets tussen zit en gaat dan terug open. Als de spanning zakt zal de stroom sneller hoger zijn (vermogen van de motor blijft steeds even groot - dus als de spanning zakt zal de stroom hoger zijn). Dus zal de sturing sneller een hogere stroom meten en dit mogelijks sneller zien als een obstakel. Dat leek me inderdaad een denkpiste met daarom ook de vragen van welk bouwjaar de wagen is (levensduur van de accu) en of het dak onderhoud heeft gekregen (stroever lopen dan anders zal ook zorgen voor hogere stromen).

Ik heb het getest bij mijn B8 en zodra het contact op staat kan ik het dak zonder problemen openen of sluiten .  Werkt het comfortsluiten wel goed ? 

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden