Ga naar inhoud
  • 0

Motor hapert


Wimh

Vraag

Dag,

 

Ik heb al geruime tijd een probleem met mijn Passat (diesel 2015) dat ik niet krijg opgelost. Het probleem is dat de motor soms hapert, een stotterend probleempje. Volstrekt onvoorspelbaar. Soms gaat het uren goed maar soms is er ineens sprake van zo'n schokkende hapering. De motor kan (bij een stoplicht) ook ineens afslaan.

Mijn garage heeft van alles geprobeerd om het op te lossen, een verstuiver vervangen, het brandstoffilter vervangen en de firmware geupdated. Het baatte allemaal niet.

Mijn vraag is of het iets met de software te maken kan hebben. Soms hapert hij en dan valt ook de software uit. Dan moet ik de auto opnieuw opstarten en dan werkt het weer voor een tijdje.

Komt iemand dit probleem bekend voor en heeft iemand een idee?

Alvast dank voor de reactie 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
2 minuten geleden, BARRY_TDI zei:

Waar en wat tank je nu?

Zou proberen om tank zo leeg mogelijk te rijden en dan BP Ultimate erin te doen en volgende tankbeurt ook. Kijken of dat verschil geeft.

Ik gok 80% dat het hier aan kan liggen.

Dank voor je reactie. Ik ga het proberen. Overigens gaf mijn garage me ook een keer een middel mee dat ik bij de diesel moest voegen. Dat hielp toen niet.

Ik tank nu waar het uitkomt, altijd gewone Diesel.

Moet het per se BP Ultimate zijn of kan een andere speciale diesel ook?

aangepast door Wimh
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor diesel zou ik bij de merkpomp een premium pakken. Esso energy bp utlimate of shell vpower. Zou voor bp gaan maar uw keuze. 

Heb bij een audi tt gehad dat auto 's morgens moeilijk start en happeren bp ultimate laten tanken en de problemen waren vrijwel direct opgelost. Het proberen waard

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Afslaan bij het stoplicht herken ik ook bij de diesel van mijn broer, dat euvel zat toen in de ontluchting bij de tankdop.
Ging om een Ford focus diesel.
Misschien de moeite waard om dat te controleren.

Verstuurd vanaf mijn CPH2161 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
4 uren geleden, Vdub zei:

ik denk de druksensor/drukregelklep op de commonrailleiding

Dank voor de reactie. Ik weet echter niet precies wat je bedoelt, ik heb niet genoeg technische kennis over dit onderdeel. Wat is je advies? Kan ik dit zelf oplossen of moet ik dit melden aan mijn garage?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
8 uren geleden, Wimh zei:

Dank voor de reactie. Ik weet echter niet precies wat je bedoelt, ik heb niet genoeg technische kennis over dit onderdeel. Wat is je advies? Kan ik dit zelf oplossen of moet ik dit melden aan mijn garage?

Maak anders een afspraak bij Matthijs (Vdub), zit in Vorden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
23 uren geleden, tiptronic zei:

Afslaan bij het stoplicht herken ik ook bij de diesel van mijn broer, dat euvel zat toen in de ontluchting bij de tankdop.
Ging om een Ford focus diesel.
Misschien de moeite waard om dat te controleren.

Verstuurd vanaf mijn CPH2161 met Tapatalk
 

Dank voor de reactie. Ik denk niet dat dit de oorzaak is maar ik zal voor de zekerheid even naar de tankdop kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
36 minuten geleden, Roy_01 zei:

Er komen geen foutcodes naar boven? En “de software valt uit” wat bedoel je hier precies mee? 

Foutcodes zie ik niet. De variabele cruise control en een paar verwante functies (parkeer hulp etc.)vallen uit en lijkt de motor in een soort snelheidsbeperking te schieten. Daarvan krijg ik een melding. Als ik de auto aan de kant zet en opnieuw opstart werkt het weer voor een tijdje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 minuut geleden, wulfke zei:

Met "foutcodes zien" wordt bedoeld in de scan met vcds. Als je een melding krijgt in het dash dan moet er een fout gelogd zijn met vcds. 

 

1 minuut geleden, wulfke zei:

Met "foutcodes zien" wordt bedoeld in de scan met vcds. Als je een melding krijgt in het dash dan moet er een fout gelogd zijn met vcds. 

Ik begin steeds meer te beseffen dat dit geen forum is voor gewone auto-bezitters. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
9 minuten geleden, Wimh zei:

 

Ik begin steeds meer te beseffen dat dit geen forum is voor gewone auto-bezitters. 

Naja, de auto zit dan ook boordevol elektronica. Als je nu de wagen binnen brengt bij de dealer met deze klachten is de wagen koppelen met de computer en fouten uitlezen het eerste wat ze zullen doen. Hieruit komt dan ook de grootste info gezien deze foutcodes je op weg helpen met de analyse van het probleem. Als je de wagen niet kan uitlezen zit je de dag van vandaag blok en ben je afhankelijk van derden. Neemt niet weg dat je misschien wel bij een forumlid terecht kan om de auto eens aan de computer te leggen om van hieruit verder te kunnen. Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
17 minuten geleden, wulfke zei:

Naja, de auto zit dan ook boordevol elektronica. Als je nu de wagen binnen brengt bij de dealer met deze klachten is de wagen koppelen met de computer en fouten uitlezen het eerste wat ze zullen doen. Hieruit komt dan ook de grootste info gezien deze foutcodes je op weg helpen met de analyse van het probleem. Als je de wagen niet kan uitlezen zit je de dag van vandaag blok en ben je afhankelijk van derden. Neemt niet weg dat je misschien wel bij een forumlid terecht kan om de auto eens aan de computer te leggen om van hieruit verder te kunnen. Succes.

Uiteraard is de auto al meerdere malen uitgelezen maar daar kwam niets uit. 
 

Maar ik kan wel even verder met de adviezen. Ik ga eerst kijken of de BP-ultimate soulaas gaat bieden. Als dat niet werkt bel ik Matthijs in Vorden.

aangepast door Wimh
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
34 minuten geleden, Wimh zei:

 

Ik begin steeds meer te beseffen dat dit geen forum is voor gewone auto-bezitters. 

juist wel, maar je heb hier ook echte passat idioten van elke gradatie, vandaar zijn er ook op moeilijke vragen antwoordt te krijgen, en niet alleen op de makkelijke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
7 uren geleden, Wimh zei:

 

Ik begin steeds meer te beseffen dat dit geen forum is voor gewone auto-bezitters. 

Moderne auto’s hebben meer technische kennis nodig, een kant en klare oplossing is er vaak niet. Iedereen probeert je hier te helpen, maar als je eigen technische kennis het niet toelaat. Geef het dan uit handen aan iemand die wel de kennis/ervaring heeft. 
 

De meeste hier krijgen meer voor elkaar doordat ze elkaar hier helpen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
56 minuten geleden, Vinniepilon zei:

Moderne auto’s hebben meer technische kennis nodig, een kant en klare oplossing is er vaak niet. Iedereen probeert je hier te helpen, maar als je eigen technische kennis het niet toelaat. Geef het dan uit handen aan iemand die wel de kennis/ervaring heeft. 

Dat ga ik ook doen hoor maar op een forum waar zonder verdere toelichting teksten staan als: "Ik denk de druksensor/drukregelklep op de commonrailleiding" en "foutcodes zien  in de scan met vcds" dan moet ik gewoon afhaken. Ik maak niemand een verwijt hoor, maar dit soort informatie gaat me eenvoudig boven de pet..

Ik kreeg overigens prima adviezen die ik ga opvolgen. Met veel dank aan iedereen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
11 uren geleden, Wimh zei:

Uiteraard is de auto al meerdere malen uitgelezen maar daar kwam niets uit. 
 

Maar ik kan wel even verder met de adviezen. Ik ga eerst kijken of de BP-ultimate soulaas gaat bieden. Als dat niet werkt bel ik Matthijs in Vorden.

Sla het BP Ultimate Diesel verhaal maar over. Direct naar Matthijs gaan. 

Je garage is toch niet toevallig de lokale dealer Pouw he? Wat zijn dat een stel prutsers zeg..

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
10 minuten geleden, Ozzy zei:

Sla het BP Ultimate Diesel verhaal maar over. Direct naar Matthijs gaan. 

Je garage is toch niet toevallig de lokale dealer Pouw he? Wat zijn dat een stel prutsers zeg..

Mijn vaste garage zit in Diepenveen. Ik ben met dit probleem naar Pouw geweest. Die hebben het inderdaad niet kunnen oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
10 uren geleden, Wimh zei:

Dat ga ik ook doen hoor maar op een forum waar zonder verdere toelichting teksten staan als: "Ik denk de druksensor/drukregelklep op de commonrailleiding" en "foutcodes zien  in de scan met vcds" dan moet ik gewoon afhaken. Ik maak niemand een verwijt hoor, maar dit soort informatie gaat me eenvoudig boven de pet..

Ik kreeg overigens prima adviezen die ik ga opvolgen. Met veel dank aan iedereen.

Vraag dan gewoon wat er bedoeld wordt, dan wordt het verder uitgelegd. Is in eerste instantie niks fout aan deze antwoorden, je begreep het alleen niet, zeg dat dan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur geleden, Diver zei:

Vraag dan gewoon wat er bedoeld wordt, dan wordt het verder uitgelegd. Is in eerste instantie niks fout aan deze antwoorden, je begreep het alleen niet, zeg dat dan. 

Dat deed ik ook.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 26-5-2023 om 23:41, Wimh zei:

Dank voor de reactie. Ik weet echter niet precies wat je bedoelt, ik heb niet genoeg technische kennis over dit onderdeel. Wat is je advies? Kan ik dit zelf oplossen of moet ik dit melden aan mijn garage?

Als je het zelf kon oplossen was je waarschijnlijk niet naar je garage en de dealer gegaan, tevens had je dan waarschijnlijk geweten wat ik bedoelde met mijn antwoord.
Er werd in jouw vraagstelling gevraagd of iemand een idee had, dat hebben er inmiddels meerdere gedaan.

Je bent overigens voor diagnose altijd welkom, het mooiste zou natuurlijk zijn dat je het probleem kan opwekken, dan is er met de laptop misschien makkelijker wat te zien.
Meestal als een auto uitvalt is er wel wat uit te lezen.

Denk dat ik redelijk in de goede richting zit met mijn idee..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
7 minuten geleden, Vdub zei:

Als je het zelf kon oplossen was je waarschijnlijk niet naar je garage en de dealer gegaan, tevens had je dan waarschijnlijk geweten wat ik bedoelde met mijn antwoord.
Er werd in jouw vraagstelling gevraagd of iemand een idee had, dat hebben er inmiddels meerdere gedaan.

Je bent overigens voor diagnose altijd welkom, het mooiste zou natuurlijk zijn dat je het probleem kan opwekken, dan is er met de laptop misschien makkelijker wat te zien.
Meestal als een auto uitvalt is er wel wat uit te lezen.

Denk dat ik redelijk in de goede richting zit met mijn idee..

Ik probeer het eerst even met die BP-Ultimate. Nadat ik het getankt heb lijkt het wel  beter te gaan maar dat moeten we even afwachten. Als het probleem niet verdwijnt weet ik je te vinden. Groet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoor je de tankpomp (onder de achterbank) wel lopen? 

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden