Ga naar inhoud
  • 0

3C 2009 Gierend/Zoemend geluid bij kracht leveren


edwin1973

Vraag

Goedemiddag leden VW Passat forum,

Ik zal eerlijk bekennen dat ik dit forum vaak raadpleeg voor informatie aangaande mijn VW Passat station 2009. Ik rij al sind 2016 met veel plezier in deze auto en zal er ook nog wen tijd mee blijven rijden.

Sinds een jaar komt er een "licht gierend/zoemend" geluid bij het kracht leveren (ik bedoel gaspedaal intrappen vanaf 50km/u) . Als ik de auto laat uitrijden of ik cruise constante snelheid hoor je het niet. 

Ik vermoed óf een versnellingsbaklager óf het vliegwiel óf iets van drukgroep. Koppeling is in 2018 compleet vervangen en deze werkt nog prima.

 

Ik heb een kennis die monteur is laten horen en hij hoort het.geluid ook overduidelijk, maar kan niet zeggen wat het kan zijn. Nu heb ik ten einde raad half juni een afspraak.gemaakt bij A-point Hoofddorp voor een diagnose. Mocht het iets in de bak/koppeling weet ik waar ik aan toe ben rn kan ik aan iedingen gaan vergelijken.

 

Mijn vraag is:

Is er iemand bekend met de kenmerken van dit geluid. Als je 60 rijdt en gas geeft hoor je het geluid ook steeds iets luider worden.

 

Wellicht kan ik een poging doen dit op te nemen.

 

Gegroet Edwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
8 uren geleden, edwin1973 zei:

Goedemiddag leden VW Passat forum,

Ik zal eerlijk bekennen dat ik dit forum vaak raadpleeg voor informatie aangaande mijn VW Passat station 2009. Ik rij al sind 2016 met veel plezier in deze auto en zal er ook nog wen tijd mee blijven rijden.

Sinds een jaar komt er een "licht gierend/zoemend" geluid bij het kracht leveren (ik bedoel gaspedaal intrappen vanaf 50km/u) . Als ik de auto laat uitrijden of ik cruise constante snelheid hoor je het niet. 

Ik vermoed óf een versnellingsbaklager óf het vliegwiel óf iets van drukgroep. Koppeling is in 2018 compleet vervangen en deze werkt nog prima.

 

Ik heb een kennis die monteur is laten horen en hij hoort het.geluid ook overduidelijk, maar kan niet zeggen wat het kan zijn. Nu heb ik ten einde raad half juni een afspraak.gemaakt bij A-point Hoofddorp voor een diagnose. Mocht het iets in de bak/koppeling weet ik waar ik aan toe ben rn kan ik aan iedingen gaan vergelijken.

 

Mijn vraag is:

Is er iemand bekend met de kenmerken van dit geluid. Als je 60 rijdt en gas geeft hoor je het geluid ook steeds iets luider worden.

 

Wellicht kan ik een poging doen dit op te nemen.

 

Gegroet Edwin

Hi rvbeek,

 

Hij doet het stilstaand dus niet. Alleen met kracht leveren....gas geven tijdens rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ga er maar vanuit dat het uit de bak komt, ik heb koppelingssets nog nooit horen gieren. Je zou eens de bakolie kunnen verversen, kijken of het geluid veranderd(en of de olie metaalzweem heeft.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke....hierbij een (volledige) update nadat ik zojuist bij de VW dealer a-point ben geweest in Hoofddorp:

Mijn Passat variant 1.4TSI B6 uit 2009 (Full Options) met nu 212000km op de teller maakt dus al een jaar een licht gierend geluid met optrekken. Tevens bij het starten van de koude motor lijkt het wel een diesel zonder uitlaat voor 20 seconden.

Diagnose: versnellingsbaklager(s) zijn aan vervanging toe en dan waarschijnlijk niet de buitenste waar de aandrijfassen aan hangen want daar voelden we geen speling op. En de distributieketting moet (weer) vervangen worden. Laatste keer was eind 2015 door de vorige eigenaar bij 128000km. Het zijn gebreken waarmee ik nog een (korte) tijd kan rijden volgens de dealer maar wél wat mee.moet gaan doen.

De inschatting die de VW dealer maakt bij reparatie is tussen de 4000 en 4500 euro.

Ik zei dus al, dan is hij total loss verklaard...

Nu weet ik dat er revisiebedrijven zijn die ruilbakken aanbieden al dan niet met montage. En ik had eens gelezen over bedrijven die voor een "schappelijke" prijs de distributieketting kunnen vervangen.

 

Zijn er tips van leden hier?

 

Vriendelijke groet Edwin 

aangepast door edwin1973
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
58 minuten geleden, Diver zei:

Over een revisie bedrijf bedoel ik, de rest had ik al gelezen. 

Ik had de volgende bedrijven gevonden die een distributieketting kunnen vervangen voor een prijs onder de €1000,-:

MAGO Automotive Veldhoven €600 (zonder nokkenasversteller) en €900 (incl nokkenasversteller.

BMcarservice Amstelveen €975

Vagtechniek Nuenen 850 (ex nokkenasversteller) en 1250 (incl nokkenasversteller) maar heeft geen tijd en neemt geen nieuwe klanten aan.

 Distributiekettingvervangen.nl in Apeldoorn 945 (incl nokkenasversteller)

 

Alle prijzen incl. BtW en garantie

 

Ik neig naar BMcarservice want Amstelveen is op 20 minuten afstand van mij en incl leenauto.

 

aangepast door edwin1973
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik reken ca 1125 euro, voor de distributiekettingset, incl nokkenasverstellertandwiel, de rest van de tandwielen, pakkingen, spanner, geleiderails, oliepompketting met spanner en motorflush incl nieuwe olie en motoroliefilter en nieuwe multieriem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
20 uren geleden, Vdub zei:

Ik reken ca 1125 euro, voor de distributiekettingset, incl nokkenasverstellertandwiel, de rest van de tandwielen, pakkingen, spanner, geleiderails, oliepompketting met spanner en motorflush incl nieuwe olie en motoroliefilter en nieuwe multieriem.

Bedankt voor je aanbod.

Ik ga het overwegen.

 

Kan jij ook zien welke versnellingsbak code er op deze bak zit?

6bak handgeschakeld 2009

aangepast door edwin1973
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 18-6-2023 om 14:02, Vdub zei:

Ik reken ca 1125 euro, voor de distributiekettingset, incl nokkenasverstellertandwiel, de rest van de tandwielen, pakkingen, spanner, geleiderails, oliepompketting met spanner en motorflush incl nieuwe olie en motoroliefilter en nieuwe multieriem.

Even een Update:

Kettingset is inmiddels vervangen. Nokkenasversteller getest op speling en met mijn toestemming lekker laten zitten.

Moest 595,- afrekenen en ik ben blij.

 

Nu een afspraak gemaakt bij Eurotransmissies Rotterdam voor een bak wissel.

 

VideoCapture_20230807-105537.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden