Ga naar inhoud
  • 0

Ontluchting accu - lekkage kofferbak


Rmenhe

Vraag

Goedemorgen iedereen,

Ik wil graag iets met jullie delen. Wellicht heeft iemand hier nog iets aan:).

 

Een aantal weken geleden had ik opeens last van water in de kofferbak (Passat GTE 2016 B8). Op de locatie waar vroeger een reservewiel zat zeg maar. Het verdiepte deel in de kofferbak.

Er stond opeens wel 2cm water in deze bak. Ik dacht...help!!!! Waar komt dit opeens vandaan.

Het bleek uiteindelijk alleen maar voor te komen tijdens het rijden.

Wanneer de auto stil stond was er geen lekkage.

Bij de dealer kwamen ze met een aantal oorzaken, waarbij de meeste afvielen omdat dit tijdens het stilstaan dan ook voor lekkage had moeten zorgen.

Ik heb sws zeer weinig vertrouwen in dealers, dus ik ben eerst zelf op onderzoek uit gegaan.

Al snel zag ik dat het water ergens aan de linkerkant het verdiepte deel van de kofferbak in liep.

Daar zit dus ook de accu. Accu, bekleding en wat kunststof kappen weggehaald.

Ik had het vermoeden dat het water via de grote zwarte kunststof dop (welke onder de accubak in de carrosserie gedrukt zit) tijdens het rijden de kofferbak binnen kwam. Zie ook afbeelding in bijlage.

(Om een kort verhaal lang te maken😉...ik heb een aantal keer languit achterin de auto gelegen, met mn hoofd in de ruimte waar de accu stond. Vriendin achter het stuur. Op de meest regenachtige dagen...over de snelweg).

De grote zwarte dop was uiteindelijk niet de oorzaak van de lekkage.

Wat blijkt nu achteraf. Aan de accu zit een ontluchting slangetje. De slangetje zit in een klein rubber dopje in de carrosserie gedrukt. Dit kleine rubberen dopje bevindt zich naast de grotere rubberen dop onder de accubak helemaal tegen de achterzijde van de auto. Zie ook bijgevoegde foto.

Ik had eerst niet door dat dit slangetje hierin gedrukt hoort te zitten. 

Blijkbaar was deze al eerder losgekomen waardoor er een open verbinding naar buiten is ontstaan.

Tijdens het rijden bij hevige regen kwam opspattend water door dit gaatje naar binnen.

Ben blij dat ik dit zelf heb gevonden, want de dealer had het al over het demonteren van bumperdelen etc.

Hopelijk heeft iemand hier wat aan, mocht hij/zij ooit ook een lekkage hebben in de kofferbak.

image.thumb.png.86e0e933a51be4793ce643d2d294071f.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Knap hoor dat je het zelf hebt weten op te losse en bedankt voor het delen van de info. Misschien nog een toevoeging of het hier over een variant of sedan versie gaat, misschien kan dit nog verschil geven in symptomen. 

EDIT : ik zie in uw voorstel topic dat het over een variant versie gaat. 

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kan me al helemaal inbeelden hoe die diagnose van is uitgevoerd. 

Mooi dat het is opgelost. De dealer had er waarschijnlijk 30 arbeidsuren in moeten steken om het te kunnen vinden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooie tip @Rmenhe Ik weet zelf hoe vervelend het is om een defect niet opgelost te krijgen. Bij mij was het een raar geluidje uit de achterkant van de carrosserie.

Hier in mijn verhaal is het nog wel terug te lezen.

De aanhouder wint, hopelijk hebben andere forumleden wat aan je oplossing

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden