Ga naar inhoud
  • 0

Lamp bochtenverlichting (AFS) vervangen op GTE


SteRo

Vraag

Ik heb al een tijd een AFS storing en wil nu de H7-lampen van de bochtenverlichting vervangen in de hoop dat dat het oplost. Maar ik kan nergens vinden welke lampen het zijn en hoe ik erbij kom. Via de wielkast? Of is dat dimlicht? Of toch via de motorkap?

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
2 hours ago, tvc15 said:

Mijn vorige GTE van 2015 had low led, nooit gemerkt dat die iets van bochtverlichting had, maar het kan zijn dat ik dat nooit gemerkt heb.

Ik heb een AFS-storing (Adaptive Front lighting System), dus dan neem ik aan dat er ook AFS op zit. ;) Voor zover ik me kan herinneren deden mijn lampen vóór de storing altijd 'een klein dansje' na het starten. Nu gaan ze gewoon statisch aan. Op de foto van Wufke heeft de DRL van de 'low LED' losse lampjes en dat heeft die van mij ook... Ik zal straks nog een keer kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 hour ago, Thijn said:

Ik heb er miss over heen gelezen, maar he hebt AFS Storing? kan dat niet komen doordat het aangezet is, maar eigenlijk er niet opzit?

 

Nee, want het heeft het eerste half jaar wel gewerkt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 hour ago, wulfke said:

Wat zegt VCDS in de fout log, kan namelijk nog vanalles zijn, van een defecte AFS module tot defecte as sensor.

Ik heb alleen de monteur aan de telefoon gehad en die zei dat het systeem een communicatiestoring aangaf en dat het dan dus nog vanalles kon zijn en dat ze eerst verder onderzoek moesten doen. Ik zag de euro's al opstapelen dus heb de stekker eruit getrokken. Op een ander forum las ik dat iemand dezelfde storing had en dat het uiteindelijk om een kapot lampje bleek te gaan. Dus heb ik even geïnvesteerd in nieuwe lampjes, je weet maar nooit. Nu moeten ze er alleen nog in, maar hoe en waar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geen idee of de B8 het ook doet, maar bij de B6 had ik ook een keer een AFS foutmelding toen het lampje van de bochtenverlichting stuk was. Ik zou eerst even alle lampen langslopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 hours ago, Ozzy said:

Geen idee of de B8 het ook doet, maar bij de B6 had ik ook een keer een AFS foutmelding toen het lampje van de bochtenverlichting stuk was. Ik zou eerst even alle lampen langslopen.

Dat wilde ik dus precies gaan doen, maar ik weet niet welke lampen van de AFS zijn (de binnenste of de buitenste lamp?) en hoe ik erbij moet komen (via de wielkasten of via het motorcompartiment?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 uren geleden, SteRo zei:

Dat wilde ik dus precies gaan doen, maar ik weet niet welke lampen van de AFS zijn (de binnenste of de buitenste lamp?) en hoe ik erbij moet komen (via de wielkasten of via het motorcompartiment?).

Goede vraag. Ik heb niet dezelfde koplampen als welke jij hebt, maar als het goed is zouden enkel de buitenste op en neer kunnen bewegen, ofwel AFS hebben. Maar zoals ik al zei, zelfs op een bochtenverlichting lampje geeft ie die foutmelding. Ik zou eerst alle lampen op werking controleren, daarna gaan uitsluiten wat je moet gaan doen.
De vraag is alleen of de koplamp gedemonteerd moet worden. Een lampje vervang je niet even bij deze koplampen namelijk. Je kunt erbij komen via de motorruimte, alleen hoe goed durf ik niet te zeggen. Als het goed is, is er aan beide kanten genoeg ruimte. Aan de rechterkant heb je het luchtfilterbehuizing zitten, maar die is snel te verwijderen.

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 hour ago, Ozzy said:

Goede vraag. Ik heb niet dezelfde koplampen als welke jij hebt, maar als het goed is zouden enkel de buitenste op en neer kunnen bewegen, ofwel AFS hebben. Maar zoals ik al zei, zelfs op een bochtenverlichting lampje geeft ie die foutmelding. Ik zou eerst alle lampen op werking controleren, daarna gaan uitsluiten wat je moet gaan doen.
De vraag is alleen of de koplamp gedemonteerd moet worden. Een lampje vervang je niet even bij deze koplampen namelijk. Je kunt erbij komen via de motorruimte, alleen hoe goed durf ik niet te zeggen. Als het goed is, is er aan beide kanten genoeg ruimte. Aan de rechterkant heb je het luchtfilterbehuizing zitten, maar die is snel te verwijderen.

Ik heb op youtube een (Poolse denk ik) video gevonden die een interessant ingang biedt. Als je in de wielkasten kijkt, zit er een luikje. Als je date open maakt, kun je daarlangs makkelijk bij een van de twee afdekkapjes van de koplampunit. Daarachter zit zo te zien een H7-lamp. Alleen kan ik niet verstaan wat de man in het filmpje zegt, maar ik vermoed dat dat de AFS-lamp is (aangezien hij er een H7 uit trekt, en dat was geen LED lamp). Ik hoopte alleen dat iemand hier dat kon bevestigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
12 hours ago, SteRo said:

Dat wilde ik dus precies gaan doen, maar ik weet niet welke lampen van de AFS zijn (de binnenste of de buitenste lamp?) en hoe ik erbij moet komen (via de wielkasten of via het motorcompartiment?).

 

Ik heb ooit mijn lampjes vervangen van de mistlampen / bocht verlichting. Had deze toen bij @HansJan vandaan.

Ik kon hierbij komen door de wielkuip los te schroeven (alleen de voorzijde).

Dan kan je deze klein beetje naar voren halen zodat je er met je hand/arm in kan om de lamp te vervangen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
45 minutes ago, Thijn said:

 

Ik kon hierbij komen door de wielkuip los te schroeven (alleen de voorzijde).

 

Als je je wiel opzij draait, zie je in de wielkuip een speciaal luikje dat je eruit kunt wippen. Dan heb je rechtstreeks toegang tot de lampunit. Er zitten echter twee afdekdoppen, en ik weet niet welke van de twee de AFS-verlichting is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 hours ago, SteRo said:

Als je je wiel opzij draait, zie je in de wielkuip een speciaal luikje dat je eruit kunt wippen. Dan heb je rechtstreeks toegang tot de lampunit. Er zitten echter twee afdekdoppen, en ik weet niet welke van de twee de AFS-verlichting is...

ik zal vanmiddag dit even checkuh welke dat zijn. weet ik zo niet uit mn hoofd. volgens mij de buitenste..
Dat luikje is me eigenlijk nooit opgevallen... 😀

Maar het wiel wegdraaien is zowiezo handig, om er goed bij te komen.

 

aangepast door Thijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een paar opmerkingen bij dit topic.

Er zit een storing in het AFS systeem. Dat systeem bevat de regeling van de koplampen en slaat niet automatisch op de bochtenverlichting, dus waarom we nu energie stoppen in de bochtenverlichting terwijl de effectieve foutdiagnose niet bekend is. 

Je hebt led koplampen, waar wil je die H7 lamp dan in stoppen ? Je hebt mogelijks een video gezien van een B8 met gewone halogeen koplampen waarin ze de halogeen hebben vervangen naar H7 led. 

De low led koplampen zijn full led uitgevoerd. Zowel dimlicht, groot licht als stadslicht zijn allemaal led units en allemaal op een niet reguliere manier vervangbaar. 

Ook weet ik niet of de low led koplamp passieve bochtenverlichting heeft en of dit niet via het mistlicht onderaan in de bumper verloopt. De high led koplampen hebben een extra led unit die naast de binnenste lens zit en die bij uitsturen of richting aangeven naar buiten schijnt. 

Dus ik zou aanraden van toch de juiste foutcode te achterhalen en zo doelgericht te zoeken.

Succes

 

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
18 hours ago, wulfke said:

Even een paar opmerkingen bij dit topic.

Er zit een storing in het AFS systeem. Dat systeem bevat de regeling van de koplampen en slaat niet automatisch op de bochtenverlichting, dus waarom we nu energie stoppen in de bochtenverlichting terwijl de effectieve foutdiagnose niet bekend is. 

Je hebt led koplampen, waar wil je die H7 lamp dan in stoppen ? Je hebt mogelijks een video gezien van een B8 met gewone halogeen koplampen waarin ze de halogeen hebben vervangen naar H7 led. 

De low led koplampen zijn full led uitgevoerd. Zowel dimlicht, groot licht als stadslicht zijn allemaal led units en allemaal op een niet reguliere manier vervangbaar. 

Ook weet ik niet of de low led koplamp passieve bochtenverlichting heeft en of dit niet via het mistlicht onderaan in de bumper verloopt. De high led koplampen hebben een extra led unit die naast de binnenste lens zit en die bij uitsturen of richting aangeven naar buiten schijnt. 

Dus ik zou aanraden van toch de juiste foutcode te achterhalen en zo doelgericht te zoeken.

Succes

 

Hmmmmm Dat klinkt inderdaad aannemelijk, @wulfke. Ik vond ergens dat de bochtenverlichting H7 is, maar dat kan inderdaad goed van een ander type koplamp komen (ik ging ervan uit dat alle B8's dezelfde lampunit hadden). Mistlampen heb ik inderdaad niet. Oke. Terug naar de VAG-monteur. Ik laat het bij de volgende servicebeurt wel uitlezen, zo dringend is dat gele lampje op mijn dashboard nou ook weer niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden