Ga naar inhoud

Immo uitschakelen is foutgegaan


Heatsink

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal! Ik ben zo brutaal om deze in het topic algemeen te zetten daar het om een Polo 9N1 gaat. Hopelijk kan ik alsnog op wat hulp rekenen. Zo niet, verwijder gerust!

Ik heb, toch wel dringend, hulp nodig bij het volgende.

Hier staat een Polo 9N1 1.2 - 12v van 2002. Het probleem: De sleutel wordt steeds minder vaak herkend. Het "auto met sleutelsymbooltje" knippert vaker dan de richtingaanwijzer en met wat mazzel wordt de sleutel weer geaccepteerd. Doffe ellende dus. 

De oplossing: De Immo wegschrijven in de ECU van de motor! Genoeg over te vinden online en lastig is het niet.

Wat heb ik gedaan:

Motor ECU geopend (03E906033L), Eeprom 93C76 los gesoldeerd, hop de EZP2023+ op en (uiteraard!) eerst een dump gemaakt. Ging prima, niks aan de hand.

Adres 06 t/m 0B in de eerste regel veranderd naar 31 31 31 31 31 31 en schrijven maar. Niks... na het opnieuw lezen van de chip staat de oude data er weer in.

PC herstart, EZP opnieuw aangesloten, nog eens... niks... hij wil het niet wegschrijven naar de Eeprom en zodra ik de Eeprom weer uitlees, blijven de eerste genoemde adressen ongewijzigd.

Beetje rondgekeken op het internet, lees een aantal keren de tip om Erase, Write en Verify te doen. Dus eerst de Eeprom wissen. Nou goed, wat moet, dat moet.

Erase ging prima, write ook (zegt ie), en Verify dacht er toch anders over. Melding: "Flash check error address: 0h"

Paniek! De chip is leeg, terug gesoldeerd in de motor ECU en uiteraard start deze niet meer.

Dump terug geprobeerd te schrijven, helaas hetzelfde. Chip blijft leeg.

Dus de chip heeft zich wel laten wissen, maar opnieuw de data terug erop, dat wil ie niet.

Nu weet ik niet of ik te maken heb met een (reeds eerder?) defecte Eeprom chip en wat nu wijsheid is. 

Kan ik een andere ECU op de kop tikken en deze erin wippen? 

Heb ik dan de bijhorende sleutel nodig of kan ik de huidige sleutel programmeren/inleren?

Andere ideeën wellicht? Alle hulp is welkom! Ik ben voor nu even uitgedacht...

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit een sleutel van de buurman gehad, die had hij niet ingeleverd van zijn lease auto, ik naar de VW garage en gevraagd of ze deze bij mijn auto konden aanmelden, dat kon maar moest al de andere sleutels ook geven. Na het opnieuw inleren deden mijn sleutels het wel maar die andere niet, wel gingen de deuren er mee open maar starten ho maar. dus denk dat je de bijbehorende sleutels ook nodig heb. dit ging echter wel over een B6

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Diver zei:

Ik heb ooit een sleutel van de buurman gehad, die had hij niet ingeleverd van zijn lease auto, ik naar de VW garage en gevraagd of ze deze bij mijn auto konden aanmelden, dat kon maar moest al de andere sleutels ook geven. Na het opnieuw inleren deden mijn sleutels het wel maar die andere niet, wel gingen de deuren er mee open maar starten ho maar. dus denk dat je de bijbehorende sleutels ook nodig heb. dit ging echter wel over een B6

Ik denk inderdaad dat ik de ECU + sleutel moet uit zien te halen mocht de chip daadwerkelijk defect blijken. Bij de B6 zit de immo in de comfortmodule als ik goed heb opgelet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, BARRY_TDI zei:

Wellicht onbelangrijk maar een 2002 polo is een 6N2.

En mocht het helemaal niet lukken en de kleur is donkerblauw 3 deurs heb ik wel interesse in de motorkap, spatborden en koplampen.

Dat klopt inderdaad. In 2002 werd de overstap gemaakt van de 6N2 naar de 9N1. Het gaat hier daadwerkelijk om een 9N1 (VIN bevat WVWZZZ9NZ3) met de ronde koplampjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, JimyB zei:

Voor mijn passat kon ik een ecu krijgen met uitgeschakelde immo. Weet je de code nog dan kan ik hem nog een berichtje sturen, misschien kan hij er dan 1 regelen voor je

Een hele goede tip! Ik ben tussentijds ook al aan het zoeken naar een andere ECU + sleutel. Dat zou de mooiste oplossing zijn voor het moment zodat ie in elk geval weer de weg op kan. Als het goed is, is daar geen code voor nodig maar verbeter me gerust als ik het verkeerd heb!

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, Heatsink said:

Een hele goede tip! Ik ben tussentijds ook al aan het zoeken naar een andere ECU + sleutel. Dat zou de mooiste oplossing zijn voor het moment zodat ie in elk geval weer de weg op kan. Als het goed is, is daar geen code voor nodig maar verbeter me gerust als ik het verkeerd heb!

Zover het bij mij ging : accu los, ecu eruit en erin. Accu erop, foutcodes wissen en rijden maar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor het meedenken en rondvragen. Zelf ben ik ook al de nodige info aan het verzamelen.

De motorcode is: AZQ
Het nummer van de ECU is: 03E 906 033 L
De code is: 5WP40194 05

Puur uit nieuwsgierigheid, waar staat deze 5WP code voor?

Wellicht kunnen jullie deze vraag ook beantwoorden:

Ik ga vandaag een rondje maken op een aantal slopen. Als ik een 03E 906 033 L vind en de immo uitschakel, kan ik die ECU dan probleemloos plaatsen of moet er dan nog steeds iets aangepast worden (tellerwerk o.i.d.)

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ondertussen al iets wijzer geworden.

Als ik een andere ECU wil plaatsen ZONDER het wegschrijven van de immo, dan moet ik de ECU met bijhorende sleutel én tellerwerk vervangen. Indien de auto ook centrale vergrendeling op afstandbediening heeft, moet ook de BCM omgezet worden óf de sleutel moet opnieuw ingeleerd worden. 

Als ik een andere ECU plaats en de immo wegschrijf, dan ben ik klaar. Dat volstaat om de auto weer rijdend te krijgen. Er worden dan ook hier en daar zogenaamde "Plug & Play" ECU's verkocht die je enkel met de bestaande ECU hoeft uit te wisselen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, Heatsink said:

Ik ben ondertussen al iets wijzer geworden.

Als ik een andere ECU wil plaatsen ZONDER het wegschrijven van de immo, dan moet ik de ECU met bijhorende sleutel én tellerwerk vervangen. Indien de auto ook centrale vergrendeling op afstandbediening heeft, moet ook de BCM omgezet worden óf de sleutel moet opnieuw ingeleerd worden. 

Als ik een andere ECU plaats en de immo wegschrijf, dan ben ik klaar. Dat volstaat om de auto weer rijdend te krijgen. Er worden dan ook hier en daar zogenaamde "Plug & Play" ECU's verkocht die je enkel met de bestaande ECU hoeft uit te wisselen. 

Dat is juist wat ik dus gedaan heb, zo een plug and play ecu geplaatst ;)

Stuur me anders even een pb

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, JimyB zei:

Dat is juist wat ik dus gedaan heb, zo een plug and play ecu geplaatst ;)

Stuur me anders even een pb

Oke duidelijk! Ik heb de stoute schoen aangetrokken en een ECU besteld. Ik heb zelf een eeprom programmer normaliter om b.v. een computerbios te herstellen en deze kan de eeprom in de ECU (een 93C76) ook uitlezen en programmeren. Ik weet dat adressen 06 t/m 0B aangepast moeten worden naar 31 en daarmee de immo is uitgeschakeld dus dat gaan we gewoon proberen. Ik houd jullie op de hoogte! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
Op 24-11-2022 om 20:03, Vdub zei:

waarom ga je het nu opnieuw proberen(te verkloten) ipv het werkje aan een tuner over te laten  die dat vaker gedaan hebben?

Omdat ik graag zelf leer hoe het e.e.a. werkt. Denk dat we allemaal zo begonnen zijn. Enfin, een andere programmer leest de chip wel correct uit. Immo is weggeschreven en de auto loopt weer :-)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Vdub zei:

Dat is natuurlijk ook goed, heb je al geprobeerd met die andere programmer je oude ecu weer te reanimeren dan?

 

Yes! Dat is inderdaad gelukt. De chip heb ik gek genoeg wel kunnen wissen met de eerste programmer maar met behulp van een andere ECU is dat alsnog goed gekomen. VIN e.d. maakt verder niets uit. Als de immo maar is uitgeschakeld. Het immo lampje in het dashboard gaat ook gewoon uit. Eind goed, al goed :-) 

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden