Ga naar inhoud
  • 0

Suzuka velgen onder GTE - liever hoog dan laag...


JHO

Vraag

Hoi, ik ben nu sinds enkele dagen lid van dit Forum en heb er al wat doorheen gespeurd.

Nu wil ik iets wellicht ongewoons en dat is mijn Passat liever hoog op de poten dan laag.

Ik heb de auto in Juni gekocht met 17" London velgen en Continental 215 / 65 / R17 winterbanden (SUV)

Het setje lijkt dus van een Tiguan te komen maar geven de auto een mooie robuuste look en ik hoef niet bang te zijn dat mijn velgen beschadigd raken.

 

Hij mist alleen behoorlijk wat grip, natuurlijk omdat het een setje winterbanden zijn maar ook omdat ze redelijk smal zijn (215)

Ik wil daarom graag een nieuw setje velgen en heb 2 types op het oog.

 

19" Suzuka velgen (liefst 18" maar die bestaan niet)

18" Dartford velgen

 

Stel dat ik dezelfde hoogte wil houden dan zou ik 235 / 50 / R19 banden (ook SUV) onder de Suzuka velgen zetten, maar raken de banden dan ook de wielkasten bij het sturen?

Gaat dit allemaal passen? Of heeft iemand anders de Suzuka velgen wel eens onder een Passat gemonteerd?

https://www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/banden-en-velgen/m1802431192-19-inch-originele-suzuka-velgen-volkswagen-tiguan-ii-r-line?correlationId=3f9982a2-6cba-4808-9b3f-8bbfaf852583

https://originalwheels.nl/zwarte-18-inch-originele-dartford-velgen-volkswagen-passat/

 

Hoor graag van jullie mening en kennis!

 

 

6FFA30D6-08F8-4761-A748-FE60A4F0C41F.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Maar in principe zijn de banden die ik er nu onder heb zitten ook te groot, toch lijkt hij het er prima mee te doen. (zijn wel smal, 215)

Inmiddels al wel besloten dat het 18" Dartford of Sebring velgen worden.

 

Maar.. stel je hebt 225/45 R18 en je verlaagt de auto met 3cm dan heeft dit toch het zelfde effect als dat je een band neemt die 3cm hoger is?

Of denk ik dan te makkelijk?

 

De banden calculator werkt goed en daar zie je ook wel dat de band meer naar binnen gaat staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Via de bandencalculator kan je ook zien hoeveel de snelheidsindicatie zal gaan afwijken tov de juiste snelheid. Tenzij je dat niet belangrijk vindt en je snelheid bepaald met een ander medium dan je teller in de auto.  

Het is de bedoeling dat de wielomtrek binnen de range valt van de originele wielomtrek. Weet niet hoe streng ze in NL zijn maar in BE is dit APK afkeur. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke, ik zal dan even nakijken of dit APK afkeur is. De huidige banden zijn dus te groot maar gezien dit een winterset is zouden ze met de APK omgewisseld kunnen zijn. Qua snelheid zit de teller met deze banden echter precies op de snelheid die de GPS van b.v. Flitsmeister aangeeft. 

In Duitsland zijn de velgen overigens een stuk goedkoper.  Ik houd jullie posted.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

"smal" is natuurlijk maar een relatief begrip. Mijn winterset is ook smaller dan mijn zomerset, ik vind dat helemaal niet erg.

Qua grip is het natuurlijk zo dat je met smallere banden méér druk per vierkante centimeter hebt (even uitgaande van verder gelijkwaardige banden) en daardoor dus theoretisch meer grip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na wat wikken en wegen, waar de 19" Suzuka's absoluut een optie waren (zie foto) toch gekozen voor 18" Dartford met 235/50/R18 Michelin All Seasons.

Hierdoor staat hij nog wel lekker hoog op de poten en krijgt ie een wat stoerdere look, maar nog wel een beetje bescheiden.

 

Rijd er nu een maandje mee en erg tevreden! Raakt ook nergens de wielkassen oid aan.

Bedankt voor het meedenken, de bandencalculator heeft me ook zeker geholpen, al was het nog wel even spannend voor ik ze er onder had.

 

 

PHOTO-2022-11-19-20-43-02.jpg

IMG_3229.jpg

IMG_3225 2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden