Afgelopen week was ik met mijn "nieuwe" auto (3 weken geleden gekocht) op weg voor een luchtslang. (later meer)
Het is een wat oudere Passat Variant 2.3 Liter V5 met 316.000 op de teller.
Motor loopt (of liep) goed voor zover ik kon beoordelen, wel wist ik dat er onderhoud nodig was want de "service jetzt" intervalwas op het dashboard aanwezig.
én het oranje lampje van het uitlaatsysteem / lambadasonde was aan.
Hier was ik ondertussen van plan om aan te werken, mede door wat advies inwinnen via het forum waar ik mij dus ook snel op geregistreerd had.
(registratie was niet goed verlopen door blijkbaar probleem met een script, vandaar wat vertraging)
De auto reed prima tijdens testrit, later op de dag opgehaald en vreemd genoeg sloeg de motor wel direct na 5 minuten toen ik moest stoppen voor een stoplicht af.
Weer starten en verder geen probleem, motor liep over het algemeen ook netjes stationair.
Er waren wat meer kleinigheden die ik ook meteen even vermeld, hoogstwaarschijnlijk niets met het startprobleem te maken en ik zoek of open er later nog wel andere topics voor.
Ik probeer gewoon zo goed mogelijk en volledig de situatie weer te geven, zonder dat het hopelijk een al te groot verhaal wordt;
- Oranje lampje uitlaatsysteem / Lamdasonde brand (en ging op één moment ook kort knipperen)
- Remblokken achter (opgelost)
- Vacuum of terugvoer slang bij inlaat lekt
- V-snaar of multi-riem wat hoorbaar eerste 2 dagen, daarna stiller.
- Distributie ketting waarschijnlijk heel licht hoorbaar? (geen idee wat normaal / abnormaal is)
- Deurcontact bestuurder:geen zoemer, geen instap verlichting, geen melding in dashboard dat deur open staat, geen alarm leds in deur?
(Centrale vergrendeling via A.B. en alarm etc. werkt wel prima)
- Board computer (Multi-functie-indicatie) kan niet switchen tussen functies tijdens rijden. Op de knop drukken veranderd de stand of functie slechts één maal.
(Als ik stil sta en contact steeds omdraai kan ik wel door alle functies lopen door steeds 1x op de knop te drukken)
Nogmaals: slechts om het verhaal van motorstoring compleet te maken, de oplossing voor bovenstaande kleine problemen heb ik ondertussen ook al wat informatie over gevonden.
Nieuw probleem geconstateerd na het uitvallen motor: Level koelvloeistof staat opeens heel laag net boven minimum.
Eerst niets van gemerkt, heb juist eerste tijd goed gekeken of auto niets lekte bij parkeren. In een foto van vorige week zag ik het nog op normaal niveau staan.
Vorige week:
Stand nu te laag, viel me op na opslepen auto:
Wat ik met de auto heb gedaan:
Ongeveer een 300 KM mee gereden, aantal korte ritten en wat ritjes van half uurtje ongeveer.
Ik ben (tegenwoordig) een rustige rijder, slechts paar keer de wagen wat harder door laten trekken.
Ik rijd zeer weinig, normaal heb ik de wagen gemiddeld slechts 2 of 3 keer per week nodig. Rijd dus zeer weinig kilometers daarom durfde ik het wel aan een auto met 3K op de teller te kopen.
Auto vond ik zeer goed rijden, in eerste week direct naar garage (Kwik-Fit) gegaan omdat remblokken achter op waren.
Via de website gevonden dat je een gratis "remmen-check" kon boeken, heb ik gedaan met de gedachte indien remblokken vervangen enigszins betaalbaar zou zijn; zou ik het uit laten voeren.
Bij de afspraak aangekomen meteen vermeld dat ik misschien ook een "Oranje lampje" uitlaat probleem had en gevraagt of ze misschien konden kijken / uitlezen.
Dat hebben ze gedaan, resultaat hier onder. Voor de remblokken (achter) wilde ze alleen vervangen inclusief schijven en gaven een prijs op van 450,- Euro voor 4 blokken en 2 remschijven.
(zuigers / klauwen tegen meerprijs indien nodig)
Dat kwam dus al aardig dicht aan zo'n beetje de helft van wat ik voor de auto betaald heb dus heb ik zelf voor een 30,- blokken gekocht en zelf er op gezet. Ben natuurlijk niet helemaal gek! Schijven waren nog prima.
Anyway:
Ik ben (was) geheel niet bekend met uitlezen van auto's maar Kwikfit gaf meteen aan dat er problemen waren met 2 Lambda sensoren.
Codes later ook nog zelf opgezocht:
17511
P1103
Oxygen (Lambda) Sensor Heating Circuit, Bank-1 Sensor-1, Output too Low
Kwik-fit vroeg of ik misschien E95 getankt had, ik zei maar ja maar had toevallig een paar tientjes 98 er in gedaan. Auto was leeg toen ik 'm kocht en geen idee wat en hoe er vooraf mee gereden is.
Monteur vertelde dat het best kon zijn dat de sensors alleen wat vuil waren, en dat ze additief er voor hadden wat ik eens uit kon proberen.
Ze hebben een reset gedaan op het lampje en advies gegeven om 98 te tanken om te kijken of het weg bleef.
Ik vriendelijk bedankt en weer op weg (om direct remblokken te gaan scoren) en 5 minuten later ging het lampje al weer branden.
Mezelf maar niet al te druk om gemaakt, over algemeen rustig mee gereden en ondertussen op dit forum en rest van internet veel info opgezocht.
Op Youtube een flink aantal video's gezien met Passat's en Golfjes waar het oranje lampje brand, dus ik dacht het zal wel los lopen.
Ik ben daarna naar België gereden om een leuk ritje te maken en te tanken, ondertussen had ik wat over die additieven gegoogeld en een flesje Katalisator reiniger gekocht om te proberen.
In Lommel bij Texaco de tank vol gegooid met E98, en daarna er de fles reiniger er bij gedaan. Blijkbaar had ik die voor het tanken er in moeten gooien, zo las ik later pas in de beschrijving 🤨
Geen idee of dat een probleem is, ik mag er toch van uit gaan dat dat zich wel mengt met de benzine?
Tijdje mee gereden, ongeveer halve tank opgemaakt zonder problemen.
Afgelopen weekend op Zaterdag weer weg geweest met de auto, viel me opeens op dat de auto wat ging inhouden met accelereren tijdens (normaal) rijden 2e en 3e versnelling.
Beetje het gevoel als of de benzinetank bijna leeg was zeg maar. Wat gas bij geven en dan ging het weer wel maar toch paar keer opgevallen gedurende rit van ongeveer 10 minuten.
Auto in parkeergarage gezet en we zijn een paar uurtjes weg geweest, naar huis gereden met de auto en probleem was weg.
Zondag ook nog stukje gereden (man man wat was ik happy met de Passat!) en had geen problemen. Geloof dat ik het daarna nog één keer kort heb gemerkt dat het wat onrustig liep.
Wel viel het mij op dat het stationair soms wat variatie gaf, en dat was in het begin ook mooi stabiel.
Ondertussen dacht ik dat het misschien aan de luchtslang lag, tevens nu een topic over gevonden met zelfde slang:
Slang er even af gehaald om de zaak te bekijken, slang bleek flink verrot.
Ik dus daarna slang zo goed als mogelijk er weer op gezet en meteen op weg naar de auto-onderdelen shop in Eindhoven, auto reed volgens mij goed voor zover ik mij kan herinneren, misschien op een moment wat haperingen gevoeld, ik weet het niet meer.
Bij de shop motorkap open en slang er af gehaald, In de shop gaven ze aan het niet te kunnen leveren, advies gegeven om naar VW dealer te gaan. Zit daar in de buurt dus ik dacht rijd er meteen even langs.
Slang er terug op gezet en ik rijd de staat uit. Ik mis een afslag met m'n 😴 slaperige kop, en draai een stuk verder bij een oprit even de auto. Ik rijd weer weg en schakel van 1 naar z'n twee en ik voel weer dat de auto in houd.. ik geef wat gas bij maar twee seconden later slaat de motor af en ik trap de koppeling in en laat de auto rustig nog wat meters uitdrijven.
Nadat ik tot stilstand ben gekomen, probeer ik weer te starten maar de motor wil niet meer aanslaan.
Accu was goed, startmotor gooit 'm prima rond maar aanslaan of lopen wilde het niet meer. 😪
Slang er af getrokken (was ondertussen ook echt goed gaar) en geprobeerd met ducktape het wat te fatsoeneren, maar uiteraard no go!
Meteen de VW dealer gebeld met m'n interessant verhaal, was al tegen 5 uur ondertussen maar vriendelijke dame aan de receptie zei dat het misschien wel beter was als de auto binnen zou worden gebracht zodat ze er naar konden kijken. Voor mijn portemenaie natuurlijk niet beter dus aangegeven dat het misschien wel een goed idee was als ze een nieuwe slang type nr. 006 103 221 A konden leveren en dan zouden we wel verder kijken. Magazijn was al afwezig, volgende dag terug gebeld en slang was leverbaar via "classic parts" en zou 1 tot 2 weken gaan duren. Via email iDeal betaal link gekregen en 27 Euro en centen voldaan, ik hoop dat ik de juiste slang spoedig af kan halen.
Auto stond dus stil in Eindhoven, volgende dag maar via sleep auto thuis gebracht want ik had al lang door dat we voorlopig waarschijnlijk even niet meer zouden rijden.
Daarna via contact formulier forum account gelukkig snel actief gekregen, en ondertussen wat meer slangen en wat filters, stekkers en onderdelen los gegooid om te kijken wat er (mogelijk) aan de hand was.
In de vervolg-post ga ik daar weer uitvoerig op in, er zat nog al wat drek en vuiligheid in de inlaat kanalen en gasklep.
Geen idee of dat überhaupt met het startprobleem te maken heeft, ik heb eigenlijk zeer weinig tot geen ervaring met onderhoud / reparaties aan auto's.
Vroeger wel het één en ander zelf gedaan aan auto's o.a. inbouw en schade herstel e.d. maar van de motor ben ik eigenlijk altijd vanaf gebleven.
Mijn vorige (voorlaatste) auto heb ik destijds in 1997 nieuw aangeschaft (Citroen Berlingo 1.9D bestel) en altijd kleinzakelijk gereden. Onderhoud altijd uit besteed omdat ik de tijd beter zelf kon besteden om het terug te verdienen. Momenteel niet meer actief vanwege gezondheid klachten, de Berlingo ook helemaal op gereden en uiteindelijk weg gedaan omdat de kosten om de auto nogmaals door de APK te krijgen geen zin meer hadden.
Ik rijd zeer weinig, doe veel op de fiets tegenwoordig en heb de auto sporadisch nodig. Bij een zoektocht naar een andere goedkope auto deze mooie Passat tegen gekomen, auto heeft nog APK tot derde kwartaal 2023 dus hoop dat we hem weer zonder al te veel moeite / kosten aan de praat kunnen krijgen.. dat zou fantastisch zijn!
Voor de volledigheid wat foto's van de auto die er na een poetsbeurt nog verrassend netjes uit ziet. Ook mooi interieur met leder / alcantara en zo'n beetje alle extra's aanwezig.
Vraag
Passarati_V5
Beste mensen,
Afgelopen week was ik met mijn "nieuwe" auto (3 weken geleden gekocht) op weg voor een luchtslang. (later meer)
Het is een wat oudere Passat Variant 2.3 Liter V5 met 316.000 op de teller.
Motor loopt (of liep) goed voor zover ik kon beoordelen, wel wist ik dat er onderhoud nodig was want de "service jetzt" interval was op het dashboard aanwezig.
én het oranje lampje van het uitlaatsysteem / lambadasonde was aan.
Hier was ik ondertussen van plan om aan te werken, mede door wat advies inwinnen via het forum waar ik mij dus ook snel op geregistreerd had.
(registratie was niet goed verlopen door blijkbaar probleem met een script, vandaar wat vertraging)
De auto reed prima tijdens testrit, later op de dag opgehaald en vreemd genoeg sloeg de motor wel direct na 5 minuten toen ik moest stoppen voor een stoplicht af.
Weer starten en verder geen probleem, motor liep over het algemeen ook netjes stationair.
Er waren wat meer kleinigheden die ik ook meteen even vermeld, hoogstwaarschijnlijk niets met het startprobleem te maken en ik zoek of open er later nog wel andere topics voor.
Ik probeer gewoon zo goed mogelijk en volledig de situatie weer te geven, zonder dat het hopelijk een al te groot verhaal wordt;
- Oranje lampje uitlaatsysteem / Lamdasonde brand (en ging op één moment ook kort knipperen)
- Remblokken achter (opgelost)
- Vacuum of terugvoer slang bij inlaat lekt
- V-snaar of multi-riem wat hoorbaar eerste 2 dagen, daarna stiller.
- Distributie ketting waarschijnlijk heel licht hoorbaar? (geen idee wat normaal / abnormaal is)
- Deurcontact bestuurder: geen zoemer, geen instap verlichting, geen melding in dashboard dat deur open staat, geen alarm leds in deur?
(Centrale vergrendeling via A.B. en alarm etc. werkt wel prima)
- Board computer (Multi-functie-indicatie) kan niet switchen tussen functies tijdens rijden. Op de knop drukken veranderd de stand of functie slechts één maal.
(Als ik stil sta en contact steeds omdraai kan ik wel door alle functies lopen door steeds 1x op de knop te drukken)
Nogmaals: slechts om het verhaal van motorstoring compleet te maken, de oplossing voor bovenstaande kleine problemen heb ik ondertussen ook al wat informatie over gevonden.
Nieuw probleem geconstateerd na het uitvallen motor: Level koelvloeistof staat opeens heel laag net boven minimum.
Eerst niets van gemerkt, heb juist eerste tijd goed gekeken of auto niets lekte bij parkeren. In een foto van vorige week zag ik het nog op normaal niveau staan.
Vorige week:
Stand nu te laag, viel me op na opslepen auto:
Wat ik met de auto heb gedaan:
Ongeveer een 300 KM mee gereden, aantal korte ritten en wat ritjes van half uurtje ongeveer.
Ik ben (tegenwoordig) een rustige rijder, slechts paar keer de wagen wat harder door laten trekken.
Ik rijd zeer weinig, normaal heb ik de wagen gemiddeld slechts 2 of 3 keer per week nodig. Rijd dus zeer weinig kilometers daarom durfde ik het wel aan een auto met 3K op de teller te kopen.
Auto vond ik zeer goed rijden, in eerste week direct naar garage (Kwik-Fit) gegaan omdat remblokken achter op waren.
Via de website gevonden dat je een gratis "remmen-check" kon boeken, heb ik gedaan met de gedachte indien remblokken vervangen enigszins betaalbaar zou zijn; zou ik het uit laten voeren.
Bij de afspraak aangekomen meteen vermeld dat ik misschien ook een "Oranje lampje" uitlaat probleem had en gevraagt of ze misschien konden kijken / uitlezen.
Dat hebben ze gedaan, resultaat hier onder. Voor de remblokken (achter) wilde ze alleen vervangen inclusief schijven en gaven een prijs op van 450,- Euro voor 4 blokken en 2 remschijven.
(zuigers / klauwen tegen meerprijs indien nodig)
Dat kwam dus al aardig dicht aan zo'n beetje de helft van wat ik voor de auto betaald heb dus heb ik zelf voor een 30,- blokken gekocht en zelf er op gezet. Ben natuurlijk niet helemaal gek! Schijven waren nog prima.
Anyway:
Ik ben (was) geheel niet bekend met uitlezen van auto's maar Kwikfit gaf meteen aan dat er problemen waren met 2 Lambda sensoren.
Codes later ook nog zelf opgezocht:
17511
P1103
Oxygen (Lambda) Sensor Heating Circuit, Bank-1 Sensor-1, Output too Low
17550 P1142 Load Calculation Cross Check, Lower Limit Exceeded
Kwik-fit vroeg of ik misschien E95 getankt had, ik zei maar ja maar had toevallig een paar tientjes 98 er in gedaan. Auto was leeg toen ik 'm kocht en geen idee wat en hoe er vooraf mee gereden is.
Monteur vertelde dat het best kon zijn dat de sensors alleen wat vuil waren, en dat ze additief er voor hadden wat ik eens uit kon proberen.
Ze hebben een reset gedaan op het lampje en advies gegeven om 98 te tanken om te kijken of het weg bleef.
Ik vriendelijk bedankt en weer op weg (om direct remblokken te gaan scoren) en 5 minuten later ging het lampje al weer branden.
Mezelf maar niet al te druk om gemaakt, over algemeen rustig mee gereden en ondertussen op dit forum en rest van internet veel info opgezocht.
Op Youtube een flink aantal video's gezien met Passat's en Golfjes waar het oranje lampje brand, dus ik dacht het zal wel los lopen.
Voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=b8TUVL9NYNM
Ik ben daarna naar België gereden om een leuk ritje te maken en te tanken, ondertussen had ik wat over die additieven gegoogeld en een flesje Katalisator reiniger gekocht om te proberen.
https://www.nonpaints.com/nl/5in1-cat-cleaner-325ml-katalysator-reiniger
In Lommel bij Texaco de tank vol gegooid met E98, en daarna er de fles reiniger er bij gedaan. Blijkbaar had ik die voor het tanken er in moeten gooien, zo las ik later pas in de beschrijving 🤨
Geen idee of dat een probleem is, ik mag er toch van uit gaan dat dat zich wel mengt met de benzine?
Tijdje mee gereden, ongeveer halve tank opgemaakt zonder problemen.
Afgelopen weekend op Zaterdag weer weg geweest met de auto, viel me opeens op dat de auto wat ging inhouden met accelereren tijdens (normaal) rijden 2e en 3e versnelling.
Beetje het gevoel als of de benzinetank bijna leeg was zeg maar. Wat gas bij geven en dan ging het weer wel maar toch paar keer opgevallen gedurende rit van ongeveer 10 minuten.
Auto in parkeergarage gezet en we zijn een paar uurtjes weg geweest, naar huis gereden met de auto en probleem was weg.
Zondag ook nog stukje gereden (man man wat was ik happy met de Passat!) en had geen problemen. Geloof dat ik het daarna nog één keer kort heb gemerkt dat het wat onrustig liep.
Wel viel het mij op dat het stationair soms wat variatie gaf, en dat was in het begin ook mooi stabiel.
Ondertussen dacht ik dat het misschien aan de luchtslang lag, tevens nu een topic over gevonden met zelfde slang:
https://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/44800-vacuumslang-v5/
Slang er even af gehaald om de zaak te bekijken, slang bleek flink verrot.
Ik dus daarna slang zo goed als mogelijk er weer op gezet en meteen op weg naar de auto-onderdelen shop in Eindhoven, auto reed volgens mij goed voor zover ik mij kan herinneren, misschien op een moment wat haperingen gevoeld, ik weet het niet meer.
Bij de shop motorkap open en slang er af gehaald, In de shop gaven ze aan het niet te kunnen leveren, advies gegeven om naar VW dealer te gaan. Zit daar in de buurt dus ik dacht rijd er meteen even langs.
Slang er terug op gezet en ik rijd de staat uit. Ik mis een afslag met m'n 😴 slaperige kop, en draai een stuk verder bij een oprit even de auto. Ik rijd weer weg en schakel van 1 naar z'n twee en ik voel weer dat de auto in houd.. ik geef wat gas bij maar twee seconden later slaat de motor af en ik trap de koppeling in en laat de auto rustig nog wat meters uitdrijven.
Nadat ik tot stilstand ben gekomen, probeer ik weer te starten maar de motor wil niet meer aanslaan.
Accu was goed, startmotor gooit 'm prima rond maar aanslaan of lopen wilde het niet meer. 😪
Slang er af getrokken (was ondertussen ook echt goed gaar) en geprobeerd met ducktape het wat te fatsoeneren, maar uiteraard no go!
Meteen de VW dealer gebeld met m'n interessant verhaal, was al tegen 5 uur ondertussen maar vriendelijke dame aan de receptie zei dat het misschien wel beter was als de auto binnen zou worden gebracht zodat ze er naar konden kijken. Voor mijn portemenaie natuurlijk niet beter dus aangegeven dat het misschien wel een goed idee was als ze een nieuwe slang type nr. 006 103 221 A konden leveren en dan zouden we wel verder kijken. Magazijn was al afwezig, volgende dag terug gebeld en slang was leverbaar via "classic parts" en zou 1 tot 2 weken gaan duren. Via email iDeal betaal link gekregen en 27 Euro en centen voldaan, ik hoop dat ik de juiste slang spoedig af kan halen.
Auto stond dus stil in Eindhoven, volgende dag maar via sleep auto thuis gebracht want ik had al lang door dat we voorlopig waarschijnlijk even niet meer zouden rijden.
Daarna via contact formulier forum account gelukkig snel actief gekregen, en ondertussen wat meer slangen en wat filters, stekkers en onderdelen los gegooid om te kijken wat er (mogelijk) aan de hand was.
In de vervolg-post ga ik daar weer uitvoerig op in, er zat nog al wat drek en vuiligheid in de inlaat kanalen en gasklep.
Geen idee of dat überhaupt met het startprobleem te maken heeft, ik heb eigenlijk zeer weinig tot geen ervaring met onderhoud / reparaties aan auto's.
Vroeger wel het één en ander zelf gedaan aan auto's o.a. inbouw en schade herstel e.d. maar van de motor ben ik eigenlijk altijd vanaf gebleven.
Mijn vorige (voorlaatste) auto heb ik destijds in 1997 nieuw aangeschaft (Citroen Berlingo 1.9D bestel) en altijd kleinzakelijk gereden. Onderhoud altijd uit besteed omdat ik de tijd beter zelf kon besteden om het terug te verdienen. Momenteel niet meer actief vanwege gezondheid klachten, de Berlingo ook helemaal op gereden en uiteindelijk weg gedaan omdat de kosten om de auto nogmaals door de APK te krijgen geen zin meer hadden.
Ik rijd zeer weinig, doe veel op de fiets tegenwoordig en heb de auto sporadisch nodig. Bij een zoektocht naar een andere goedkope auto deze mooie Passat tegen gekomen, auto heeft nog APK tot derde kwartaal 2023 dus hoop dat we hem weer zonder al te veel moeite / kosten aan de praat kunnen krijgen.. dat zou fantastisch zijn!
Voor de volledigheid wat foto's van de auto die er na een poetsbeurt nog verrassend netjes uit ziet. Ook mooi interieur met leder / alcantara en zo'n beetje alle extra's aanwezig.
Bouwjaar 2001
Technische informatie
Vermogen: 125 kW (170 PK)
Aantal cilinders: 5
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Bandenmaat: 205/55 R16
Acceleratie (0-100): 8,9 s
Topsnelheid: 221 km/u
Link naar reactie
Delen op andere sites
12 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten