Ga naar inhoud
  • 0

Merkwaardigheden na koude start


HH Bos

Vraag

Beste Forumleden,

Vorige week starte ik ‘ s ochtends mijn auto, zette de stoelverwarming aan, schakelde de voorruit verwarming in en haalde nog even snel een kopje koffie van binnen. Bij terugkomst (2 minuten na start) brandde het motormanagement lampje. 

Bij het uitlezen bleek het de “stuurhoeksensor” te zijn welke de storingsindicatie gaf. Deze storing in eerste instantie gereset. Tot op heden geen storing meer terug gekomen. Tevens werken alle functies van de auto.

Vanmorgen starte ik de auto en bedacht dan de laptop nog in huis lag. 
Ik stapte uit en liet de motor draaien. Enkele stappen verwijderd van de auto ging plots het alarm af (optie origineel VW). Door de auto uit te schakelen en weer te starten stopte het alarm. 

Ziet iemand een verband tussen deze voorvallen? Wellicht slechte accu?
 


 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Zeker merkwaardig te noemen. Uit het verhaal zou ik zeggen dat de wagen met kessy is uitgerust. Zou anders niet kunnen verklaren hoe het alarm kan af gaan bij draaiende motor. Normaal gaat pas het alarm op scherp al alle deuren vergrendeld zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Wulfke,

Mijn Passat is inderdaad ook uitgerust met een af-fabriek Keyless Access System. Wel vaker loop ik na koude start nog even bij de auto vandaan om nog iets te pakken, maar nog nooit ging dan het alarm af. 

tezamen met de storing van vorige week dacht/hoopte ik dat iemand een patroon herkende.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisterenochtend lange rit gemaakt van ca 1 uur. Vervolgens heb ik de Fluke op de accu gezet en lees 12,36V. Bij deze meting de accu niet ontkoppeld. Dit lijkt mij aan de lage kant. Wellicht 1 cel in de accu welke niet meer optimaal is?

stationair krijgt de accu 14,40v geleverd, wat prima is lijkt mij.

 

 

 

93D24B89-FC7D-4DBA-84BE-7213996CCD25.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gezien je 14,4V meet bij stationair draaien wil zeggen dat de alternator de accu aan het bijladen is. De 12,36V na de rit kan ook kloppen, de accu is dan ook net bijgeladen. Beste is eens een meting te doen net na een nachtje stilstand en dan te meten wat de spanning dan is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Wulfke,

Ik meet nu, na nachtje stilstand, nog steeds 12,36/12,35v. 

Dat zou betekenen dat de accu nog ca. 70% “vermogen” heeft naar mijns inziens. 

Goed om preventief te vervangen gezien de voorgenoemde verschijnselen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
13 minuten geleden, HH Bos zei:

Hoi Wulfke,

Ik meet nu, na nachtje stilstand, nog steeds 12,36/12,35v. 

Dat zou betekenen dat de accu nog ca. 70% “vermogen” heeft naar mijns inziens. 

Goed om preventief te vervangen gezien de voorgenoemde verschijnselen?

 

Wat zou na een nacht stil stand de spanning dan moeten zijn volgens jou. En hoe zo is de accu dan nog 70% volgens jou. Die 70% kan je alleen meten onder belasting. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe oud is de accu?

Als de capaciteit van een accu minder wordt dan zou je dat o.a. aan het gedrag van start/stop kunnen merken. Met een gloednieuwe accu sloeg bij mij de motor gelijk af aan het einde van de straat na de eerste start 's ochtends vroeg. Bij een steeds slechter wordende accu moest ik steeds meer kilometers rijden voordat de motor voor de eerste keer afsloeg. Dit gaat heel geleidelijk en daarom merk je het ook niet direct op. Juist na het plaatsen van een nieuwe accu viel me dit verschil onmiddellijk op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De accu is nu ongeveer 5 jaar oud.

Het start/stop systeem is in 2021 uit-geprogrammeerd door JD, dus daar kan ik helaas niets aan merken.

Tijdens de start valt de spanning van de accu maximaal terug naar 10,2V. Dat is ook niet extreem laag.

Ik zal de accu vannacht eens aan de lader koppelen en morgenvroeg de spanning meten. Als de accu op 60/70% blijft presteren qua voltage, kies ik er wellicht voor deze vroegtijdig te vervangen.

Had gehoopt dat de “storingen” welke ik ervaarde, door anderen ooit ook te linken waren aan een matige accu. Dat zou een vroegtijdige vervanging financieel soiezo rechtvaardigen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Levensduur van 5 jaar is de dag van vandaag met de huidige wagens en technologie niet vroegtijdig te noemen, maar dat is mijn ervaring.

Maar ik zou het persoonlijk niet bij de accu zoeken gezien de wagen nog probleemloos start. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 minuten geleden, HH Bos zei:

Daar heb je ook een punt vwb de 5 jaar. Ik ga gewoon een nieuwe bestellen en monteren. Dan zie ik daarna wel of er nog storingen komen. Baat het niet, schaadt het niet.

Nieuwe accu moet/wordt aangeraden om hem ook aan te melden zodat het batterij management systeem weet dat er een nieuwe accu aanwezig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als dezelfde accu er in gaat als die er uit komt zou het geen probleem moeten zijn, als ik het goed onthouden/gelezen heb is het start stop uitgeschakeld, Dat is tevens een reden dat je de accu moet aanmelden, maar die is er dus niet meer.  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het start/stop systeem is eigenlijk niet uitgeschakeld. De waardes zijn aangepast waardoor het systeem niet meer in werking kan gaan.
Inleren moet alsnog gedaan worden. Anders zal de accu niet optimaal opgeladen worden. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden