Ga naar inhoud
  • 0

Hoogteinstelling led verlichting


Robindd

Vraag

Hi all,

 

Ik wilde nog even mijn bevindingen delen mbt de hoogte instelling van onze Passat die we recent gekocht hebben.

 

Ik reed pas voor het eerst savonds in het donker en ook met zijn 5en (2 kids achterin + 1 volwassene), en er was niet meer dan amper 10 meter licht voor ons. Heel spannend en erg gevaarlijk.

 

Thuis dus aan de gang gegaan met OBDeleven die ik had gekocht pas.

Zo de live data aangezet voor de koplamp instelling, en deze stond met een lege auto op meer dan -100mm. Goed, zonder iets te weten of referentie / baseline te hebben zegt dat niets, maar ergens voelde dat niet goed.

Op de trekhaak staan bracht het verder naar beneden de negatieve waarden in. Tot zo ver klopt dat met de logica natuurlijk.

Ging ik voorin zitten, ging de waarde ook verder negatief. Dat was het punt dat geen logica meer was. Ten slotte ga je verder naar de vooras zitten en zou je verwachten dat die, weliswaar minimaal, juist meer positief gaat.

 

Ergens een vlak stuk opgezocht en daar de basis instelling erin gezet en daarna geaccepteerd met de OBD unit. Wat bleek, hij is nagenoeg 0mm bij leeg, en gaat inderdaad minimaal (enkele mm’s) naar positief.

Achterop de trekhaak staan gaat nog steeds naar negatief.

Lichtbeeld met alleen mezelf lijkt ook een heleboel beter. Nu nog laten afstellen bij een garage een keer voor echt goede afstelling.

 

Ter info..

Ik dacht ook een waarde te zien in aantal mm’s per graad. Wellicht lost dat een probleem op bij de mensen die nog steeds bij een lading achterin te kort verlichtingsbeeld hebben? Al zou ik altijd daar erg voorzichtig mee zijn..

 

Nu nog een keer weer met belading rijden in het donker om te testen.

 

a9d90cfdd4d38b9cebe9b03cb4d04911.jpg

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit probleem ken ik heel goed. Die van mij met high LED koplampen (en zonder DCC) heeft er ook last van. Het is een soort van een ''product eigenschap'' (of een stukje slechte engineering) vrees ik. Deze type Passat (zonder DCC) heeft helaas alleen een sensor op de achteras zitten. Of dit ook het geval was bij de B6 en B7 weet ik niet zeker, maar met de B6 met Bi-Xenon koplampen heb ik hier nooit last van gehad. Volgens mij had die een sensor op beide assen.
Tijdens mijn vakantie in Turkije afgelopen zomer had ik 7 man in de auto (vraag me niet waarom). 4 man op de achterbank en 1 in de laadruimte. De koplampen ''keken'' nagenoeg regelrecht naar beneden. Met 3 of 4 volwassenen aan boord heb je er geen last van totdat je aardig wat belading mee gaat nemen. Veel mensen op motortalk klaagden hier jaren terug al over, of ze een oplossing hebben kunnen vinden weet ik niet.
Zo hebben we een tijdje terug bij @Vdub een testje gedaan met 4 volwassenen in de Passat en de afstelapparaat voor de koplamp. Je kon inderdaad zien dat de koplamp ietsjes omlaag ging zodra er 2 man achterin ging zitten, maar dat was dan nog zonder belading. Met belading komt het probleem echt naar voren.

Als oplossing heb ik van de zomer een waarde in adaptations aangepast, genaamd ''PWM to level scaling factor rear''. De originele waarde is 4.60mm, deze veranderde ik naar 3.40mm. Hierdoor gingen de koplampen wel op de juiste hoogte staan. Alleen het nadeel hiervan is dat ze weer wat lager staan als je in je eentje zonder belading reed. 

Als ik het niet vergeet zal ik morgen eens kijken naar wat ie bij mij aangeeft qua waardes met een lege auto. Onder welke term kan ik de hoogte waardes vinden in live data? Onder 'left/right headlight levelling control value'? Of is dat weer wat anders?

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
12 hours ago, Ozzy said:

Als ik het niet vergeet zal ik morgen eens kijken naar wat ie bij mij aangeeft qua waardes met een lege auto. Onder welke term kan ik de hoogte waardes vinden in live data? Onder 'left/right headlight levelling control value'? Of is dat weer wat anders?

Dat is bij mij de juiste term inderdaad! Heb nog niet gezocht of ik de sensor op de achteras daadwerkelijk kan uitlezen eigenlijk.

28 minutes ago, Vdub said:

als je basisafstellen doet gaat ie idd naar 0, dat heb ik vaker gezien, ook als lampen te laag staan en ik zet de basisafstelling aan dan staan ze soms ineens goed/hoger.

Dat was hier dus inderdaad het geval. Ik ben echter wel benieuwd wat de oorzaak is van het uiteindelijk afwijken van de 0 in de basis. Daar moet dan toch een soort van verloop in zitten op 1 of andere manier. Wellicht door de jaren heen toch iets inzakken van vering of iets dergelijks? Lijkt in ieder geval dat de sensor een bepaalde inzakking registreerd, en dit met basis instellingen terug zetten als nieuw 0 punt gezien wordt.

Het helpt bij mij ook niet mee dat ik er thuis pas achterkwam dat de beste garage waar ik hem gekocht heb, voor 215/50/17 banden gemonteerd heeft voor de verkoop, en achter 215/55/17. Staat die sowieso al 1cm lager aan de voorkant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij geven ze allebei 0.00mm aan. Ik heb in adaptation die ene waarde van 4.60mm gewijzigd naar 3.40mm, maar dat maakte geen verschil met alleen mij erin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het probleem is dat er meestal, bijv bij een APK, gewoon gedraaid word aan de stelschroeven om de koplamp af te stellen, je zou het kunnen bekijken wat er gebeurd met de stand in mm's als je de stelschroef 180gr verdraaid.. wijzigt die waarde in mm's dan heb je de vermoedelijke dader gevonden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het probleem is dat er meestal, bijv bij een APK, gewoon gedraaid word aan de stelschroeven om de koplamp af te stellen, je zou het kunnen bekijken wat er gebeurd met de stand in mm's als je de stelschroef 180gr verdraaid.. wijzigt die waarde in mm's dan heb je de vermoedelijke dader gevonden.
 

Ik zal dat eens proberen en kijken wat het verschil is. In principe zou het weinig moeten uitmaken lijkt me, tenzij hij tegen een einde aan zit met het stellen van de schroef.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat je het beste even de lichtafstelling opnieuw moet doen nu je de boel in de basisafstelling hebt gezet. Als dat niet helpt met het hele gezin in de auto, dan even die ene waarde (PWM to level scaling factor rear) in adaptation aanpassen naar 3.50 of 3.60mm of iets dergelijks. Dan is het probleem in principe definitief opgelost. Enige nadeel: Wanneer je alleen in de auto zit staan de koplampen heel ietsjes lager dan normaal, maar dat moet je dan voor lief nemen. Of je kunt ook elke keer die waarde aanpassen wanneer je weer met het hele gezin onderweg bent.
Bij mij komt dit probleem echt alleen naar voren met 4 volwassenen en belading achterin. Met 4 volwassenen zonder belading niks aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden