Ga naar inhoud
  • 0

Webcam (FitcamX)


PlushRidah

Vraag

In mijn vorige auto had ik als dashcam een Mobius Actioncam met groothoeklens achter de binnenspiegel gemonteerd, met vaste stroomvoorziening via de A-stijl. Voor mijn nieuwe auto was ik op zoek naar een nog nettere oplossing. Op dit forum zijn al diverse topics over dashcams, maar de FitcamX die ik elders vond kwam ik op dit forum niet tegen. Deze vervangt de behuizing van de binnenspiegel en is daarom nog minder zichtbaar. Hij zou zijn stroom uit de regensensor kunnen halen en volgens de fabrikant in een paar minuten zonder gereedschap te plaatsen zijn... 🤨

Ik besloot de gok te wagen en bestelde 'm via de site van de fabrikant. In mijn geval Model A, 4K, 64GB, zwart. Toen ik bestelde was de prijs $168.00, -$16.80 korting, $19.00 shipping, $0.00 taxes dus in totaal $170.20. 💰 De Paypal afschrijving was EUR 179,10. Tien dagen later was hij er al, zonder verdere invoerheffingen. De fabrikant heeft ook wel een AliExpress winkeltje maar daar kost dezelfde camera € 221,47 inclusief btw en verzending. Meer dan veertig euro duurder! 😲 In de doos zaten een camera, tooltje, sd-kaart en als bonus een usb kaartlezertje. 

18.jpg.650e225f849dd3ae9696900cc2bc0450.jpg

De camera bestaat uit twee helften, even een foto van het binnenwerk:

19.jpg.ea761718c6be9557495aa2b40aa26e54.jpg

Voor de installatie gebruikte ik het voorbeeld op Youtube. Het leek zo makkelijk, maar ik kreeg de camera in eerste instantie met geen mogelijkheid op de juiste plek en ook het kabeltje leek veel te kort. 🤯 Na een half uur wanhopig driedimensionaal puzzelen nog eens naar andere foto's en filmpjes gekeken en toen zag ik het: er is een kortere en langere versie van de behuizing, maar dat staat nergens vermeld. Voor ik ging zagen toch even de helpdesk gemaild en de volgende dag kreeg ik al een instructiefoto.

27.jpg.8b0287026d85f890ad34d4b188029636.jpg

Even de ijzerzaag erbij en een vijl om netjes af te werken. Helemaal zonder gereedschap was het dus niet 😄 Daarna was het inderdaad een kwestie van inpluggen en de behuizing vastklikken. Van de zijkant lijkt het niet volledig aan te sluiten en ik was bang dat het zou gaan bewegen of rammelen, maar het klemt vast op het metalen gedeelte in de spiegelvoet en zit heel stevig vast eigenlijk. 

23.jpg.28ad20d5c7d3429ad0b8314a819ba61a.jpg

Ook de app werkte in een keer, dus direct live beeld als bevestiging dat het werkte. Bij mijn Mobius moest ik daarvoor de SD-kaart eruit halen, in mijn computer stoppen, de boel afstellen en nog een keer proberen. Tot nu toe ben ik er blij mee, maar ik heb nog weinig tijd gehad er mee te spelen. 😃 De instellingen zijn allemaal nog standaardwaarde. Een paar opnames van de afgelopen dagen: bewolkt overdag, tegenlicht in ondergaande zon en 's nachts.

 

 

Tip van de dag: de sd-kaart niet meteen na het rijden eruit halen, want die wordt nogal heet. 🔥

 

aangepast door PlushRidah
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
2 uren geleden, wulfke zei:

Mooie upgrade, lijkt wel oem👌🏼 . Ook mooi beeldmateriaal.

Dank je! Een nieuwe video heb ik niet gemaakt, omdat het precies zo ging als in het Youtube voorbeeld (na het afzagen dan...)

2 uren geleden, wulfke zei:

Zie ook op hun site dat ze een versie hebben voor de wagens met een oem front camera in de voorruit (voor verkeersbordenherkenning en lane assist). 

Ja, er zijn verschillende versies afhankelijk van wat je nu hebt. Ik had nog geen camera in de voorruit. Je krijgt na bestelling alsnog de vraag om een foto aan te leveren van de huidige situatie en daar wordt ook snel op gereageerd. In mijn geval zag het er eerst zo uit: 

22.jpg.3bef2024e18baa07c7a4eaea3cdc3a7e.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De sd-kaart die erbij zat is van Kioxia. Had ik nog nooit van gehoord, dus ik vroeg me al af of ik die niet beter kon weggooien en vervangen door een echt merk. Maar volgens wikipedia is het sinds eind 2019 de nieuwe naam van een verzelfstandigd onderdeel van Toshiba en een grote speler in de markt. Ook de flashchips van Western Digital worden hier gemaakt. Toen het nog onderdeel was van Toshiba zou deze afdeling in 1980 zelfs de uitvinder zijn geweest van het flash geheugen. Kijk, zo leer je nog eens wat op een doordeweekse donderdagochtend... 🎓

28.jpg.5b1840e93fd5ecb875cefc50d20734f2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb deze camera in mijn ID.4 zitten. Je moet inderdaad een foto mailen van de huidige situatie zodat je de juiste versie geleverd krijgt. Reactie op mail en levering gaat ging bij mij erg snel.  Inbouw is niet van OEM te onderscheiden. Beelden zijn prima in alle condities. Ik ben er content mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 minuten geleden, MarkyMark zei:

Keurig! Hebben ze ook verschil in kleuren? Ik zie dat nu een zwarte camera geplaatst word ivm een lichte interieur / hemel bekleding.

Ja, er zijn twee kleuren voor het model dat ik heb, zwart en lichtgrijs. De hemelbekleding is bij mij wel licht, maar het gedeelte achter de spiegel was bij mij zwart, dus ik heb ook voor een zwarte camera gekozen.

 black-gray.jpg.d2d76d747514284f8d5788f594ec2cee.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ondertussen zit ik ook te kijken naar een dashcam. Deze dashcam kwam snel in me achterhoofd op vanwege de OEM look.

Installatie (elektronische gedeelte) is heel simpel, toch? Kwestie van kabel erin pluggen bij de regensensor en klaar? Zoiets had ik gelezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden