Ga naar inhoud
  • 0

Webcam (FitcamX)

PlushRidah

Vraag

In mijn vorige auto had ik als dashcam een Mobius Actioncam met groothoeklens achter de binnenspiegel gemonteerd, met vaste stroomvoorziening via de A-stijl. Voor mijn nieuwe auto was ik op zoek naar een nog nettere oplossing. Op dit forum zijn al diverse topics over dashcams, maar de FitcamX die ik elders vond kwam ik op dit forum niet tegen. Deze vervangt de behuizing van de binnenspiegel en is daarom nog minder zichtbaar. Hij zou zijn stroom uit de regensensor kunnen halen en volgens de fabrikant in een paar minuten zonder gereedschap te plaatsen zijn... 🤨

Ik besloot de gok te wagen en bestelde 'm via de site van de fabrikant. In mijn geval Model A, 4K, 64GB, zwart. Toen ik bestelde was de prijs $168.00, -$16.80 korting, $19.00 shipping, $0.00 taxes dus in totaal $170.20. 💰 De Paypal afschrijving was EUR 179,10. Tien dagen later was hij er al, zonder verdere invoerheffingen. De fabrikant heeft ook wel een AliExpress winkeltje maar daar kost dezelfde camera € 221,47 inclusief btw en verzending. Meer dan veertig euro duurder! 😲 In de doos zaten een camera, tooltje, sd-kaart en als bonus een usb kaartlezertje. 

18.jpg.650e225f849dd3ae9696900cc2bc0450.jpg

De camera bestaat uit twee helften, even een foto van het binnenwerk:

19.jpg.ea761718c6be9557495aa2b40aa26e54.jpg

Voor de installatie gebruikte ik het voorbeeld op Youtube. Het leek zo makkelijk, maar ik kreeg de camera in eerste instantie met geen mogelijkheid op de juiste plek en ook het kabeltje leek veel te kort. 🤯 Na een half uur wanhopig driedimensionaal puzzelen nog eens naar andere foto's en filmpjes gekeken en toen zag ik het: er is een kortere en langere versie van de behuizing, maar dat staat nergens vermeld. Voor ik ging zagen toch even de helpdesk gemaild en de volgende dag kreeg ik al een instructiefoto.

27.jpg.8b0287026d85f890ad34d4b188029636.jpg

Even de ijzerzaag erbij en een vijl om netjes af te werken. Helemaal zonder gereedschap was het dus niet 😄 Daarna was het inderdaad een kwestie van inpluggen en de behuizing vastklikken. Van de zijkant lijkt het niet volledig aan te sluiten en ik was bang dat het zou gaan bewegen of rammelen, maar het klemt vast op het metalen gedeelte in de spiegelvoet en zit heel stevig vast eigenlijk. 

23.jpg.28ad20d5c7d3429ad0b8314a819ba61a.jpg

Ook de app werkte in een keer, dus direct live beeld als bevestiging dat het werkte. Bij mijn Mobius moest ik daarvoor de SD-kaart eruit halen, in mijn computer stoppen, de boel afstellen en nog een keer proberen. Tot nu toe ben ik er blij mee, maar ik heb nog weinig tijd gehad er mee te spelen. 😃 De instellingen zijn allemaal nog standaardwaarde. Een paar opnames van de afgelopen dagen: bewolkt overdag, tegenlicht in ondergaande zon en 's nachts.

Tip van de dag: de sd-kaart niet meteen na het rijden eruit halen, want die wordt nogal heet. 🔥

aangepast door PlushRidah
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
2 uren geleden, wulfke zei:

Mooie upgrade, lijkt wel oem👌🏼 . Ook mooi beeldmateriaal.

Dank je! Een nieuwe video heb ik niet gemaakt, omdat het precies zo ging als in het Youtube voorbeeld (na het afzagen dan...)

2 uren geleden, wulfke zei:

Zie ook op hun site dat ze een versie hebben voor de wagens met een oem front camera in de voorruit (voor verkeersbordenherkenning en lane assist). 

Ja, er zijn verschillende versies afhankelijk van wat je nu hebt. Ik had nog geen camera in de voorruit. Je krijgt na bestelling alsnog de vraag om een foto aan te leveren van de huidige situatie en daar wordt ook snel op gereageerd. In mijn geval zag het er eerst zo uit: 

22.jpg.3bef2024e18baa07c7a4eaea3cdc3a7e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0

De sd-kaart die erbij zat is van Kioxia. Had ik nog nooit van gehoord, dus ik vroeg me al af of ik die niet beter kon weggooien en vervangen door een echt merk. Maar volgens wikipedia is het sinds eind 2019 de nieuwe naam van een verzelfstandigd onderdeel van Toshiba en een grote speler in de markt. Ook de flashchips van Western Digital worden hier gemaakt. Toen het nog onderdeel was van Toshiba zou deze afdeling in 1980 zelfs de uitvinder zijn geweest van het flash geheugen. Kijk, zo leer je nog eens wat op een doordeweekse donderdagochtend... 🎓

28.jpg.5b1840e93fd5ecb875cefc50d20734f2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0

Ik heb deze camera in mijn ID.4 zitten. Je moet inderdaad een foto mailen van de huidige situatie zodat je de juiste versie geleverd krijgt. Reactie op mail en levering gaat ging bij mij erg snel.  Inbouw is niet van OEM te onderscheiden. Beelden zijn prima in alle condities. Ik ben er content mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0
3 minuten geleden, MarkyMark zei:

Keurig! Hebben ze ook verschil in kleuren? Ik zie dat nu een zwarte camera geplaatst word ivm een lichte interieur / hemel bekleding.

Ja, er zijn twee kleuren voor het model dat ik heb, zwart en lichtgrijs. De hemelbekleding is bij mij wel licht, maar het gedeelte achter de spiegel was bij mij zwart, dus ik heb ook voor een zwarte camera gekozen.

black-gray.jpg.d2d76d747514284f8d5788f594ec2cee.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0

Ondertussen zit ik ook te kijken naar een dashcam. Deze dashcam kwam snel in me achterhoofd op vanwege de OEM look.

Installatie (elektronische gedeelte) is heel simpel, toch? Kwestie van kabel erin pluggen bij de regensensor en klaar? Zoiets had ik gelezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0

Vanochtend binnengekregen en zojuist geplaatst.

Ok vraag niet hoe maar het past en werkt. Waarschijnlijk heb ik te korte of te dikke vingers of kort en dik.
Ook kabel en vooral de connector wegwerken en tegelijk de twee helften op z'n plek krijgen is wel een puzzel.

Tips:
- neem de tijd,
- in tegenstelling met de video's on line kan het zo maar gebeuren dat die plastic delen goed vastzitten en goed passen. VW heeft het niet ontworpen met het idee van makkelijk losmaken als doel.
- er zal een truc zijn maar ik kreeg het kabeltje van de regensensor niet zo makkelijk los als op de video. Wat niet meewerkt is een stuur/spiegel dat in de weg zit en dat je rug zeer gaat doen (onhandige positie/houding).
- de nwe verbidingsstekker is redelijk lomp en moet je zien weg te frommelen in de houder en dat terwijl je dus die twee helften op hun plek moet zien te houden.

Geen foto's want er is weinig te zien of aan te passen.

Werking: nog geen video's maar ik snap nog niet waarom de app op de telefoon constant zeurt om een wifi verbinding.
Waarom heeft de telefoon app een verbinding nodig als de camera uit staat? Immers auto staat op de oprit.

Plug and play ? yup.

aangepast door Petroman
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0
1 uur geleden, Petroman zei:

Vanochtend binnengekregen en zojuist geplaatst.

Fijn dat het gelukt is! Voor mij is het al even geleden, ik kan me niet herinneren dat het zo lastig ging. Moest alleen even puzzelen en zagen. 

1 uur geleden, Petroman zei:

Werking: nog geen video's maar ik snap nog niet waarom de app op de telefoon constant zeurt om een wifi verbinding.
Waarom heeft de telefoon app een verbinding nodig als de camera uit staat? Immers auto staat op de oprit.

De camera geeft bij gebruik een eigen wifi-verbinding, daar moet je met je telefoon even op inloggen, en dan kun je de camera via de app benaderen. Dus niet via bluetooth. Met de app kun je live de beelden zien, opnames terugkijken en de instellingen aanpassen. Als de camera uit is, kun je verder niets met de app.

Op 12-12-2022 om 21:03, Ozzy zei:

Installatie (elektronische gedeelte) is heel simpel, toch? Kwestie van kabel erin pluggen bij de regensensor en klaar? Zoiets had ik gelezen. 

Dat is wel mijn ervaring, maar in de auto van Petroman ging het zo te lezen wat lastiger.

Op 4-10-2022 om 21:04, guidoscm zei:

Ik doe weinig met de beelden maar het is fijn om te weten dat er beelden zijn als het nodig is.

Heb het helaas al een keer nodig gehad. Kwam bij mijn auto en de spiegel was eraf gereden. Geen briefje achter de ruitenwisser. Dankzij de botsdetectie bleek er een opname van de dader die voor mijn auto parkeerde en de schade ging bekijken aan mijn auto. Kenteken vol in beeld. Kon ik mee naar de politie, die heeft de dader opgespoord en zo kon het toch worden afgehandeld via de verzekering. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0
Heb het helaas al een keer nodig gehad. Kwam bij mijn auto en de spiegel was eraf gereden. Geen briefje achter de ruitenwisser. Dankzij de botsdetectie bleek er een opname van de dader die voor mijn auto parkeerde en de schade ging bekijken aan mijn auto. Kenteken vol in beeld. Kon ik mee naar de politie, die heeft de dader opgespoord en zo kon het toch worden afgehandeld via de verzekering. 

Te zot voor woorden (tegenwoordig) dat je alleen hiervoor al een camera nodig hebt maar fijn dat ie je daarmee wel geholpen heeft.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0

Eerste ervaringen zijn verwarrend.
1) camera start en stop, vooral dat laatste, schijnbaar random. Kan een setting zijn maar welke? Gisteren even weg geweest heenweg één kruising te zien, rest van de route nada, noppes. Terugweg helemaal niets.
Volgens de helpdesk, is snel !, moet je de telefoon niet verbinden tijdens de rit of anders maar dat snap ik nog niet, eerst op opnemen zetten en dan verbinding verbreken. Voor de terugweg had ik de settings gecontroleerd maar dus niet de verbinding verbroken.

2) camera werkt onverklaarbaar tot nu toe, ook als beveiligingscamera. Wagen staat naast het huis en filmt random (?) de oprit. Het lijkt er op dat bepaalde lichtinval of aangaan van een sensor lamp ook de camera activeert. Krantbezorger ziet die weer niet.
Daar heeft de helpdesk nog geen antwoord op.

aangepast door Petroman
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0
1 uur terug, Petroman zei:

eerst op opnemen zetten en dan verbinding verbreken

Waarom zou je dat doen? Ik gebruik de app vrijwel nooit. De camera gaat vanzelf opnemen als ik de auto start. Op de SD-kaart komen dan volledig aansluitende opnamen van de rit totdat ik de auto weer uitzet, plus een paar minuten daarna.

1 uur terug, Petroman zei:

Het lijkt er op dat bepaalde lichtinval of aangaan van een sensor lamp ook de camera activeert.

Ik krijg ook meer opnamen dan daadwerkelijk botsingen als hij geparkeerd is, geen idee waarom dat is, mogelijk door het bewegen van de auto door de wind, waardoor de bewegingssensor wordt geactiveerd. Ik vind dat niet erg, er is ruimte zat op de SD-kaart en ik heb liever een opname teveel dan net eentje te weinig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0

Dat was het antwoord van de helpdesk op mijn vraag waarom de camera niet opneemt.
Zeker in het begin, ik wel, kijk je welke instellingen het beste werken. Dat kan alleen via de app op je telefoon. Doe je dat net voor vertrek, omdat je dan toch in de wagen moet zitten, dan kan je de camera dus, op stop zetten.
Ik zet de app dan gewoon uit maar dat is dus niet goed.  Altans dat is het antwoord.

aangepast door Petroman
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0

Vanmorgen (voordat het echt (te) warm werd) de dashcam geïnstalleerd en moet zeggen, het viel me mee. In eerst instantie dacht ik de verkeerde camera(kabel)te hebben gekregen aangezien ik alleen een 8 (of 10) polige stekker zag zitten! Nog eens goed kijken en blijkt daarboven nog een klein 3polige stekker te zitten waar het verdeelkabeltje opgeklikt moet worden. Stekkertje kreeg ik met een kleine platte schroevendraaier snel los. Heb de binnenverlichtingsunit er wel even uitgehaald om hier de kabel voor de camera van de achterzijde alvast klaar te leggen. Camera werkte meteen nadat ik via WiFi verbinding had gemaakt.
Nog geen beelden tijdens een rit met de auto gemaakt (ben nog niet weg geweest met de auto).
Zoals al eerder aangegeven is de camera vanuit de zitpositie niet te zien en van buitenaf lijkt het OEM camera.
39dfc3f38a89718ee4d6191797b6df80.jpg
b09f089659f221db275221ee84cee36c.jpg
e7d541bdce5b15779bf328cfda6838a4.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0

Follow up:

Ik ben druk in de weer met de helpdesk:😖
1) video's stoppen na 3minuten. En start dan weer.
2) ik heb nu ook bewakingsbeelden (1 min.) van de oprit. Camera start 's nachts zo maar.
3) geen gelockte video's dus er is geen beweging van de wagen (collision/beweging).

Laatste opmerking van fitcamx is dat de SD card niet goed zou zijn. Waarom de camera dan spontaan gaat opnemen snap ik dan weer niet.
Effin morgen even sandisk Extreme U3 64Gb kaartje, aanbevolen, halen.

Het lijkt er eerder op dat mijn camera om de een of andere reden reageert op wisselend beeld. Nu met wat regen gaat ie ook ineens draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0

Ok, even graag wat meedenkers (GTE rijders):
(ja, kaartje is groot genoeg maar ik wil graag weten waarom de camera uit zichzelf start...)

Na het wederom bekijken van de video's en met name de tijden viel het mij op dat die overeenkomen met de laadtijden van de laadmanager.
Laadmanager staat ingesteld op laden vanaf 01:00-6:50uur (daltarief)
En wegrijdtijd 10:00u.
En laat dat nu ook de opnametijden zijn van de spookvideo's.

Vragen:
Heeft iemand anders ook deze ervaring met de fitcamx?
Weet iemand wat er met de boordspanning gebeurt als de laadmanager wakker wordt? Ik vermoed nl. dat de camera software het schakelen van de laadmanager ziet als het inschakelen van de wagen. Dat zou (denk ik) alleen kunnen als de boordspanning, op de regensensor, een tik krijgt.
De camera start namelijk normaal gesproken als je de wagen start, op contact zet.

Edit van de helpdesk:
I am technician, my name is Feng.
Sorry for the inconvenience.
Regarding the problem of recording when parking you mentioned.
The problem of recording in rainy.
Because when it rains, the windshield will vibrate, so the camera will activate the collision sensor and the camera will automatically record.
😖

aangepast door Petroman
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0
On 9-8-2024 at 16:10, Petroman said:

1) video's stoppen na 3minuten. En start dan weer.

Gister hem ik hem eindelijk kunnen inbouwen en heb een kort rondje gereden. Hier zag ik ook dat ik bestanden van 3 minuten heb, ik verwacht zelf dat het te maken heeft met de grootte van de bestanden. Na deze 3 min filmt ie gewoon weer opnieuw namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden