Ga naar inhoud
  • 0

EGR Probleem 2.0 TDI 170pk


TimD

Vraag

Goedemorgen,

Ik heb een probleempje met m’n B7. Sinds een week of twee heb ik het motormanagement lampje branden. Na uitlezen bleek het om de EGR te gaan. Ik heb al even rondgekeken op het forum en dr Google, maar daar kwam niet echt een conclusie uit. 
 

VCDS geeft dit:

Address 01: Engine       Labels: 03L-906-018-CFF.clb
Control Module Part Number: 03L 906 018 NT    HW: 03L 907 309 AE
  Component and/or Version: R4 2.0l TDI   H289980
           Software Coding: 001D0012043401080000
            Work Shop Code: WSC 61320 0011048576
              ASAM Dataset: EV_ECM20TDI01103L906018NT 003008 (VW46)
                       ROD: EV_ECM20TDI01103L906018NC.rod
                      VCID: 0919E206A8764EC798-805C
1 Fault Found:

4891 - EGR Valve (N18) 
          P0403 00 [237] - Malfunction
          MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 35
                    Mileage: 229578 km
                    Date: 2114.14.26
                    Time: 13:48:13

                    Engine RPM: 843.50 /min
                    Normed load value: 43.1 %
                    Vehicle speed: 2 km/h
                    Coolant temperature: 67 °C
                    Intake air temperature: 37 °C
                    Ambient air pressure: 1010 mbar
                    Voltage terminal 30: 14.440 V
                    Unlearning counter according OBD: 40
                    Air mass: actual value (mg/stroke): 472.2 mg/stroke
                    EGR Vacuum Regulator Solen.val.: activation: 15.00 %
                    EGR Solen.val.: actual value: 98.57 %
                    EGR valve: offset closed: 1.89 %
                    Actuator for high pressure EGR: status-Bits 0-7: 0
                    Actuator for high pressure EGR: status-Bits 0-7: 55
                    Actuator for high pressure EGR: status-Bits 0-7: 3
                    Actuator for high pressure EGR: status-Bits 0-7: 4
                    High press EGR actuator: actual unconditioned volt val: 986.2 mV


Readiness: 1 1 0 0 1 
 

Is er iemand die in 1 oogopslag kan zien wat er mis is of is er meer onderzoek nodig? En kan ik hier mee doorrijden, want wachttijden bij de garages zijn aanzienlijk. Sinds de storing er in zit wel stukken zuiniger gaan rijden 1 op 24 ipv altijd 1 op 21 naar het werk, zonder dat er vermogen mist. Wat met deze dieselprijzen natuurlijk wel lekker is 😬.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Thanks voor de reacties. Ik lees ook wel dat je in de diesel op termijn problemen krijgt met je roetfilter, omdat de EGR ook een rol speelt in de regeneratie daarvan. Klopt dit? Want anders laat ik die EGR wegschrijven en heb ik vervolgens een verzadigd roetfilter.

Is de EGR trouwens fatsoenlijk te bereiken? Oftewel zou je dit zelf ook kunnen vervangen? Ook bij de garagebedrijven is het personeelstekort inmiddels een probleem. Drie gebeld, eerst mogelijke afspraak is over anderhalve maand…

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
10 minutes ago, TimD said:

Thanks voor de reacties. Ik lees ook wel dat je in de diesel op termijn problemen krijgt met je roetfilter, omdat de EGR ook een rol speelt in de regeneratie daarvan. Klopt dit? Want anders laat ik die EGR wegschrijven en heb ik vervolgens een verzadigd roetfilter.

Is de EGR trouwens fatsoenlijk te bereiken? Oftewel zou je dit zelf ook kunnen vervangen? Ook bij de garagebedrijven is het personeelstekort inmiddels een probleem. Drie gebeld, eerst mogelijke afspraak is over anderhalve maand…

K zou gewoon de klep laten wegschrijven, volgens mij geen invloed op je roetfilter. Je kan de klep wel bereiken, zit meestal aan de zijkant van je blok. 

Zie hieronder voor ETKA linkje : 

https://volkswagen.7zap.com/nl/rdw/passat+4motion+santana/pa/2012-702/1/131-131040/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mij is toen uitgelegd.. dat de egr gewoon zijn ding doet in combi met regenereren.. echter hangt het van het feit af of het een mechanische/software matige storing is, die je hebt.. ik had een software storing dus klep dicht laten zetten 'weg geschreven' en verder geen problemen!  En dat al voor 30k kmters... 

Egr regelt dat er weer vuile uitlaatgassen terug de cilinders ingaan.. dichtzetten betekend gewoon meer schonere lucht de verbrandingskamer in

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden