Ga naar inhoud
  • 0

1.4 TSI DSG - ketting vervangen met verkeerde nokkenasversteller


Shiqs

Vraag

Hallo! Mijn Passat 1.4 TSI DSG 122pk CAXA had een slappe ketting. Naar de garage gebracht en die zouden een nieuwe ketting set monteren. Geratel uit de motor, onrustig stationair en foutcodes P0011 en P0012 ergo, slappe ketting.

Na montage, motor start niet, start motor wel, maar motor slaat niet aan. Meerdere fout meldingen in ECU waaronder P0512 (startmotor slaat niet aan). Wat blijkt, de monteur heeft niet gekeken of de oude vvt tandwiel 38 of 36 tands was. 36 tands gemonteerd terwijl oude tandwiel 38 telde. 

Ze hebben nu de juiste set besteld die gaat er zaterdag op. Ik heb drie scenario's in m'n hoofd. 

1) Verkeerde kettingset zorgen voor niet aanslaan motor, want stond meteen uit de tijd, geen ontsteking plaats gevonden, na montage nieuwe 38 tands set moet ie het weer doen. Dit is het meest positieve scenario. 

2) Verkeerde kettingset heeft toegelegd dat de boel uit de tijd stond, startmotor heeft nokkenas rondgedraaid en de kleppen/deksel krom. Minst negatieve scenario

3) Alles naar de klote en er moet een nieuwe motor in.... Meest negatieve scenario. 

In alle scenario's is het denk ik verstandig om te checken of kleppen en aandrijving nog heel zijn en niet krom. Kan ik dit controleren zonder de cilinderkop te demonteren? Bijv door compressie te meten op elke cilinder? 

Ik ben geen ervaren monteur maar ben met mijn Saabs vroeger met een werkplaats handboek, YouTube en gezond boeren verstand altijd wel ver gekomen.... 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hahaha lol. Ok de vraag is; hoe groot is de kans dat de kleppen naar de kloten zijn? Verkeerde ketting/uit de tijd = grote kans op schade. Maar, geen ontsteking, dus geen explosie= geen schade. En, is het goed mogelijk om de kleppen te testen, zonder cilinder kop los te halen, door compressie verhouding te meten? Of moet de motor draaien voor een compressieverhouding meting?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zijn dat geen vragen en zorgen voor de garage die voor deze situatie hebben gezorgd ? Volgens mij moeten hun nu maar zorgen dat het in orde komt. En als het dan uitdraait op het worst case scenario en het game over is met de motor veronderstel ik dat dit voor hun rekening zal moeten opdraaien gezien hun de verkeerde set hebben geplaatst. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 minuten geleden, wulfke zei:

Zijn dat geen vragen en zorgen voor de garage die voor deze situatie hebben gezorgd ? Volgens mij moeten hun nu maar zorgen dat het in orde komt. En als het dan uitdraait op het worst case scenario en het game over is met de motor veronderstel ik dat dit voor hun rekening zal moeten opdraaien gezien hun de verkeerde set hebben geplaatst. 

Precies

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helemaal mee eens, maar ik moet rijden en heb geen zin en tijd in juridisch gezeik (gelijk hebben en gelijk krijgen enzo).. Eerst de auto weer rijdend krijgen ivm vakantie. 

Zie bijlages, behoorlijk fucked.... 

20220807_160857.JPG

20220807_160108.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden