Hallo! Mijn Passat 1.4 TSI DSG 122pk CAXA had een slappe ketting. Naar de garage gebracht en die zouden een nieuwe ketting set monteren. Geratel uit de motor, onrustig stationair en foutcodes P0011 en P0012 ergo, slappe ketting.
Na montage, motor start niet, start motor wel, maar motor slaat niet aan. Meerdere fout meldingen in ECU waaronder P0512 (startmotor slaat niet aan). Wat blijkt, de monteur heeft niet gekeken of de oude vvt tandwiel 38 of 36 tands was. 36 tands gemonteerd terwijl oude tandwiel 38 telde.
Ze hebben nu de juiste set besteld die gaat er zaterdag op. Ik heb drie scenario's in m'n hoofd.
1) Verkeerde kettingset zorgen voor niet aanslaan motor, want stond meteen uit de tijd, geen ontsteking plaats gevonden, na montage nieuwe 38 tands set moet ie het weer doen. Dit is het meest positieve scenario.
2) Verkeerde kettingset heeft toegelegd dat de boel uit de tijd stond, startmotor heeft nokkenas rondgedraaid en de kleppen/deksel krom. Minst negatieve scenario
3) Alles naar de klote en er moet een nieuwe motor in.... Meest negatieve scenario.
In alle scenario's is het denk ik verstandig om te checken of kleppen en aandrijving nog heel zijn en niet krom. Kan ik dit controleren zonder de cilinderkop te demonteren? Bijv door compressie te meten op elke cilinder?
Ik ben geen ervaren monteur maar ben met mijn Saabs vroeger met een werkplaats handboek, YouTube en gezond boeren verstand altijd wel ver gekomen....
Vraag
Shiqs
Hallo! Mijn Passat 1.4 TSI DSG 122pk CAXA had een slappe ketting. Naar de garage gebracht en die zouden een nieuwe ketting set monteren. Geratel uit de motor, onrustig stationair en foutcodes P0011 en P0012 ergo, slappe ketting.
Na montage, motor start niet, start motor wel, maar motor slaat niet aan. Meerdere fout meldingen in ECU waaronder P0512 (startmotor slaat niet aan). Wat blijkt, de monteur heeft niet gekeken of de oude vvt tandwiel 38 of 36 tands was. 36 tands gemonteerd terwijl oude tandwiel 38 telde.
Ze hebben nu de juiste set besteld die gaat er zaterdag op. Ik heb drie scenario's in m'n hoofd.
1) Verkeerde kettingset zorgen voor niet aanslaan motor, want stond meteen uit de tijd, geen ontsteking plaats gevonden, na montage nieuwe 38 tands set moet ie het weer doen. Dit is het meest positieve scenario.
2) Verkeerde kettingset heeft toegelegd dat de boel uit de tijd stond, startmotor heeft nokkenas rondgedraaid en de kleppen/deksel krom. Minst negatieve scenario
3) Alles naar de klote en er moet een nieuwe motor in.... Meest negatieve scenario.
In alle scenario's is het denk ik verstandig om te checken of kleppen en aandrijving nog heel zijn en niet krom. Kan ik dit controleren zonder de cilinderkop te demonteren? Bijv door compressie te meten op elke cilinder?
Ik ben geen ervaren monteur maar ben met mijn Saabs vroeger met een werkplaats handboek, YouTube en gezond boeren verstand altijd wel ver gekomen....
Link naar reactie
Delen op andere sites
7 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten