Ga naar inhoud
  • 0

Passat GTE berg rijden/op motor afremmen


Cobie85

Vraag

Ik weet dat dit topic niet de juiste is maar ik heb denk ik een oprechte vraag en één die anderen ook kan helpen;

#####################

Hallo allemaal,

 

Sinds februari dit jaar rijden we een VW Passat GTE, B8 van 2015. We zijn momenteel op vakantie en staan op een berg (Landal Warsberg bij Saarburg). Voor het naar beneden rijden met de caravan heb ik een vraag hoe je met een plug-in hybride ZONDER al teveel je remmen te gebruiken naar beneden kan rijden.

 

Normaliter met een handgeschakelde versnellingsbak zet je hem in z’n 1 of 2 (of 3) en rijdt je veilig zonder gebruik van remmen omlaag. Ik heb al wat getest zonder caravan en met volle accu is het remmend vermogen zeer gering. Je moet dan echt de remmen gebruiken om niet de bocht uit te vliegen. Met een half volle accu kom je een eind maar halverwege de weg omlaag merk je dat de accu voller wordt en wordt het remmend vermogen ook echt minder.

Ik heb de versnellingspook naar rechts geduwd zodat je de versnelling forceert. Het terugschakelen lukt dan alleen als het toerental niet te hoog wordt, bij 50 a 60 km/h wilde hij niet terug naar de 2e versnelling.

 

De vraag is nu; wat is het beste om met caravan naar beneden te rijden?

Met lege accu zodat de electro motor de vaart eruit haalt? Kan die motor dat hebben?

Of kan ik de brandstofmotor forceren (volgens mij start/stop knop ingedrukt houden?) en dan rijden? Hierbij wil ik alleen wel dat hij dan geforceerd aan blijft, niet halverwege de route alsnog de electro motor gebruiken bijvoorbeeld.

edit: bouwjaar aangepast naar 2015

aangepast door Cobie85
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

 Ik denk dat je een fundamenteel probleem aanstipt. Remmen bergaf op de elektromotor wordt ook minder als de batterijtemperatuur te hoog wordt, de maximale stroom wordt dan afgeknepen en het rem-effect wordt dus ook minder. Bij de facelift werkt dit al iets beter, waarschijnlijk een effectievere batterijkoeling. Ik heb alleen ervaring in de bergen zonder aanhanger, in die situatie werkt de B-stand in combinatie met de GTE mode het beste bij mij, bergaf zeker met een lege batterij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De auto herkend wel dat je een caravan (of elders) hebt aangekoppeld op basis van de 13 polige stekker. In beeld zie je dan een extra knipper-richting aanwijzer icoon met een 1-tje eronder. Maar ik heb nog niet kunnen merken of er een andere stand effect heeft.

Ik zal in ieder geval nog eens proberen of ik de brandstof motor ingeschakeld kan forceren + ‘hybride’ stand software matig aangezet en dan daarop de weg naar beneden goed kan afleggen. Ben ook wel benieuwd wanneer hij dan denkt dat overschakelen naar electro dan kan of dat hij dom door blijft gaan op brandstof ondanks dat de accu vol is.

To Be Continued!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
22 hours ago, Cobie85 said:

To Be Continued!

Vandaag een test gedaan; volle accu en dan met de E-Mode knop de auto op Hybrid gezet. De motor gaat aan en ik rijd richting de weg omlaag. Versnellingspook naar rechts gedrukt en in tweede versnelling. Eerste bochten gaan prima maar daarna gaat de motor uit (start/stop) omdat je geen vermogen vraagt. Omdat de accu vol is vlieg ik volle vaart op de vierde bocht af en moet ik zelf bij remmen om er niet uit te vliegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur geleden, dieseltje zei:

Kun je start/stop niet uitzetten?

Bij een GTE gaat dat enkel door dat aan te passen in de ECU, en dan doet ie dat enkel in de GTE stand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 uren geleden, dieseltje zei:

Dus geen knop daarvoor?

Nein.

Best vervelend hoor dat constant aan en afslaan van de motor. Daarom sneuvelen ook veel turbo’s van die GTE’s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou vanochtend met een lege accu naar beneden en dat ging prima. Regenereren was sterker dan ik meestal nodig had. Wel onderaan de berg effe rustig doorgereden om de remmen van de caravan af te laten koelen.

Voor lange berg wegen heb je wel echt een probleem (denk ik). Ik zou niet weten hoe je daar een veilige afdaling mee zou kunnen maken als de accu voller wordt en de accu temperatuur hoger wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur terug, MartijnGTE zei:

Kan je die dsg niet op hand schakelen zetten en dan in zijn eerste of tweede versnellingen naar beneden rollen? Dan remt de auto af op de motor lijkt mij. 

De TS schreef..

Op 21-7-2022 om 21:04, Cobie85 zei:

Versnellingspook naar rechts gedrukt en in tweede versnelling. Eerste bochten gaan prima maar daarna gaat de motor uit (start/stop) omdat je geen vermogen vraagt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan je geen grote verbruikers aanschakelen tijdens de afdaling ? Airco vol aan, koplampen manueel aanschakelen en ramen open, koelkast in de aanhanger wat bijstellen zodat deze wat meer moet koelen enz..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 24-7-2022 om 21:50, Holomeus zei:

Ik heb begrepen dat wanneer je de GTE start met het gaspedaal helemaal ingedrukt de motor start. (Heb dit zelf nog niet geprobeerd).

Wellicht dat de afdaling dan beter gaat met afremmen op de verbrandingsmotor.

bij de Passat ga je dan meteen volgas/6000rpm

 

Wat ik altijd probeer is even op contact zetten(rempedaal niet bedienen), met E-modeknop kiezen voor Battery Hold, rempedaal intrappen en startknop vasthouden, dan start ie ook. Ik vermoed dat de B-mode van de DSG wel zorgt voor voldoende afremmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden