Ga naar inhoud
  • 0

Draadloze telefoonlader Passat B8.5 werkt slecht


pe2aab

Vraag

Ik heb in mijn Passat B8.5 (Facelift model van de B8) een Qi laadpad op de plek waar normaal de asbak zat. Dat leek ontzettend makkelijk want dan heb je dat gerommel met een laadkabeltje niet meer.

Helaas. Niets bleek minder waar. Ten eerste denkt je telefoon dat je laadpad een betaalterminal is en worden dus meteen je betaalpas/credit card(s) op het scherm getoverd zodra je de telefoon neerlegt om te laden (iPhone; model maakt niet zoveel uit. Getest met iPhoneX, iPhone13 en iPhone13Pro) De iPhoneX wil soms nog wel laden want de achterkant is vrij vlak en de rug van de telefoon ligt dus wel redelijk dicht op de laadspoel maar zodra je naar model 13 (of13Pro) gaat is de camera achterop te dik en werkt het laden niet tot nauwelijks. Je wordt er gestoord van. Telkens maar weer die melding op het scherm dat de telefoon niet oplaad en die melding verdwijnt ook alleen als je bevestigt met 'OK'.

Omdat ik deze zomer een flinke reis voor de boeg heb en de telefoon nu eenmaal het beste ligt in het 'asbak' vakje (bekerhouders staan de drankjes in, onder de armsteun zie je de telefoon helemaal niet meer en bij uitstappen heb je hem toch weer nodig om te betalen enz. dus wil je hem ook snel kunnen pakken.

Ik heb tijdelijk de volgende workaround: Laadpad omhoog 'gewipt' en de voedingsstekker eraf gehaald. Dat zorgt er in ieder geval voor dat die vervelende melding niet mer op het scherm verschijnt. Nadeel is uiteraard dat de telefoon niet meer laad.

Wat ik nu wil proberen is om een sterkere laadpad te zoeken om deze 5 Watt versie te vervangen. Is die oplossing niet mogelijk of werkt het niet dan ga ik een blindplaatje zoeken en vervalt de laadfunctie helaas in de auto.

Paar foto's van de demontage:

 

De laadpad. Met een schroevendraaier kun je, links en rechts van het gele klemmetje, onder het plastic 'wippen' om zo voorzichtig de pad uit de gele klemmetjes te lichten.

IMG_1705.thumb.jpg.4c843505531b327966ff12054db3985d.jpg

IMG_1706.thumb.jpg.439dc3cf23399b6959d1cdaf1153c15c.jpg

Vervolgens kun het laadgedeelte voorzichtig omhoog duwen.

IMG_1707.thumb.jpg.0899899af148ad4cb88aeb7c31e8ebf3.jpg

 

De laadpad kan nu uit het middenconsole worden gehaald. De bekabeling voor voeding en antennesignaal zijn hiervoor lang genoeg.

IMG_1708.thumb.jpg.21f84c5e765b899e61ecbca8cde9e61a.jpg

De bruine stekker heeft aan de onderkant een nokje. Als je deze voorzichtig indrukt kun je de stekker eruit trekken. De antenneplug ernaast kun je redelijk eenvoudig loswrikken door er een schroevendraaier achter te plaatsen. Dit paarse blokje schuift compleet van de antenneconnectoren af inclusief de antenneplug zelf. (zie foto)

IMG_1709.thumb.jpg.9ee4f41c0788261749d368fe500aefc0.jpg

Vervolgens is de laadpad eruit. Nu zoek ik even naar een nieuwe van 10W (of meer). Een zien of dat beter werkt. Anders zoek ik verder naar een blindplaat (of maak ik er eentje met een 3D printer).

IMG_1710.thumb.jpg.21656fcf6b0f16fc7b93dfa24a99f9bf.jpg

IMG_1712.thumb.jpg.a1860fe8ce8a0f1f3ccfc1cf17f7ccec.jpg

aangepast door pe2aab
Foto's toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Één van de issues is uiteraard de afstand tussen telefoon en laad spoelen. Tussen de laad spoelen en de telefoon zit behoorlijk wat plastic afscherming, een rubber matje, een hoesje maar ook nog een PCB ter bevordering van telefoon ontvangst. Dat houd al een behoorlijk deel van de energie tegen.

Binnenwerk van de laadpad:
1821167471_QichargepadPassatB8.5.thumb.jpg.f8359fca249dcaf7e000d62f16fbd5ce.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is inderdaad een waardeloze draadloze oplader. Behalve de issues die jij aangeeft wordt je telefoon ook bloedheet. Mijn iPhone 13 Pro wordt zo heet dat hij afschakelt wegens oververhitting. Ik gebruik de draadloze oplader niet meer in mijn Passat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lucht is helaas een heel slecht medium voor een electromagnetisch veld. En zeker als er vermogensoverdracht plaats moet vinden wordt het issue alleen maar groter. Dus de afstand minimaliseren (geen hoesje) is de eerste wat je kan doen om de situatie te verbeteren.

En de betreffende telefoons zijn waarschijnlijk van een latere datum dan de ontwerpdatum van de draadloze lader. En dat maakt het lastig als het om een ontwikkeling gaat (draadloos laden) die eigenlijk nog in zijn kinderschoenen staat.

Als je nu een andere lader plaatst, is de kans groot dat je bij je volgende telefoon (of die daarna) dan weer een andere lader zou willen plaatsen.

In a nutshell: auto's gaan langer mee dan telefoons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daarom is er de QI standaard voor draadloos laden. Mijn iPone 13 Pro laadt perfect op de QI lader die ik destijds voor mijn iPhone 8 gekocht heb. De draadloze lader die VW in de Passat gebouwd heeft deugt niet. Mijn ervaring met huurauto’s: draadloos laden in Volvo V60 en Peugeot 5008 werkt perfect, dus het kan wel, alleen VW kan het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de fabrikant van de laadpad aangeschreven. Dit betreft een 5W Qi laadpad; de fabrikant maakt inmiddels ook tot zelfs 15W Qi pads. Wellicht is dat een oplossing. En anders ga ik Ali eens langs om te zoeken naar een alternatief. ;-)

Het hardwarematig uitschakelen door de powerstekker eraf te trekken is vooralsnog de oplossing voor mijn autoreizen. Anders wordt je echt gek van de meldingen op het scherm. Zolang maar de USB kabel onder de armsteun inprikken. Dat werkt wel ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oeh deze topic gaan ik even volgen.

Intresting. 

 

Ben benieuwd waar de fabrikant mee komt.

Ik ben nml ook een beetje aan het orienteren voor een laadpad. maar dan wel ene waar een Iphone 13pro op kan.😇

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Had iemand toevallig de afmetingen van zo een pad?
Kan misschien wel een leuk iets maken voor de mensen die er last van hebben, en heb toevallig een collega welke een 3d printer tot zijn beschikking heeft.

Mocht iemand alleen de bovenkant hebben liggen houdt ik me graag aanbevolen, is net zo makkelijk. (Heb iemand met een 3G in de buurt dus kan perfect testplatform spelen)

aangepast door JimyB
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 13-7-2022 at 13:25, Thijn said:

Oeh deze topic gaan ik even volgen.

Intresting. 

 

Ben benieuwd waar de fabrikant mee komt.

Ik ben nml ook een beetje aan het orienteren voor een laadpad. maar dan wel ene waar een Iphone 13pro op kan.😇

Daar heb ik helaas geen zaligmakend antwoord van gekregen. Iets in de trend van; we kunnen je niet helpen. Helaas. Doorvragen levert vervolgens nog geen reactie op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 13-7-2022 at 13:38, JimyB said:

Had iemand toevallig de afmetingen van zo een pad?
Kan misschien wel een leuk iets maken voor de mensen die er last van hebben, en heb toevallig een collega welke een 3d printer tot zijn beschikking heeft.

Mocht iemand alleen de bovenkant hebben liggen houdt ik me graag aanbevolen, is net zo makkelijk. (Heb iemand met een 3G in de buurt dus kan perfect testplatform spelen)

Ja die heb ik wel. De pad heb ik er even uitgehaald (om een vervanger te zoeken) dus ligt deze hier op tafel. Ik had al het idee opgevat om zélf zo'n ''blindplaat'' te printen en er een eigen chargepad onder te monteren. Enige is dat er ook communicatie loopt. T.w. de 'mobiele sleutel' werkt ook zo. Om de auto te openen houd je de telefoon (met daarop de sleutel geïnstalleerd) tegen de handgreep en om te starten leg je de telefoon (met daarop de sleutel geïnstalleerd) op de laadpad.

Heb je iets aan deze maten?
 

4189930-25.png

4189930-26.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ga eens ff kijken of ik wat bij elkaar kan knutselen, dank voor de foto's @pe2aab.

Hoeveel afstand houd je tussen de pad en bovenkant van het vakje? 
En nu rij je met de stekker losgekoppeld voor het laden neem ik aan, maar de sleutel op telefoon werkt nog wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 29-7-2022 at 07:13, JimyB said:

Ik ga eens ff kijken of ik wat bij elkaar kan knutselen, dank voor de foto's @pe2aab.

Hoeveel afstand houd je tussen de pad en bovenkant van het vakje? 
En nu rij je met de stekker losgekoppeld voor het laden neem ik aan, maar de sleutel op telefoon werkt nog wel?

Hoeveel afstand houd je tussen de pad en bovenkant van het vakje? 
Uh ik snap de vraag even niet denk ik? ;-)

En nu rij je met de stekker losgekoppeld voor het laden neem ik aan, maar de sleutel op telefoon werkt nog wel?
Zelf heb ik geen mobiele sleutel. Dus of dat nog werkt weet ik niet. Ik denk het niet want niet alleen de voedingsspanning is van de Qi pad af maar ook de communicatie. Er is nog wel een antenneconnector aangesloten maar die is volgens mij puur voor het passief doorgeven van 2G/3G/4G/5G en GNSS. De gewone sleutel werkt overigens wel gewoon; de oppik spoel hiervan zit ergens achter het stuurhuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden