Ga naar inhoud
  • 0

Raam gaat na volledig openen niet meer dicht


Run-eh

Vraag

Goedemorgen, 

Sinds gisteren heb ik een probleem met mijn raam aan de bijrijderskant. 

De raam gaat open en dicht met de knop aan bestuurderskant en bijrijderskant, maar wanneer ik de raam volledig open laat gaan gaat deze niet meer dicht, automatisch of gewoon met de hand tot die beneden is. 

Wanneer ik de raam een cm "dicht" laat, gaat die wel gewoon op en neer, maar zodra die weer helemaal beneden is krijg ik er geen beweging meer in. Lijkt alsof de raam motor dan denkt dat de raam al dicht is. 

Krijg de raam dan alleen dicht als ik met de ab alle ramen een stukje open maak en daarna alle ramen weer sluit. 

Zodra de raam dan een stukje uit de uiterste open stand is werkt die weer, tot die weer volledig geopend is en doet die weer niks. 

Iemand een idee wat dit kan zijn? 

 

Alvast bedankt, Gr René 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Wellicht dient het raam opnieuw ingeleerd te worden. Dit kun je doen door het raam te openen door de schakelaar ingedrukt te houden, en deze een seconde of 10 vasthouden wanneer het raam al volledig beneden is. Bedien nu de schakelaar naar de sluit-stand en ook nu weer houdt je de schakelaar 10 sec. vast wanneer het raam reeds gesloten is.

Uit ervaring weet ik dat dit soms niet direct werkt en deze procedure een aantal keer uitgevoerd dient te worden.

Uiteraard bestaat ook de kans dat dit het probleem niet oplost en de oorzaak elders ligt

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik meende dat je naar beneden moest drukken tot volledig beneden, dan loslaten en nog een drukken om naar beneden te sturen. Dan naar omhoog trekken en houden tot volledig dicht, dan loslaten en nog eens trekken. Althans, zo deed ik het altijd wanneer het raam zijn kalibratie kwijt was of wanneer je duwt of trekt en het raam niet volledig automatisch volledig dicht of open gaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat was van korte duur dan 😅

Heb je het idee dat het rechterraam stroever loopt dan de linker? In de loop der jaren wil slijtage en vuil nog wel eens voor slecht lopende ramen zorgen waardoor de pinch protection zich sneller ermee gaat bemoeien. Nadat deze twee maal heeft ingegrepen wordt de automatisch rolstand uitgeschakeld waarna het raam enkel nog door de knop vast te houden gesloten kan worden (of de knop op je AB). Door de knop na het sluiten nogmaals (voor 2 sec.) naar de sluitstand te bedienen (hetgeen je al reeds hebt uitgevoerd) zal de automatisch rolstand weer functioneren totdat de pinch protection weer ingrijpt (hetgeen hoogstwaarschijnlijk ook gaat gebeuren) en de visuele cirkel is rond. 

De kunst gaat worden om ervoor te zorgen dat het raam weer soepel gaat lopen. Gebruik hierbij zeker geen smeermiddelen zoals vetten of sprays in de raamgeleiders! Het probleem zal hierdoor zeker eventjes weg zijn, maar na verloop van tijd nemen deze producten nog meer vuil op en raken daarmee verzadigd waarna het probleem weer keihard terug komt. Ook gaan de randen van je ramen vies uit zien.

Met een zachte borstel is het mogelijk om de raamgeleiders/rubbers uit te borstelen. Deze rubbers zijn, met name daar waar het raam langs af glijd, geflocked met een hele fijne vezel. In de loop der jaren raken deze vezels verzadigd met vuil en vetten. Door deze op te borstelen worden ze weer zachter. Uiteraard niet te hard wrijven. Vergelijk het met suède borstelen. Je wilt de vezels enkel weer zacht krijgen en niet eraf borstelen. Indien je in het bezit bent van een compressor zou ik deze zeker icm een borstel gebruiken. Mocht je een vochtafscheider met regelbare olievernevelaar op je compressor hebben aangesloten, haal deze dan even er tussenuit zodat je niet alsnog olie in je raamgeleiders blaast. 

Deze stap is prima te doen zonder dat het deurpaneel eraf moet. Lost dit het ook niet op, dan zal het deurpaneel wel plaats moeten maken voor een kijkje achter de schermen maar zover zijn we nog niet.

 

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden