Ga naar inhoud
  • 0

DPF values for Volkswagen Passat 2.0BiTDI 2017


Bunyamin

Vraag

I have a question regarding the DPF values of my volkswagen passat 2.0 BiTDI from 2017 with 155000 km.

My engine stutters sometimes when it is running idly. So I bought a OBDEleven to read the values for the injectors, turbo and dpf. The values for the injectors and turbo were good. 

The following step I took was to read the values for the DPF. I got the following values for the DPF:

Particle filter, air pressure sensor 1 bank 1, raw value : 16hPa
Particle filter, soot mass measured: 3,86 g
Particle filter, soot mass calculated: 15,89 g
Particle filter, oil ash volume: 0,13 L
Particle filter, oil ash mass: 50,5 g
Particle filter ash load limit:  80 g

My question is are these values good or does this mean that my DPF is clogged ?

And if it is clogged, what can I do? Can I put addtives inside the tank to unclog it or do I have to buy a new one ?


Kind regards,

--------------------------------------

 

Ik heb een vraag over de DPF waardes van mijn volkswagen passat 2.0 BiTDI uit 2017 met 155000 km.

Mijn motor hapert soms als hij stationair draait. Dus kocht ik een OBDEleven om de waarden van de injectoren, turbo en dpf uit te lezen. De waarden voor de injectoren en turbo waren goed.

De volgende stap die ik nam was het uitlezen van de waarden voor het DPF. Ik heb de volgende waarden voor de DPF:

Deeltjesfilter, luchtdruksensor 1 bank 1, ruwe waarde : 16hPa
Deeltjesfilter, roetmassa gemeten: 3,86 g
Deeltjesfilter, roetmassa berekend: 15,89 g
Deeltjesfilter, olie-asvolume: 0,13 L
Deeltjesfilter, olie-asmassa: 50,5 g
Belastbaarheid deeltjesfilter as: 80 g

Mijn vraag is zijn deze waarden goed of betekent dit dat mijn DPF verstopt is?

En als het verstopt is, wat kan ik dan doen? Kan ik additieven in de tank doen om deze te ontstoppen of moet ik een nieuwe kopen?


Met vriendelijke groeten,

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Deeltjesfilter, roetmassa gemeten: 3,86 g
Deeltjesfilter, roetmassa berekend: 15,89 g (volgens mij gaat ie weer regenereren als de gemeten roetmassa bij deze waarde zit)
Deeltjesfilter, olie-asvolume: 0,13 L     (ca 0,25L is vol)
Deeltjesfilter, olie-asmassa: 50,5 g (ca 80g is vol)
Belastbaarheid deeltjesfilter as: 80 g

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hij heeft laatst geregenereerd. Nu is de olie as massa 52.5 gram. De tegendruk is nu op 16 hPa wat blijkbaar neerkomt op 15mBar. Heb jij een aanbeveling voor wat ik kan doen als de roetfilter vol is?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Rijd je veel korte stukken? Mijn 2.0 TDI heeft 157dkm gelopen en die heeft een olie asmassa van 37 gram. Per 2 regeneraties ongeveer (600 tot 800km) komt er 0,1 gram olie asmassa bij. 

Binnen hoeveel tijd/kilometer is er zo’n 2 gram olie asmassa erbij gekomen? 

Als je roetfilter (bijna) vol is, dan dient ie schoongemaakt te worden of vervangen te worden.

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

İk heb de laatste jaar voornamelijk korte ritten gereden @Ozzy. İk was gisteren naar Duitsland gegaan. Nadat ik terug was heb ik nogmaals uitgelezen hoeveel as er in de roetfilter zat. Er is nu 52.5 gram as in de roetfilter, dus er is 2 gram bijgekomen in 1 dag. Best veel denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 uren geleden, Bunyamin zei:

Hij heeft laatst geregenereerd. Nu is de olie as massa 52.5 gram. De tegendruk is nu op 16 hPa wat blijkbaar neerkomt op 15mBar. Heb jij een aanbeveling voor wat ik kan doen als de roetfilter vol is?

 

16hpa is 16mbar of 0,016bar
Als het roetfilter vol is zal alleen demonteren en vervangen of laten schoon maken helpen. Ervaring leert dat aftermarket DPF's weggegooid geld is(te open dus storing) en schoonmaken ca 80% schoon wordt.

Na schoonmaken/vervangen moet iig de DPF weer aangeleerd worden alszijnde nieuw(drukverschilsensor o.a.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
11 uren geleden, Bunyamin zei:

@Vdubok dus binnenkort zal ik de dpf moeten vervangen of laten reinigen. İk zal even contact opnemen met de garage.

pas als die 80gr bereikt, je hebt dus nog even als je niet te vaak 100km lang 240kmh rijdt

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden