Ga naar inhoud
  • 0

GTE: EPC lampje en storing P2263 - oplossing


Johan_E

Vraag

Ik had tot voor kort met enige regelmaat dat het EPC lampje aanging. Dat gebeurde vooral direct na inschakelen van de "Hybrid" mode, of bij optrekken op de brandstofmotor. De motor ging dan in een soort noodloop, met weinig vermogen beschikbaar. Na uitschakelen en weer aan was het lampje weer uit en werkte alles weer normaal - totdat het weer gebeurde. Na een aantal herhalingen ging dan uiteindelijk het motorlampje branden. Van lieverlee trad dit probleem steeds vaker op, totdat het telkens gebeurde zodra de brandstofmotor startte.

Er was dan storing P2263 "Turbocharger / Supercharger Boost System Performance" opgeslagen. Op zich een tamelijk cryptische code die van alles kan betekenen. Enig online zoekwerk leidde me in de richting van de wastegate servo (N75). Bijvoorbeeld de VCDS site van Gerrit Speek wijst in die richting, hoewel die wat verouderd lijkt.

Uiteindelijk kwam ik via-via terecht op een Engelstalig forum waar een ander probleem werd besproken, maar dat ook deze storing kon veroorzaken. Kennelijk kan de verbinding tussen de servostang en de arm die de wastegate bediend door roest en vuil vastlopen, waardoor er uiteindelijk allerlei kunnen storingen optreden, o.a. P2263.

In de GTE (in elk geval die van 2015) zit dezelfde servo als in deze post werd beschreven. Je kunt er vrij gemakkelijk bij, hoewel het een beetje een gewriemel is om de schroeven los te krijgen. Zo gezegd zo gedaan. Helaas bleek bij mij niets van het probleem aan de hand. De verbinding was brandschoon en liep soepel. desondanks gepoetst en gesmeerd, maar helaas zonder effect. Na inbouw moet je de servo opnieuw inleren met VCDS, via [Basic settings-04] IDE04304: First adaptation of charge pressure actuator (zie tweede post in het Engels forum). Daarbij moet je dan IDE03934 Charge pressure actuator: adaptation for lower stop, en IDE03935 Charge pressure actuator: adaptation for upper stop in de gaten houden. Het viel mij toen al op dat bij mij die waarden constant dezelfde waardes hielden (3400 resp. 140 mV). Vreemd, maar binnen de specificatie. De stang leek normaal te bewegen.

Het probleem was hiermee niet verholpen, dus uiteindelijk maar de gok genomen en een nieuwe servo gekocht bij de dealer. Het ding heeft nummer 04E 145 725 AD. Bij VW moet je hiervoor 04E 198 725M (Reparatieset voor stelmotor) hebben. Beetje rare benaming, want er zit gewoon die servo met hetzelfde nummer in, plus de schroeven en het ringetje. Na inbouw viel bij het inleren direct op dat de voltages voor "upper en lower stop" nu wel varieerden, netjes binnen de vereiste waarden. Inmiddels enkele honderden km's verder en het probleem is niet meer opgetreden. Mijn conclusie is dat de servo op zich waarschijnlijk nog wel werkte, maar de opnemer die de positie moet doorgeven (er zit een soort sleepcontact in de servo) niet meer. Vandaar de constante waarde die afgegeven werd en kennelijk leidde tot de foutmelding.

Easy fix dus uiteindelijk. Misschien heeft nog eens iemand iets aan dit verhaal.

Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 antwoord op deze vraag

Aanbevolen berichten

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden