Ga naar inhoud

Airbagfout Passat 2004 3BG 130 pk AVF 4 Motion


villyman

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

Sedert 6 jaar heb ik een foutmelding van de bijrijders zij-airbags. Was het lampje op dashboard al gewend, maar nu opeens afkeur in België ... De gele stekker onder de stoel werd doorgesoldeerd, maar helaas. Heb een 3,3 Ohm weerstand geplaatst en de foutcode laten resetten, maar ook nu blijft de weerstand te laag ... Ik las dat er nog een fiche zou moeten zitten onder de "schopplaat", maar wat bedoelt men daar precies mee?

Ook zit er een foutmelding in de schakelaar in het handschoenkastje; iets van "position unknown". Vreemd want als ik die op "OFF" zet, brandt het lampje "Airbag off", en dat gaat uit als ik de schakelaar terug "on" zet ... 

Het interieur is antraciet grijs, dus een vervangstoel blijkt zo goed als onvindbaar. Zou eventueel de airbagcomputer defect kunnen zijn, of zou de cvds-scan dat aan het licht moeten brengen?

 

Alvast bedankt om mee te denken!

 

Grtz, Tim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een volledige scan werd gedaan en daar kwamen foutcodes 01218 en 01228 uit. 

01218 Side airbag igniter, passenger side. (N200) 33-00 Resistance too low

01228 Cut off switch passenger side (E224) 25-00 Unknown switch condition 

Verduidelijkt dit iets?

Grtz, Tim.

 

 

aangepast door villyman
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, villyman said:

Een volledige scan werd gedaan en daar kwamen foutcodes 01218 en 01228 uit. 

01218 Side airbag igniter, passenger side. (N200) 33-00 Resistance too low

01228 Cut off switch passenger side (E224) 25-00 Unknown switch condition 

Verduidelijkt dit iets?

Grtz, Tim.

 

 

01218 en 01228

 

Schermafbeelding 2022-05-17 om 12.53.01.png

Schermafbeelding 2022-05-17 om 12.53.33.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand hoe die computer er het gemakkelijkste uit gaat? Zit blijkbaar heel onhandig voor de pook en de asbak ... 

Ik las hier in een topic dat een dealer de tip gaf om "de draden door te verbinden". Werkt die truc met het doorverbinden van de draden ook bij mijn 2004 3BG? Bij mij zitten er onder de bijrijdersstoel op de gele fiche 3 draden ...

 

Alvast bedankt! Mvg, Tim.

aangepast door villyman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-5-2022 om 12:35, villyman zei:

01218 Side airbag igniter, passenger side. (N200) 33-00 Resistance too low

Het gaat hier toch om de ontsteker? Niet om de airbag zelf. De ontsteker zit (volgens mij) in de deur.

De sensor N200 zit bij de 3BG onder de stoel op het carrosserie. Hopelijk kun je hier iets mee.

 

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd, de airbag ontsteker zit toch aan de airbag zelf. Dat spul welke op het chassis bevestigd is zou ik denken dat dit de crash sensor (G180) is welke de airbag computer het commando geeft naar de onsteking om de airbag te laten ploffen. Veel airbag verhalen te vinden op het net maar niet 1tje welke duidelijkheid schept. Ook de beschrijving van de foutcodes spreken over de verbindingen onder de stoel. 

 

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, wulfke said:

Vreemd, de airbag ontsteker zit toch aan de airbag zelf. Dat spul welke op het chassis bevestigd is zou ik denken dat dit de crash sensor (G180) is welke de airbag computer het commando geeft naar de onsteking om de airbag te laten ploffen. Veel airbag verhalen te vinden op het net maar niet 1tje welke duidelijkheid schept. Ook de beschrijving van de foutcodes spreken over de verbindingen onder de stoel. 

 

Het filmpje is verhelderend rond de crashsensor, maar de foutcode zou daar niet zitten. Ik demonteer die voorste plaat onder het handschoenvakje en spuit met contactreiniger in de verbinding. Dan een schakelaar scoren voor in het handschoenkastje en na vervanging terug naar mijn huisleverancier om de foutcodes - nogmaals! - te wissen ... 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, wulfke zei:

Vreemd, de airbag ontsteker zit toch aan de airbag zelf. Dat spul welke op het chassis bevestigd is zou ik denken dat dit de crash sensor (G180) is welke de airbag computer het commando geeft naar de onsteking om de airbag te laten ploffen. Veel airbag verhalen te vinden op het net maar niet 1tje welke duidelijkheid schept. Ook de beschrijving van de foutcodes spreken over de verbindingen onder de stoel. 

 

Het klopt helemaal. In het youtube filmpje heeft hij de G180 (1J0909606N) vast welke verbonden is met een 2-polige connector met witte (1) en bruine (2) draad (komt overeen met Elsawin). De ontsteker (N200) zit in de airbag zelf met een 3-polige connector met de kleuren blauw (1), zwart (2) en bruin (3). 

De cijfers achter de kleuren komen overeen met de plek in de connector.

Mea culpa! Ik had niet uit moeten gaan van de titel van het youtube filmpje :-)

Dus inderdaad de draden van de airbag computer tot aan de zijairbag eens doormeten op een eventuele kabelbreuk. Ik zie overigens in Elsawin dat de blauwe draad van de zijairbag naar de sleutelschakelaar gaat (pin 7). Waarschijnlijk lossen beide problemen op door een werkende sleutelschakelaar te plaatsen.

image.thumb.png.5007dc4eb12c0c21afc617272d4063ed.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het filmpje is wat raar. Het gaat over de sensor G180 maar wanneer hij met de PC en VCDS aan de slag gaat krijgen we wel de N200 fout te zien.. 

Volgens ik begrijp uit de fout zou er ergens een kortsluiting in de bedrading of onderdeel moeten zijn gezien de "resistance too low" fout. Bij een onderbreking zou ie "resistance too high" moeten geven.

Maar idd zou ikzelf ook eerst kijken om de airbag switch off schakelaar eens te vervangen en kijken of die al verdwijnt en ook zeker nu ik het schema heb gezien, zou het inderdaad wel eens elkaar kunnen oplossen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden