Ga naar inhoud

Auto warm laten lopen voor vertrek?


Tobiasalltrack

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal,

 

Tegenwoordig ben ik in bezit van passat B6 1.6 diesel. Nou is mijn vraagt als volgt: 

Vanmorgen heeft het hier een beetje gevroren en vertrek ik dus met een koude motor, na ongeveer 1 kilometer rijden moet ik een tunnel door die 1 kilometer 10% afdalen is en direct daarna 1 kilometer 10% klimmen.
Tijdens het klimmen klimt de motor temperatuur ook gigantisch omhoog. Binnen 1 km afstand van niet op het metertje naar 90 graden. Het is een 70km per uur weg.

Is dit erg schadelijk voor de motor? En hoe kan ik dit minimaliseren? (Lage versnelling hoge toeren? Hoge versnelling lage toeren) 

Ik zie het niet zo zitten om iedere ochtend de motor een kwartier te laten lopen om warm te worden en ik ben bang mijn buren ook niet.

Alvast bedankt,

Tobias

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, Tobiasalltrack said:

Goedemorgen allemaal,

 

Tegenwoordig ben ik in bezit van passat B6 1.6 diesel. Nou is mijn vraagt als volgt: 

Vanmorgen heeft het hier een beetje gevroren en vertrek ik dus met een koude motor, na ongeveer 1 kilometer rijden moet ik een tunnel door die 1 kilometer 10% afdalen is en direct daarna 1 kilometer 10% klimmen.
Tijdens het klimmen klimt de motor temperatuur ook gigantisch omhoog. Binnen 1 km afstand van niet op het metertje naar 90 graden. Het is een 70km per uur weg.

Is dit erg schadelijk voor de motor? En hoe kan ik dit minimaliseren? (Lage versnelling hoge toeren? Hoge versnelling lage toeren) 

Ik zie het niet zo zitten om iedere ochtend de motor een kwartier te laten lopen om warm te worden en ik ben bang mijn buren ook niet.

Alvast bedankt,

Tobias

Herken het ook, wat ik vroeger deed was inderdaad warm draaien voor 5 minuten. Tegenwoordig is het rustig rijden, ofwel vrij laag in zn toeren in de hoogste versnelling. 
Is een beetje afhankelijk van hoeveel tijd je hebt, bij starten een minuutje of 2 draaien kan geen kwaad ;) (Doe ik als ik niet te laat ben haha)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Do motor starten om vervolgens stilstaand de motor warm te draaien is misschien wel het domste wat je kan doen. De hedendaagse (diesel) motoren zijn zo verschrikkelijk zuinig dat ze nauwelijks opwarmen bij stationair draaien. Daarbij komt dat de uitstoot van een koude motor echt verschrikkelijk slecht is. Niet alleen voor het milieu, maar ook gewoon voor jezelf en andere omwonenden. Die uitstoot wil je gewoon niet in je straat hebben hangen.

Juist door gewoon direct rustig te gaan rijden moet de motor arbeid leveren en daarmee gaat het opwarmen veel en veel sneller.

Draai geen 5000tpm met een koude motor, maar blijf wel een beetje in het bereik dat hij makkelijk het vermogen kan leveren. Juist de 1.6TDI is onderin niet erg sterk. Geen enkel probleem om ergens rond de 1800-2000rpm op te schakelen, dan komt hij na het schakelen in een toerengebied terecht dat hij ook nog een beetje vermogen levert. Afhankelijk van de snelheid die je rijdt.

Wel zou ik juist als de motor nog aan het opwarmen is zeker start-stop lekker uitzetten.

En gewoon een beetje normaal rijden bij het opwarmen kan prima. Niet te veel toeren en gewoon gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden