Ga naar inhoud
  • 0

Grote voorjaarsschoonmaak


HansJan

Vraag

De schroeven van de wielkuipen aan de voorzijde waren nogal lelijk geworden, vermoedelijk door het opspattende straatvuil. Setje nieuwe gekocht, oude losgedraaid en daar viel mijn oog op zand en bladeren tussen de wielkuip en scherm. 

Kuip verder losgetrokken en trof een berg met opgehoopt vuil aan. Dat is geen mooie plek voor vuil, dit is potentieel risico op roestvorming. Overgrote deel verwijderd, maar ik ga binnenkort de kuip verder verwijderen om daar eens groot onderhoud te plegen. Dan ook maar eens beoordelen hoe het daar terecht komt. 

Klusje van 15 minuten maar dan is het wel weer schoon: 

Grote_voorjaarsschoonmaak_1.thumb.jpg.3b021d0e104dfa43d08d2319d31a11a5.jpg

 

Grote_voorjaarsschoonmaak_2.thumb.jpg.efafc25be848b9e9a160f87ae7ed412a.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Goed bezig heren.
Is een klus die ik jaarlijks uitvoer.
Hoe het daar komt is heel simpel. Onder de voorruit zit de paravan (een bak onder die kunststof plaat bij je ruitenwissers).
Die bak heeft een afwateringsgat aan beide zijden.
Die gaten komen precies uit boven de modderkuip.
Bladeren en ander vuil spoelt met regenwater de paravan uit en verzamelt zich achter de modderkruipen.
That's it.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Goed bezig heren.
Is een klus die ik jaarlijks uitvoer.
Hoe het daar komt is heel simpel. Onder de voorruit zit de paravan (een bak onder die kunststof plaat bij je ruitenwissers).
Die bak heeft een afwateringsgat aan beide zijden.
Die gaten komen precies uit boven de modderkuip.
Bladeren en ander vuil spoelt met regenwater de paravan uit en verzamelt zich achter de modderkruipen.
That's it.



Klopt en voor mij idem!

Zeker als er veel zand achterblijft, werkt dit als een spons en blijft t daar ook lang nat en schimmelig.

Als de kappen los zijn, kun je het ook mooi via de paravan schoonspuiten. De wisserarmen moeten dan bij mij even los, maar het resultaat loont.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kijk, goed om te horen en mijn vermoeden dat het via de afwatering van de paravan ontstaat wordt hiermee bevestigd. Vermoed ook niet dat de VW dealer dit bij onderhoud voor de duur betalende klant uitvoert. 

Halen jullie de hele wielkuip los en moeten bij de B8 de ruitrnwisserarmen echt verwijderd worden om door te spuiten? Als je de auto op contact zet en daarna weer uit, je vervolgens de ruitenwisserhendel bedient dan worden deze in een verticale stand gebracht. Kom je dan wellicht beter bij de afvoer? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik haal altijd de hele kuip los.
Dat maakt die paar schroeven ook niet meer uit. Ook het schuimrubber tussen het spatbord en de deursponning verwijder ik.

Ruitenwissers laat ik zitten. Haal alleen de paravanplaat aan passagierskant los. Daar hoeven de wissers niet voor los.

Dan kom je er al een heel eind bij. De paravanplaat aan de bestuurderskant wig ik iets omhoog zodat ik er met de compressor onderdoor kan blazen.
Ik blaas dan alles naar de passagierskant waar ik alle rommel kan wegnemen.
Mocht je met water aan de gang gaan dan niet met geweld op de ecu uiteraard.


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
10 uren geleden, HansJan zei:

Dank voor de toelichting @Harrynak63.

Hoe simpel en doeltreffend het klusje mag zijn, het riekt wel naar een goede HowTo. 

dan zou ik zeggen hou je fototoestel paraat en een noti blok om je aanwijzingen op te schrijven. 
We kijken uit naar je How-To ;-)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 minute ago, dieseltje said:

dan zou ik zeggen hou je fototoestel paraat en een noti blok om je aanwijzingen op te schrijven. 
We kijken uit naar je How-To ;-)

 

Helemaal mee eens: ik ben niet zo handig maar hou mijn B8 wel graag schoon !
Zou geweldig zijn als iemand de moeite wil nemen om zo'n 'How to...'  te maken 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weet niet of ik de tijd en het geduld heb voor een howto maar hierbij wel alvast een afbeelding wat je onder de paravan kunt aantreffen.

Want je denkt toch niet dat die schoon blijft en dat alles netjes wegspoelt richting je modderkuipen toch..?

image.thumb.png.8bb7714b77bc321c350eea52c23f3ae1.png

 

En na wat poetswerk kan het er toch weer zo uit zien:

image.thumb.png.5dc543963bc4c71d09f5b5bf1bcdab6a.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Allemaal mooi en netjes maar ik vraag me af hoe al die bladeren daar kunnen komen, alles zit daar toch dicht met een max opening van 5mm.. die kunnen toch niet door die gaatjes van de parafaanplaat ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
7 minutes ago, wulfke said:

Allemaal mooi en netjes maar ik vraag me af hoe al die bladeren daar kunnen komen, alles zit daar toch dicht met een max opening van 5mm.. die kunnen toch niet door die gaatjes van de parafaanplaat ?

Door de kaboutertjes ;) 

Ben ik ook wel benieuwd naar, ga dit weekend ook even spieken. Tijdens de wissel van de ECU alles onder t Parafaan weg gehaald.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
11 minutes ago, wulfke said:

Allemaal mooi en netjes maar ik vraag me af hoe al die bladeren daar kunnen komen, alles zit daar toch dicht met een max opening van 5mm.. die kunnen toch niet door die gaatjes van de parafaanplaat ?

Bij de spatbordranden zitten ook allemaal gaten en kieren . Dat komt uiteindelijk allemaal bij de paravan uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 minuten geleden, Harrynak63 zei:

Bij de spatbordranden zitten ook allemaal gaten en kieren . Dat komt uiteindelijk allemaal bij de paravan uit.

Bij de spatborden zitten inderdaad openingen maar ik zie geen grote openingen met toegang tot de ruimte onder de parafaan plaat.

Als de motorkap open staat heb je een grotere opening in de hoek maar eens de kap dicht is dichten de plastiek kapjes op de motorkap deze openingen af. Dus vanaf de richting van de spatborden komt het ook niet in die ruimte.

20220414_100437.thumb.jpg.8b4aa8a2f1ed54242dac9a2adb5e6968.jpg

20220414_100441.thumb.jpg.71f8279a3916d93805bf9f53bab4a1d1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooie feedback allemaal, dit "probleem" is groter dan ik dacht.

Ik vraag me echter net als @wulfke af hoe de bladeren onder de paravan plaat belanden. De gaatjes zijn te klein en omhoog vanuit de wielkuip lijkt me hoogst onwaarschijnlijk?

Binnenkort is het mei vakantie, ik stuur de kids de speeltuin in, kan papa de boel losmaken 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
11 uren geleden, HansJan zei:

Mooie feedback allemaal, dit "probleem" is groter dan ik dacht.

Ik vraag me echter net als @wulfke af hoe de bladeren onder de paravan plaat belanden. De gaatjes zijn te klein en omhoog vanuit de wielkuip lijkt me hoogst onwaarschijnlijk?

Binnenkort is het mei vakantie, ik stuur de kids de speeltuin in, kan papa de boel losmaken 😂

Dat is makkelijk te verklaren, je parfan sluit niet aan op de klep, het rubber op het parfan zit dieper onder de klep, er is dus ruimte voor blad en rommel om onder de klep te komen en in het gat van het scharnier naar beneden te vallen, kijk en overtuig je zelf. 

2022-04-15 09.20.42.jpg

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden