Ga naar inhoud
  • 0

Rechter xenonkoplamp defect


lonnebol

Vraag


Vanavond kreeg ik de melding op het dashboard dat het rechter licht defect was. En inderdaad, de rechter xenon brand niet. Het stadslicht wel. Links alles in orde. Tijdens het rijden viel mij ook op dat de statische bochtverlichting niet werkt. Links wel.
 
Uiteraard heb de zekeringen gecontroleerd, maar ik heb geen defecte zekeringen gevonden. Ook aan de bekabeling onder de motorkap zie ik niks vreemds. De bekabeling nog even bewogen, maar dat deed ook niets.
 
De xenonlampen zijn afgelopen zomer nieuw gemonteerd bij de montage van de koplampen. Het zijn lampen van OSRAM. Ik zou verwachten dat die wel lang meegaan, want de hele koplamp er weer uithalen voor een lamp zie ik niet zitten.
 
Enig idee waar of wat ik kan controleren om de oorzaak hiervan te achterhalen?
 
 
 
Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk
 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
49 minutes ago, lonnebol said:

Is dat nog op de een of andere manier te testen?

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk
 

Durf ik niet te zeggen.. of de auto uitlezen als hef af fabriek xenon koplampen zijn zou je haast denken dat er een storingscode naar boven moet komen.. 

 

Maar de lamp zelf kan uiteraard ook weer kapot zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan je wel bij de stekker komen? Zou dan draadje + en - aan de linker koplamp connector doen en aansluiten op de rechter koplamp connector. Als je licht het dan wel doet is er iig uitgesloten dat de lamp kapot is. Moet je dus verder zoeken in of ballast of bedrading. 

En of je het nou wel of niet ziet zitten je verlichting zal het toch moeten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
6 uren geleden, BARRY_TDI zei:

Hij schrijft dus dat ie het niet ziet zitten om de hele koplamp uit te bouwen voor een lamp. 🤷‍♂️

wist niet dat je de hele lampunit moest uitbouwen voor het wisselen van een lamp.

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De linkse zou met wat geprul en kleine handen nog net lukken maar de rechtse helemaal niet. Daarvoor is er te weinig plaats. Wat de uitkomst ook is zal de koplamp uitgebouwd moeten worden (zowel bij defecte lamp als ballast). Maar voor nu kan je wel eens vcds eraa´ hangen en kijken welke diagnose deze stelt en kijken of er dan alsnog niet iets over de bedrading word gezegd van short to ground or short to plus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De linkse zou met wat geprul en kleine handen nog net lukken maar de rechtse helemaal niet. Daarvoor is er te weinig plaats. Wat de uitkomst ook is zal de koplamp uitgebouwd moeten worden (zowel bij defecte lamp als ballast). Maar voor nu kan je wel eens vcds eraa´ hangen en kijken welke diagnose deze stelt en kijken of er dan alsnog niet iets over de bedrading word gezegd van short to ground or short to plus.
Dan ga ik maar eens proberen dat te doen. Het uitbouwen was ook iets waar ik al snel van dacht dat het nodig zal zijn, maar het komt me erg slecht uit met een verbouwing thuis.

Ik ga eerst nog proberen de overgangskabels (het was ooit halogeen) te wisselen.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 hours ago, lonnebol said:

Dan ga ik maar eens proberen dat te doen. Het uitbouwen was ook iets waar ik al snel van dacht dat het nodig zal zijn, maar het komt me erg slecht uit met een verbouwing thuis.

Ik ga eerst nog proberen de overgangskabels (het was ooit halogeen) te wisselen.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk
 

Dus als ik het goed begrijp is het een aftermarked setje xenon met losse ballasten? Dan zou je idd de ballasten kunnen wisselen.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de auto met VCDS uitgelezen:

                Address 09: Cent. Elect.       Labels: 3C0-937-049-23-H.lbl
Control Module Part Number: 3C0 937 049 J    HW: 3C0 937 049 J
  Component and/or Version: Bordnetz-SG     H37 1301
           Software Coding: F7828F0700041A00001400000F000000001B49415C0000
            Work Shop Code: WSC 12345 123 12345
           Additional Info: 3C1955419A  Wischer 120307 003  0205   1K0955559AH RLS     090709 054  0402   
                      VCID: 3039166A262D232B7F2-8064
2 Faults Found:

02395 - Parking Light Front Right (M3) 
            012 - Electrical Fault in Circuit - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101100
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 136
                    Mileage: 408841 km
                    Time Indication: 0

             Freeze Frame:
                        OFF
                    Voltage: 12.50 V
                        OFF
                        ON
                        OFF
                        OFF
                        OFF

00979 - Lamp for Low Beam; Right (M31) 
            010 - Open or Short to Plus
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01111010
                    Fault Priority: 1
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 96
                    Mileage: 408609 km
                    Time Indication: 0

             Freeze Frame:
                        ON
                    Voltage: 14.30 V
                        ON
                        ON
                        OFF
                        OFF
                        OFF


--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


                Address 17: Instruments       Labels: 3C8-920-xxx-17.clb-SRI1
Control Module Part Number: 3C0 920 872 B    HW: 3C0 920 872 B
  Component and/or Version: KOMBI         H02 0206
           Software Coding: 160F00
            Work Shop Code: WSC 12345 123 12345
              ASAM Dataset: EV_Kombi_UDS_VDD_RM09 A04040 (VW46 *)
                       ROD: EV_Kombi_UDS_VDD_RM09_004_VW46.rod
                      VCID: 2411EA3A6E558F8B8BA-8070
2 Faults Found:

12604928 - Combination / Chassis CAN Bus (SAE Bus D) 
          U0056 00 [008] - Performance
          [Datenbus Kombi/Fahrwerk: keine Kommunikation]
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 254
                    Reset counter: 136
                    Mileage: 402012 km
                    Date: 2109.14.01
                    Time: 18:11:49

12666368 - Function Restricted due to Missing Message(s) 
          U1111 00 [008] - -
          [Steuergerät für Diagnose Interface: keine Kommunikation]
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 131


--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


                Address 55: Headlight Range       Labels: 5M0-907-357-V2.clb
Control Module Part Number: 5M0 907 357 C    HW: 5M0 907 357 C
  Component and/or Version: AFS-Steuergeraet    0142
           Software Coding: 2311185
            Work Shop Code: WSC 12345 123 12345
           Additional Info: 7L6941329   AFS-Lst.-Modul l    X017   7L6941330   AFS-Lst.-Modul r    X018   
                      VCID: 34311A7AD2351F0B1BA-8060
No fault code found.

 

Niets schokkends volgens mij.

Ik dacht dat ik de overgangskabel van Kufatec zo kon omwisselen, maar die gaan natuurlijk ook naar binnen toe voor de canbus, dus dat kan ik niet testen. Ik vrees dat ik dan toch moet proberen de koplamp er (een stukje) uit te krijgen en dan de lampen even omwisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het stadslicht bij de falende koplamp deed het wel had ik gelezen dacht ik, dit terwijl VCDS hier anders over denkt. Massa verbindingen zijn nog goed ? De AFS stuurdozen in de koplampen krijgen spanning en ze communiceren met de AFS naast het handschoenkastje, dus die zijn al goed. Stekker ziet er nog goed uit, geen oxidatie? 

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist eindelijk de tijd en ook het weer gehad om te kijken of ik het kon oplossen. Vorige week al nieuwe xenonlampen besteld om meteen te kunnen wisselen. Bumper eraf, lampen eruit en de xenonlampen eerst maar gewisseld om zeker te zijn dat de rechter ook echt kapot is. Resultaat: ze doen het nu allebei weer.

Wat moet je hier nu mee doen? Concreet weet ik nu namelijk nog niet waar het aan ligt. Aan de bedrading kan ik niks zien, ook intern, in de koplampen, zie ik niks vreemds.

Erg lastig dit.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dus de koplampen zelf kan je al uitsluiten gezien ze beide werken op links. Dus bij rechts moet er iets zijn met de bedrading buiten de koplamp om. Zou je even de bedrading moeten doormeten. Je zou ook bvb met een plusdraad vanaf de batterij eens de draad naar de xenon ballast kunnen aantikken  vanaf de adapter en kijken of de lamp wil branden. Als die wel brand kan je hetzelfde doen vanaf het boordnet. 

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dus de koplampen zelf kan je al uitsluiten gezien ze beide werken op links. Dus bij rechts moet er iets zijn met de bedrading buiten de koplamp om. Zou je even de bedrading moeten doormeten. Je zou ook bvb met een plusdraad vanaf de batterij eens de draad naar de xenon ballast kunnen aantikken  vanaf de adapter en kijken of de lamp wil branden. Als die wel brand kan je hetzelfde doen vanaf het boordnet. 
Op het moment branden beide koplampen. Ik heb de xenonlampen omgewisseld, nog even de contacten schoongemaakt en alles maar weer terug ingebouwd. Eens kijken of het probleem weer terugkomt. In dat geval ga ik er dieper induiken een weekend en dan de bedrading doormeten.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 27-3-2022 at 21:14, lonnebol said:

Ik dacht dat ik de overgangskabel van Kufatec zo kon omwisselen, maar die gaan natuurlijk ook naar binnen toe voor de canbus, dus dat kan ik niet testen. Ik vrees dat ik dan toch moet proberen de koplamp er (een stukje) uit te krijgen en dan de lampen even omwisselen.

Door toepassing van die kabels komt je originele bedrading anders te liggen. Bij mij was er ooit eens een draadje tegen massa doorgesleten. Ik had alle nieuwe bedrading  in kabel beschermers en vastgebonden, behalve naar stukje OEM kabels gekeken. Je moet je kabels echt goed controleren en fixeren. Afhankelijk van plek waar het schuurt, kan het snel doorslijten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden