Ga naar inhoud

aankoop GTE


mikerosauer

Aanbevolen berichten

ik ben aan het overwegen om een GTE aan te schaffen zou graag ervaringen weten mbt tot het thuis laden

 

is het mogelijk om je accu vol te laden tijdens het rijden ? 

hoeveel stroom verbruik je per jaarlijks bij een 20k op jaar basis.

 

hangen jullie de wagen elke dag aan de lader thuis om vol te laden  en heb je rekening mee gehouden met in de aanschaf van extra zonnen panelen

 

dit omdat wij bezig zijn met een pand in belgie en hier nog geen PV is voorzien is het handig om extra te laten leggen voor de GTE 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben geen GTE rijder maar heb het e.e.a. gelezen

Wil je zuinig rijden of sportief....

Zuinig leg hem zoveel mogelijk aan de kabel en rij met een fluweelzachte voet. Rij je veel korte stukken? Dan kun je alleen elektrische rijden.

Sportief zet de GTE modus aan en leef je uit kost benzine en stroom. Maar je ben wel lekker vlot weg.

Ik betaal 0.14 cent per KWH aan dal tarief.
Laden doe je meestal in de avond. Ik weet niet hoe het in België zit met zonnepanelen en terug leveren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij met erg veel plezier in een GTE, rijdt soepel en hybride is een mooie combi voor of wat extra vermogen òf wat zuiniger.

Hoe zuinig je rijdt hangt af van de lengte van de ritten die je maakt. Korte ritten zijn zuiniger dan lange. Ter illustratie:
*op en neer naar de Alpen (niet laden, alleen tanken): 9,8l en 0,1 kWh per 100 km
*enkele reis naar m’n werk, 89 km (start met lege accu): 5,9l en 0,1 kWh per 100 km
*enkele reis naar m’n werk, 89km (start met volle accu): 3,8l en 7,4 kWh per 100 km
* ritje naar de supermarkt, 11 km (start met volle accu): 0l en 21,8 kWh per 100 km

Tijdens het rijden laadt je een beetje op als je remt, en kun je aanvullend de verbrandingsmotor inzetten om de accu op te laden. Zuinig of duurzaam is dat laatste niet.

Succes met je keuze! In Duitsland staan er eigenlijk altijd wel veel mooie te koop. Vanaf modeljaar ‘19 hebben ze een grotere accu.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Duif said:

Ik rij met erg veel plezier in een GTE, rijdt soepel en hybride is een mooie combi voor of wat extra vermogen òf wat zuiniger.

Hoe zuinig je rijdt hangt af van de lengte van de ritten die je maakt. Korte ritten zijn zuiniger dan lange. Ter illustratie:
*op en neer naar de Alpen (niet laden, alleen tanken): 9,8l en 0,1 kWh per 100 km
*enkele reis naar m’n werk, 89 km (start met lege accu): 5,9l en 0,1 kWh per 100 km
*enkele reis naar m’n werk, 89km (start met volle accu): 3,8l en 7,4 kWh per 100 km
* ritje naar de supermarkt, 11 km (start met volle accu): 0l en 21,8 kWh per 100 km

Tijdens het rijden laadt je een beetje op als je remt, en kun je aanvullend de verbrandingsmotor inzetten om de accu op te laden. Zuinig of duurzaam is dat laatste niet.

Succes met je keuze! In Duitsland staan er eigenlijk altijd wel veel mooie te koop. Vanaf modeljaar ‘19 hebben ze een grotere accu.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

dus het laden gaat eigenlijk altijd aan de kabel . heb je extra panelen laten leggen ? gezien de stroom verbruik en gasloos willen wonen ben ik aan kijken of ik genoeg pv panelen kan plaatsen op het dak wil namelijk kwa stroom op 0 uit komen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Panelen heb ik niet, omdat ons dak daarvoor niet geschikt is. Wel een gasloos huis. We trekken dus aardig wat kWh’s van het net.

Ik heb me er niet in verdiept, maar het lijkt me dat de salderingsregels bepalen hoe efficiënt panelen zijn.

In plaats van panelen kun je ook eens kijken naar een investering in een (deel van) een windmolen (op zee). Wel de lusten, niet de lasten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er op je toekomstige BE woning nog geen panelen liggen en je laat er leggen dan kom je uit dat ze een slimme teller plaatsen en je geen terugrdraaiende teller meer hebt. De elektriciteit die je op het net terug stopt daar krijg je peanuts voor terug en de teller draait niet meer terug (ze meten het nog wel maar de tellerstand blijft gelijk) . Een grote PV installatie is hierdoor enkel nog interessant met een dikke thuisbatterij of je moet nachtwerk doen zodat je je EV overdag kan opladen..

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, wulfke said:

Als er op je toekomstige BE woning nog geen panelen liggen en je laat er leggen dan kom je uit dat ze een slimme teller plaatsen en je geen terugrdraaiende teller meer hebt. De elektriciteit die je op het net terug stopt daar krijg je peanuts voor terug en de teller draait niet meer terug (ze meten het nog wel maar de tellerstand blijft gelijk) . Een grote PV installatie is hierdoor enkel nog interessant met een dikke thuisbatterij of je moet nachtwerk doen zodat je je EV overdag kan opladen..

die wordt idd gelijk mee genomen in het plan. diesel is echter nog een optie alleen kom ik er niet aan uit wat de mrb is en of hoe ik dat moet uitrekening. alle andere tips mogen altijd gedeeld worden heb nog veel uitzoek werk :)

huis heeft zo wie al waafschijnlijk  een slimme meter gezien het of nieubouw of jong bestaand is niet ouder dan een jaar of 4/5

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, mikerosauer zei:

ik ben aan het overwegen om een GTE aan te schaffen zou graag ervaringen weten mbt tot het thuis laden

 

is het mogelijk om je accu vol te laden tijdens het rijden ? 

 

 

 

 

ja is zeker mogelijk , doe het op lange ritten , maar of het zuinig is ben ik nog niet uit ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3-3-2022 at 17:01, mikerosauer said:

ik ben aan het overwegen om een GTE aan te schaffen zou graag ervaringen weten mbt tot het thuis laden

  1. is het mogelijk om je accu vol te laden tijdens het rijden ? 
  2. hoeveel stroom verbruik je per jaarlijks bij een 20k op jaar basis
  3. hangen jullie de wagen elke dag aan de lader thuis om vol te laden  en heb je rekening mee gehouden met in de aanschaf van extra zonnen panelen

dit omdat wij bezig zijn met een pand in belgie en hier nog geen PV is voorzien is het handig om extra te laten leggen voor de GTE 

  1. Ja, dat kan. Er zijn 4 modi voor de auto: volledig elektrisch, hybride, GTE en opladen. In de hybride stand probeert de auto de accustand op peil te houden. In GTE streeft de auto naar 50% accuvulling en in "opladen" wordt de accu zo mogelijk helemaal vol geladen. "Opladen" is eigenlijk nooit efficient, zeker niet bij de huidige benzineprijzen. Je bent gewoon bezig benzine om te zetten in elektriciteit, die je daarna weer omzet in beweging. Da's 2x verlies. Dan kun je beter gewoon op benzine gaan rijden. Op lange ritten schat ik zelf in hoeveel km in moet rijden als ik weer van de snelweg af ben en dan schakel ik over op hybride als die restlading is bereikt. Op bestemming laad ik dan weer op. Zelfs aan een commerciële paal is dat voordeliger dan benzine.
  2. Dat hangt volledig van je rijprofiel af. Zie de post van Duif voor een indicatie. Mijn ervaring is ongeveer hetzelfde (hoewel ik nog niet naar de Alpen ben gereden). Volledig elektrisch zal je rond de 20 kWh/100 km gebruiken, dus als je veel relatief korte stukjes rijd en alles elektrisch zou doen kom je bij 20k dus aan de 4000 kWh.
  3. Ja, ik hang 'm altijd direct aan de opleder als ik thuis kom. Ik had al zonnepanelen en houd er verder geen rekening mee. Zolang de salderingsregeling geldt maakt het ook niet uit wanneer je laadt. Meestal is het 's avonds/'s nachts. Er zijn slimme laadpalen die ervoor kunnen zorgen dat je maximaal laadt via je eigen panelen.
aangepast door Johan_E
Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minutes ago, Johan_E said:
  1. Ja, dat kan. Er zijn 4 modi voor de auto: volledig elektrisch, hybride, GTE en opladen. In de hybride stand probeert de auto de accustand op peil te houden. In GTE streeft de auto naar 50% accuvulling en in "opladen" wordt de accu zo mogelijk helemaal vol geladen. "Opladen" is eigenlijk nooit efficient, zeker niet bij de huidige benzineprijzen. Je bent gewoon bezig benzine om te zetten in elektriciteit, die je daarna weer omzet in beweging. Da's 2x verlies. Dan kun je beter gewoon op benzine gaan rijden. Op lange ritten schat ik zelf in hoeveel km in moet rijden als ik weer van de snelweg af ben en dan schakel ik over op hybride als die restlading is bereikt. Op bestemming laad ik dan weer op. Zelfs aan een commerciële paal is dat voordeliger dan benzine.
  2. Dat hangt volledig van je rijprofiel af. Zie de post van Duif voor een indicatie. Mijn ervaring is ongeveer hetzelfde (hoewel ik nog niet naar de Alpen ben gereden). Volledig elektrisch zal je rond de 20 kWh/100 km gebruiken, dus als je veel relatief korte stukjes rijd en alles elektrisch zou doen kom je bij 20k dus aan de 4000 kWh.
  3. Ja, ik hang 'm altijd direct aan de opleder als ik thuis kom. Ik had al zonnepanelen en houd er verder geen rekening mee. Zolang de salderingsregeling geldt maakt het ook niet uit wanneer je laadt. Meestal is het 's avonds/'s nachts. Er zijn slimme laadpalen die ervoor kunnen zorgen dat je maximaal laadt via je eigen panelen.

thankz . ben idd al aardig wat wijzer . momenteel bezig met een paar offertes inc thuis accupakket . iemand hier ook al daar mee bezig of ervaring mee 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden