Ga naar inhoud
  • 0

Hoe loshalen zFAS plug / stekker om extra draden toe te voegen?


JFYdetailing

Vraag

Hallo!

Ik ben inmiddels geen Passat rijder meer, maar een Audi A6 rijder. Maar gezien er zoveel kennis is op dit forum en het toch allemaal VAG is, stel ik toch mijn vraag… :)

Iemand ooit een zFAS plug / stekker losgehaald om extra draden toe te voegen? 

Ik heb de stekker deels al los. En zelfs de witte draad er in kunnen stoppen.
Hij klikte netjes vast. Echter zie ik hem aan de andere zijde niet tevoorschijn komen.
Als ik het goed kijk met een lampje, zie ik iets wits binnen in zitten.
Is dat extra isolatie waar de draad doorheen moet? 
Moet je die eerst weghalen? Hoe haal je hem verder uit elkaar?
Iemand ervaring mee?

Zie foto's. 
 

Gr!

A4502517-9519-4F90-8A0C-E39CA5C7A953.jpeg

5C593AF8-4450-4290-8C3B-8215690DAFF2.jpeg

22E70A2D-1281-40EA-A2A9-7A0AE33B26D2.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
1 uur geleden, Diver zei:

Probeer hem anders eens iets na te drukken via de achterkant met een dun pennetje of een kleine schroevendraaier

via tapatalk
 

Inderdaad. Gezien hoe zichtbaar het metaal van het pennetje nog is op de laatste foto ten opzichte van de overige pennen lijkt deze niet helemaal doorgedrukt. 

Veelal zit er een secundaire vergrendeling op die grote connectoren (ECU, airbagmodule enz.) om te voorkomen dat de metalen pennetje los raken. Deze voorkomt óók dat nieuwe pennetjes niet doorgedrukt kunnen worden. Deze secundaire vergrendeling dient dan eventjes opzij gewipt te worden met een platte schroevendraaier om bovenstaande handelingen te kunnen verrichten. 

Als @mrfaya het nummer van de connector weet te benoemen, dan zal ik in ETKA de handleiding van deze connector opzoeken.

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het nummer klopt. Helaas staat bij deze connector geen handleiding of video vermeld. Deze staan normaliter onder het kopje downloads.

Ik heb even een soortgelijke connector gekozen. Deze lijkt er sterk op en veelal werkt het allemaal hetzelfde.

https://www.etka.com/tnrpics/AU/TKR/WEB-CON-000987.mp4

https://www.etka.com/tnrpics/AU/TKR/WEB-CON-000472.pdf

image.png.f3d3ef422f98a1288ab3053764906d01.png

aangepast door Heatsink
Link voor video klopte niet
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 uren geleden, Heatsink zei:

Het nummer klopt. Helaas staat bij deze connector geen handleiding of video vermeld. Deze staan normaliter onder het kopje downloads.

Ik heb even een soortgelijke connector gekozen. Deze lijkt er sterk op en veelal werkt het allemaal hetzelfde.

https://www.etka.com/tnrpics/AU/TKR/WEB-CON-000987.mp4

https://www.etka.com/tnrpics/AU/TKR/WEB-CON-000472.pdf

image.png.f3d3ef422f98a1288ab3053764906d01.png

@Heatsink hoe ben je aan de links gekomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
5 uren geleden, mrfaya zei:

@Heatsink bedankt voor het uitzoeken, ik ga ermee aan de slag. :)

Succes!

5 uren geleden, Diver zei:

@Heatsink hoe ben je aan de links gekomen. 

Normaliter staat onder het kopje "Downloads" twee klikbare linken. De eerste is een video, de tweede is een PDF bestand. Zodra je deze aanklikt opent de video/PDF in een nieuw tabblad van je browser. De URL van dat tabblad kun je kopiëren/plakken en is zover ik weet voor iedereen toegankelijk. Ook als je geen ETKA hebt.

image.png.350018c10be9c1f3936d4949ec7dd1bc.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben er vandaag weer aan begonnen, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid los. Erg frustrerend.

Ik heb nog 2 van die plastic pinnentjes aan de draad zijde eruit gehaald om wat beter in de stekker te kunnen kijken. Je ziet duidelijk dat er nog iets van witte isolatie binnen in de stekker zit. Als je naar het uitgetrokken plastic pinnetje kijkt, is deze opening in de witte isolatie binnenin te klein (denk ik) om de volledige connector met draad erdoor te drukken. En mede ook omdat de draad erg dun is, wil ik dit ook niet gaan forceren met een kleine schroevendraaier of iets dergelijks. Ben bang dat ik dan de draad of connector aan de draad beschadig.
 

Als je de paarse locking eraf haalt zie je wel aan beide zijden 3 kleine clipjes zitten. Het lijkt dat de bovenste gedeelte daarmee vast zit. Heb geprobeerd deze clipjes iets open te klappen waardoor hopelijk het bovenste deel loskomt en je bij de witte isolatie binnenin komt. Maar vind maar iets om al die 6 clipjes tegelijkertijd open te drukken en tegelijkertijd ook nog eens de bovenkant los te halen. Heb al van alles geprobeerd om de clipjes open te houden, nog niet met succes. Tandenstokers breken af, interieur tooltjes (om panelen mee los te halen) zijn te groot, schroevendraaiers gaan niet ook te groot om 6 tegelijk te gebruiken, etc. En elke keer raakt ook het plastic meer beschadigd. Is daar een speciale tool voor ofzo? 
 

@Heatsink De stekker uit de video / handleiding zit toch wel anders in elkaar. Heb het vergeleken met elkaar. Toch bedankt.
 

Heb wat extra foto’s gemaakt voor jullie. Elke tip is welkom. :) 
 

Gr.

FC3FD06F-6742-4004-B458-0989D47C54CE.jpeg

BA66B0E2-F27B-4E94-A034-25C83E405ACE.jpeg

F86467D9-FD9A-41EB-B8C2-2029C865A76D.jpeg

7C69B6A2-3BAF-487F-883B-8E5395A8E85A.jpeg

E1A47A53-2261-4ADF-AA98-BF87BFF7CD0F.jpeg

1EFAB8A5-2A72-494D-AFA8-9E6D648C7BA2.jpeg

E5CB031C-293F-4A2A-9CA2-27B2CE14AF1F.jpeg

72340CB8-8C5F-45FC-8952-EC62CE6D976A.jpeg

aangepast door mrfaya
Meer foto’s toegevoegd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je de 2 delen wil splitten stop er dan aan 1 kant een dunne schroevendraaier tussen, zet er iets spanning op en met een andere 1 voor 1 de 3 clipjes aan de zelfde kant loshalen, dan voor zichtig de andere kant. Denk overigens niet dat dit de oplossing is, maar niet geschoten is altijd mis. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 kijk eens hoe de blokereing van het draadje er uit ziet. Trouwens tussen het grote en kleine gedeelte zit ook nog iets paars, of is dat de blokereing van nhet grote gedeelte. zie foto 6 van boven.

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Diver Heb ik ook al geprobeerd, maar zelfs mijn dunne “horloge” schroevendraaiers passen er niet tussen. Het zit zo strak op elkaar.

De schroevendraaier moet overigens bij de aangegeven pijl erin. De iets wat opening wat je bij de pijl ziet is van het wrikken met verschillende schroevendraaiers.

 

34495DA5-4437-44EA-91C2-646CD45F18A2.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
7 minutes ago, Diver said:

PS moet het draadje er niet aan de anderekant in, kijk eens hoe de blokereing van het draadje er uit ziet. Trouwens tussen het grote en kleine gedeelte zit ook nog iets paars, of is dat de blokereing van nhet grote gedeelte. zie foto 6 van boven.

Dan moet ik mijn Kufatec kabelboompje even helemaal loshalen, de kabels zitten namelijk aan elkaar met tape. Maar gaat dat wel goed met het klik mechanisme die aan de connector van de draad zit? Als je in tegenovergestelde richting gaat?

Dat andere paarse gedeelte is idd voor de grotere gedeelte. Staat los van het andere.

Overigens stelde ik deze vraag ook aan Kufatec zelf, hoe haal ik dit los… gezien zij mij dit setje verkopen. Ze konden me niets vertellen en hebben ook geen instructies ervoor.

aangepast door mrfaya
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Van de anderekant kan ook niet, stomme opmerking van mij. je stopt hem er wel goed in, als hij gedraaid is past het ook niet. Het is wel de goede connector die je er in steekt ( hoort bij het stekker nummer )

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
19 minuten geleden, mrfaya zei:

Ah, gelukt! Toch maar gewoon de draden goed doorgedrukt en gelukkig, ze zijn doorgekomen! :) 

Bedankt @Heatsink @Diver voor het meedenken!

Gr.

28DE20D6-5292-406C-9742-8DDC8EA62C96.jpeg

Top man, fijn dat het gelukt is, vaak als het een stekker buiten de carroserie is zitten er rubbertjes in om geen water in de stekker te krijgen, daar noet je dan door heen, van daar ook al de dopjes op de achterkant. 

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden