Ga naar inhoud
  • 0

DQ200 Mechatronic laten vervangen/reviseren


HH Bos

Vraag

Beste Allen,

De mechatronic van mijn DQ200 vertoont lichte kuren en wil deze laten vervangen.

Welk bedrijf zouden jullie op basis van ervaringen aanbevelen om je mechatronic te laten vervangen?

Ik hoor goede verhalen over Hong Paul en kom ook vaak TVS/DSG dokter tegen.

aangepast door HH Bos
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
6 minutes ago, Vdub said:

Waarop baseer je dat de mechatronic stuk is? Hong Paul is idd een goede, wisselen kan elke garage wel, Hong Paul kopieert de inhoud van de mechatronic wel naar de nieuwe

Ik heb 3 klachten over de huidige DSG. 

- Wanneer ik plots mijn voet van het gas af haal, schiet de toerenteller even omhoog. Vaak merkbaar op de snelweg.

- De DSG schakelt niet altijd even snel. Met name van de 3 naar de 4 duurt merkbaar langer met ontkoppelen. Van de 4 naar de 5 gaat dan wel weer super snel.

- In koude conditie (eerste 15min) merk ik dat met name in de 5e versnelling de toerenteller een heel klein beetje kan “springen” wanneer ik optrek. In warme conditie is dit compleet verdwenen ook onder volle belasting. Heb gehoord dat dit ook aan de nieuwe koppelingsplaten kan liggen. Deze zouden harder zijn om slijtage tegen te gaan.


Aanvullende info:

April 2021: Nieuwe koppelingset geplaatst 

Zowel de DSG als de motor zijn voorzien van JD software.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zie en hoor niks vreemds aan (met oordopjes in) het eerste filmpje. Hetgeen wat jij bedoeld met ''van 4 naar 5 gaat sneller dan 3 naar 4'' is de reactiesnelheid van je flipper naar de DSG bak toe. Het schakelen zelf ging in mijn ogen precies even snel.
Wat ik weer wel vreemd vind is dat je toerental zoveel zakt wanneer je het gaspedaal los laat met circa 110km/h in de 7.

Je Passat komt best wel goed van zijn plek overigens. Ik denk niet dat die van mij heel veel sneller is van 50 naar 100km/h desondanks het verschil in vermogen.

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
12 minutes ago, Ozzy said:

Ik zie en hoor niks vreemds aan (met oordopjes in) het eerste filmpje. Hetgeen wat jij bedoeld met ''van 4 naar 5 gaat sneller dan 3 naar 4'' is de reactiesnelheid van je flipper naar de DSG bak toe. Het schakelen zelf ging in mijn ogen precies even snel.
Wat ik weer wel vreemd vind is dat je toerental zoveel zakt wanneer je het gaspedaal los laat met circa 110km/h in de 7.

Je Passat komt best wel goed van zijn plek overigens. Ik denk niet dat die van mij heel veel sneller is van 50 naar 100km/h desondanks het verschil in vermogen.

Het is ook erg lastig te zien op het filmpje wat ik bedoel hoor. Maar je voelt duidelijk dat de koppeling nog aan het aflaten is, terwijl dit van de 4 naar de 5 instant gaat.

De prestaties van de DSG zijn niet constant. Soms perfect en soms ook beetje twijfelend/traag of met sprongetjes in rpm. Het is nog niet ernstig te noemen, maar het neemt voor mij rijgenot weg.

vwb het motor vermogen, dat heeft JD netjes gedaan :) Tot 150pk en 326nm op de bank getuned. Rijdt soepel en comfortabel qua vermogen.

Benieuwd of er hier personen zijn die ervaringen hebben met bedrijven die mechatronics vervangen. En of deze personen mijn klachten herkennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dag allen,

Alweer even geleden en zal de uitkomst van bovenstaande delen.

Hong Paul herkende de klachten mbt het los laten van het gas en springen van RPM meteen. Hij gaf aan dat dat een defect was welke verholpen kon/moest worden.

Het verschil in snelheid van schakelprocedure tussen even- en oneven gangen is een producteigenschap, jammer.

Tot slot het “fenomeen” microslip. Dit is deels een producteigenschap, maar de mate waarin dit voorkomt niet.

Ik heb besloten de mechatronic te laten reviseren door Hong Paul en de wissel van deze is uitgevoerd door JB Autoservice. Super geregeld allemaal overigens.

De sprong in RPM bij los laten gas is compleet verdwenen.

De microslip was na reparatie extreem verminderd tot bijna verdwenen. Nu, enkele maanden later, weer meer merkbaar, wat dus blijkbaar normaal is. 

Voor mij persoonlijk is de DQ200 een slecht presterend product van zéér matige bouwkwaliteit en duur in “onderhoud”.
De producteigenschappen blijven mij irriteren, ondanks kosten (duizenden euro’s) nog moeite die ik er in heb gestopt.
Ik heb geen ervaring met de andere DSG-generaties, maar vergeleken met de C-klasse uit hetzelfde bouwjaar is de DQ200 zwaar onderontwikkeld qua schakelgedrag en comfort.

Ik ben erg tevreden over de diensten van JB en Hong Paul en ben dankbaar dat ze mij zo goed geholpen hebben. Aanrader!

Voor nu blijf ik genieten van de vele overige eigenschappen waarover de Passat gelukkig ook beschikt. Daarnaast geeft het een goed gevoel dat ik weet dat irritaties die ik heb producteigenschappen zijn, en me geen zorgen om hoef te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Quote

k heb geen ervaring met de andere DSG-generaties, maar vergeleken met de C-klasse uit hetzelfde bouwjaar is de DQ200 zwaar onderontwikkeld qua schakelgedrag en comfort.

een C-klasse heeft geen DSG7 droge platen koppeling maar een traditionele koppelomvormerautomaat.
Als ik de ZF8 van mn Amarok bekijk vindt ik die ook minstens net zo fijn schakelen als mn DSG6 in de Passat en de GTI, zo niet beter met oppakken tijdens lastwisselingen.

Laat staan met aanhangergebruik, dan is de gewone automaat zoals de ZF8 toch echt heer en meester.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden