Ga naar inhoud

Laadpaal GTE Meerwaarde?


Charles16v

Aanbevolen berichten

Volgende week kan ik mijn zwarte GTE  uit 2015 ophalen. Nu ben ik aan het denken om een laadpaal aan te schaffen. Heb de voorbereiding evt klaar liggen en mijn schoonvader is electricien.

Nu kan ik een 1 fase lader over kopen met type 1 stekker. Diie stekker zou ik dus moeten vervangen voor een type 2. Of ik kijk voor een 3 fase lader op mp bijvoorbeeld.

Dan kan ik de 220 lader beter bewaren en meenemen waar geen laadpaal voor handen is en spaar ik me die een beetje want ben vanplan om hem steeds op te laden.

Maar is het ook echt een meerwaarde. Ik moet er ook vroeg uit dus een verwarmde auto is wel fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind een laadpaal zeker zinvol, je laadt met 3.7 kW, dus is je batterij sneller vol (duurt nog wel 2.5 uur). En je verwarmt voor met meer vermogen, dat verschil merk je als het vriest buiten.  Een 3 fase paal heeft geen zin, je GTE gebruikt maar 1 fase met laden, dus max. 3.7 kW.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er voor gekozen om het niet te doen, dat komt vooral door de kosten, maar ik mis het regelmatig. Duurt bij mij 3 uur en 40 minuten met de granny charger om van helemaal leeg naar vol te gaan. Ik kom regelmatig tussen ritjes net laadtijd tekort. Eigenlijk zonde, maar die investering vind ik tocht te groot. Als je het tegen relatief lage kosten kunt doen, zou ik het zeker regelen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een driefase lader kost wat meer in aanschaf en aanleg (en je moet al 3x400V binnenkrijgen) maar dan ben je wel meteen klaar voor als er in de toekomst een full electric auto komt. Een monofase laadpaal kan je tweedehands relatief goedkoop vinden. Ik weet niet of er in NL nog wat gedoe bij komt kijken, over het algemeen is NL een pak relaxter qua elektriciteit dan België waar je moet zorgen dat alles volgens de regels is aangesloten en op plan is aangepast + keuring door erkende instantie. Als je die rompslomp niet wil doorgaan kan je ook een 16A granny charger aanschaffen, op monofase kom je dan op 3,7 kW en 11kW 3 fase (als je auto 3 fase kan laden, een GTE dus niet) en worden soms als optie geleverd bij full electric auto's. Voor een Škoda Enyaq of Audi E-Tron kan je die meebestellen voor € 700. Ik ben ze tweedehands al tegengekomen voor rond de € 300. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3x400V krijg je sowieso niet. Je hebt 3 fasen van 230V en als je die combineert kun je 1x400V krijgen (de fasen liggen 120 graden uit elkaar).
Maakt verder voor een autolader niet uit, de auto zal de afzonderlijke fasen gebruiken en een GTE dus maar 1. Wat wel belangrijk is, is hoeveel vermogen je überhaupt kunt trekken. Standaard 3 fasen in Nederland is 3x25A en dan kom je normaliter op 11kW (3x 16A). Maar meer kan ook als je laadpaal slim genoeg is en de auto dat kan.
Als je een beetje handig bent met elektra en automatisering kun je ook prima zelf een (slimme) laadpaal maken. Dat ben ik ook van plan. Op tweakers.net is daar een uitgebreid topic over te vinden.

Johan

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk





Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me toch een aangeschaft. Een Icu compact mini voor 150 euro. toen ik hem ging ophalen bleek er een type 2 stekker aan te zitten ipv type 1. Dus een meevaller.

Ik had al een 5x4m2 kabel liggen dus ik laat 2 aders ongebruikt aangezien ik nu niks aan heb met een gte. Dus voor dat geld kon ik het niet laden. ben benieuwd hoe het werkt als ik de gte ga ophalen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden