Ga naar inhoud
  • 0

Vraag Elektrische handrem !!


thefamilyman

Vraag

Dag allen,

Laatst bleef mijn elektrische handrem aan de rechterkant vast zitten. Natuurlijk gebeurde het niet thuis maar onderweg. Dus kon niet veel anders doen als ANWB bellen.

Kon via de diagnose software geen verbinding krijgen, dus toen er maar onder. Nu bleek het motortje aan 1 kan afgebroken zijn, motortje gedemonteerd. En handmatig via een meervoudige toen de boel terug gedraaid.

Nu heb ik een nieuwe motor besteld, kan ik deze gewoon monteren en dan klaar? Of moet het nog ingeregeld worden? Boordcomputer geeft nu wel parkfehler aan namelijk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Normaal kan je de motor er gewoon op schroeven en zal het terug werken. Maar ikzelf zou nog eens de basis afstelling doen van de motoren. Bij de basis afstelling zal de elektronica de motoren eens aansturen en de klauwen laten dichtlopen en terug laten openlopen. Dmv stroommeting weet de elektronica wanneer de klauw volledig dicht of volledig open is. Ook zou ikzelf ook voor de zekerheid de andere zijde eens inspecteren, kwestie van niet hetzelfde fenomeen te hebben maar aan de andere kant. Die motoren zijn namelijk wel een kwaaltje. 

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het euvel. Ik heb al twee keer de motoren vervangen. Beide keren omdat bij de verbinding met de klauw het plastic open was gescheurd. Hierdoor liep er vocht en troep in waardoor uiteindelijk het mechanisme vastliep.

Let wel op welk type motor je hebt. Ik dacht dat de eerdere motoren Inbus waren, en later Torx. Dat is de verbinding tussen klauw en motor, niet de schroeven waarmee de motor gemonteerd zit.

Succes.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 minuten geleden, lonnebol zei:

Let wel op welk type motor je hebt. Ik dacht dat de eerdere motoren Inbus waren, en later Torx. Dat is de verbinding tussen klauw en motor, niet de schroeven waarmee de motor gemonteerd zit.

Succes.
 

De info dat er 2 verschillende versies zijn klopt. De eerste versie was 6 tand torx, de opvolgende versie was multi torx. Omschakeling zit omstreeks Bj2008/2009.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
9 uren geleden, wulfke zei:

Normaal kan je de motor er gewoon op schroeven en zal het terug werken. Maar ikzelf zou nog eens de basis afstelling doen van de motoren. Bij de basis afstelling zal de elektronica de motoren eens aansturen en de klauwen laten dichtlopen en terug laten openlopen. Dmv stroommeting weet de elektronica wanneer de klauw volledig dicht of volledig open is. Ook zou ikzelf ook voor de zekerheid de andere zijde eens inspecteren, kwestie van niet hetzelfde fenomeen te hebben maar aan de andere kant. Die motoren zijn namelijk wel een kwaaltje. 

@wulfke Als je geen software heb om de basic settings te doen, kan je dit toch doen door zelf de handrem er een paar keer op en af te schakelen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De binnenkant van de zuiger is een soort vierkant waar een dmv een spindel beweegbaar stuk in gaat. Dat beweegbaar stuk heeft ook een soort vierkante vorm welke zo in de zuiger past. Als beide niet goed staan uitgelijnd doordat ze uit elkaar zijn geschoven en tov elkaar wat zijn verdraait zal het niet meer in elkaar passen. Je moet dus aan de as draaien waar de motor op past en dan zo draaien dat het beweegbaar stuk verder van de zuiger komt (je zal ook voelen dat je de zuiger terug kan duwen) en zo kan verdraaien tov de zuiger. Dan terugdraaien tot wanneer je voelt dat je kan draaien zonder dat de zuiger uitschuift - dat wil zeggen dat het stuk in de zuiger zit. Dan kan je de boel terug monteren.

Bij het verdraaien van de as opletten dat de zuiger niet te ver naar buiten komt zodat de zuiger niet uit het huis kan ploppen, dan heb je olie lekkage en lucht in de remklauwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

Inmiddels al aantal keer de boel gemonteerd gehad en bij indrukken van de knop draait de “nieuwe motor” en zet hem vast maar niet meer los! Dus alles weer handmatig terug draaien. Heb nu alles weet gemonteerd maar ga de knop nog niet gebruiken.

Heb inmiddels vcds voorhanden gekregen, en op module 53 handrem zaten 2 foutcodes over de rechtermotor en dat klopte natuurlijk ook dus heb ik ze gewist. En ik probeer dus een basis afstelling te doen maar dat lukt niet en geeft hij op de verschillende kanalen een fout melding “geen antwoord” 🤷🏼‍♂️. Nu heb ik ook een algehele scan gemaakt en daar kwam nog 1 foutcode naar voren op module 02 zie foto. Iemand nog tips wat ik zou kunnen doen? Heb de accuspanning etc er nog niet afgehad wel de motor tijdje aan en uit.

foutcode.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • -1
2 uren geleden, Diver zei:

Dus kan je het zonder software niet zelf doen dus. 

Ik ken weinig dingen die zonder software naar basis gezet kunnen worden. Zelfs om de remblokken achter te vervangen gebruik je best de software om de klauwen open te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden