Ga naar inhoud
  • 0

Temperatuur schommeling normaal ? Variant B6


KC3110

Vraag

Beste leden.  Het valt mij op dat als het buiten fris is, 3.5 graden, dat de temperatuur netjes tot de 90 oploopt, deze blijft mooi hierop staan. Maar, als ik ga rijden 80-100 km/h dan zakt deze helemaal terug en neemt de warme lucht vanuit de aanjager ook af, deze wordt dan beduidend minder warm. Als ik weer stil sta dan loopt de temp weer op. Het is dus puur als ik ga rijden. In de zomer geen last van... kan de buitentemperatuur de oorzaak zijn als ik harder ga rijden dat deze dan zakt ?

aangepast door KC3110
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Misschien handig als je het in het juiste deel van het forum zet zodat we weten over welk model auto het gaat want nu hebben we er het raden naar waarover het gaat. 

Het fenomeen dat je beschrijft is wel typisch voor een kapotte thermostaat. De radiator wordt dan niet meer afgesloten waardoor de koelvloeistof erdoor blijft circuleren. Zodra je gaat rijden wordt de radiator gekoeld door de rijwind en koelt het koelwater dus af. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
4 hours ago, KC3110 said:

Thnkx Freggel. Oje..... is dat makkelijk te vervangen zo'n thermostaat ? Heb hem pas vanaf het voorjaar en nu komt dit naar voren.... 

Geen idee, ik ben na 17 jaar Volvo rijden en sleutelen nieuw in de VW wereld, hiervoor 17 jaar Volvo gereden en alleen maar gesleuteld aan materiaal van 25 jaar en ouder. Bij een Volvo XC60 uit 2010 deed de garage het op minder dan een uur, bij een Volvo 960 uit 1995 heb in het nooit gedaan maar was poepsimpel, bij mijn tractor uit 1957 lukt het me op minder dan een halfuur maar dus geen ervaring met VW sleutelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik denk niet dat je er heel makkelijk bij komt als ik foto's van die motor zo bekijk, je vervangt een complete behuizing waar de Thermostaat in zit, deze zit met 2 boutjes ofzo gemonteerd aan de zijkant van de kop, thv/boven de versnellingsbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 12-1-2022 at 22:49, Vdub said:

ik denk niet dat je er heel makkelijk bij komt als ik foto's van die motor zo bekijk, je vervangt een complete behuizing waar de Thermostaat in zit, deze zit met 2 boutjes ofzo gemonteerd aan de zijkant van de kop, thv/boven de versnellingsbak.

Zit deze niet onder de inlaat? Naast de dynamo of verschilt dat weer per blok🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zie middels je kenteken dat je een BVY blok hebt. De thermostaat zit op de voorkant van het blok, links van de oliefilterhouder.

image.png.3280f2cb1a50024fc65ad06e0a1f51c5.png

Rot plek om aan te komen maar het is wel te doen. Heb je de mogelijkheid om uit te lezen? Waarschijnlijk zit er ook een foutcode op maar denk (ben vrijwel zeker) dat Freggel het bij het juiste eind heeft.

Gezien je bij mij in de buurt woont, kan ik je gerust helpen met uitlezen en eventueel vervangen. Kunnen we gelijk kijken waar het water vandaan komt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden