Ga naar inhoud
  • 0

Koppakking kapot?


lonnebol

Vraag

Vandaag moest ik olie bijvullen en bij het openen van de oliedop werd ik niet zo vrolijk: een soort mayonaise zat op de onderkant van de dop. Nu heb ik al langer problemen met dat de koelvloeistof om de zoveel tijd moet worden bijgevuld. Dit lijkt nu steeds eerder nodig te zijn.

 

Is dit een teken dat mijn koppakking kapot is en is er een methode om dit vast te stellen? Zo ja, wat is dan een goede oplossing? Ik wil de auto nog lang niet wegdoen. Is het vervangen van de koppakking een (zeer) dure aangelegenheid? Goedkoop zal het niet zijn.

 

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Weet niet welke Motorcode je hebt, bij de BKP met 16 kleppen ontstonden er scheurtjes tussen klepzetels, probleem bij vervangen koppakking is dat je van het ene in het andere probleem komt, koppakking, misschien de kop zelf, dan distributie, waterpomp etc....

Als je bij warme motor gas geeft met de dop van het expansie vat eraf, borrelt het dan behoorlijk?
Is de koelvloeistof ook vervuild?

Anders toch kijken of je deskundige diagnose kunt laten stellen.

Gr Willem


Verstuurd vanaf mijn SM-T720 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

BKP inderdaad.
Ik heb een tijdje terug ook olie in het expansievat van de koelvloeistof gehad. Daarna een nieuw expansievat geplaatst en tot op heden geen aanslag van olie in het vat.
Testen met het borrelen kan ik nog wel doen.

Waar zou ik kundige hulp kunnen vinden? Iemand ergens goede ervaringen?

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zeg niet dat dit het geval is, maar als het koud is en je rijd kleine stukjes krijg je ook die prut aan je dop. dit komt door condens in je cater van de warme lucht die afkoelt. ik heb het s`winters ook maar zomers weer niet. Als je een lang stuk gereden heb is het weer weg. Natuurlijk het kan ook een lekke koppakking zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zeg niet dat dit het geval is, maar als het koud is en je rijd kleine stukjes krijg je ook die prut aan je dop. dit komt door condens in je cater van de warme lucht die afkoelt. ik heb het s`winters ook maar zomers weer niet. Als je een lang stuk gereden heb is het weer weg. Natuurlijk het kan ook een lekke koppakking zijn. 
Dat zou natuurlijk nog kunnen. Alhoewel ik meestal toch wel lange ritten maak. Maar nu met corona is het in ieder geval minder frequent. Ik zag het t.z.t. eens controleren als ik een lange rit heb gemaakt.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 uren geleden, Willem nunspeet zei:

...

Als je bij warme motor gas geeft met de dop van het expansie vat eraf, borrelt het dan behoorlijk?
Is de koelvloeistof ook vervuild?
...
 

het hangt natuurlijk een beetje af van waar het lek zit, olie in de KVS of KVS in de olie, het kan een klein scheurtje in de koppakking zijn tussen olie en koelwatergaten.
Zit er tussen verbrandingsruimte en kvs-gat een scheurtje dan krijg druk in het systeem.

Je warmtewisselaar bij het oliefilter kan ook lek zijn, dan krijg je ook koelwater in de motorolie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
het hangt natuurlijk een beetje af van waar het lek zit, olie in de KVS of KVS in de olie, het kan een klein scheurtje in de koppakking zijn tussen olie en koelwatergaten.
Zit er tussen verbrandingsruimte en kvs-gat een scheurtje dan krijg druk in het systeem.
Je warmtewisselaar bij het oliefilter kan ook lek zijn, dan krijg je ook koelwater in de motorolie.
De oliekoeler heb ik vervangen nadat er olie in het expansievat zat. Daarna bleef het vat schoon, dus dat heeft dat opgelost, denk ik dan.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik weet niet of je veel koelvloeistof verliest maar ik vond deze nog van 5 jaar geleden, was wel een goedkope oplossing die hielp in mijn geval.....
 
 
Hij staat na 1500-2000 km onder het minimum. Dat was voorheen nog 3000 km schat ik zo.

De garage heeft destijds ook afgeperst, maar een lek was er niet te vinden. Ik vraag me dus af of zo'n goedje dan wel kan helpen?

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als het zo weinig is dan zou je toch eerder aan een (haar) scheurtje in de kop denken en niet aan een doorgeslagen koppakking. Zeker wanneer je andere zaken zoals een lekke EGR koeler etc al uitgesloten hebt.

Dilemma voor jou is gewoon de enorme kosten die je moet maken in het geval de kop er af moet en je niet weet of de kop ook nog vervangen moet worden. Na een dure reparatie zit je dan nog met een auto zonder enige dagwaarde.

De kosten gaan ver boven de de dagwaarde van de auto uit...

Ter illustratie: ik heb mijn 3C BKP met ruilmotor en uitstekende onderhoudsstatus in februari voor €1500,00 "weg moeten geven" aan een Litouwer omdat je hem hier in NL aan de straatstenen niet meer kwijtraakt.....

Wens je veel wijsheid toe!

 

gr Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 16-12-2021 om 09:52, lonnebol zei:

@Willem nunspeet Je slaat de spijker op z'n kop.

Weggeven? Heb jij die man moeten betalen om de auto mee te nemen?

Ik kijk het voor nu denk ik nog maar even aan, maar mocht iemand nog tips hebben, ik hoor ze graag.

hij bedoeld dat 1500 euro veel te weinig lijkt/is voor die auto

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat is idd een schijntje. Op dit moment staan er amper knappe Passat diesels te koop op MP. Als je alleen naar een DSG uitvoering kijkt staan er maar paar te koop.
Als je dan ook naar de CR motor kijkt daar staan er nog minder van en zijn de prijzen vanaf ca 3500.
Is voor mij de reden geweest om bij mijn wagen de motor te laten vervangen en gewoon lekker door te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
dat is idd een schijntje. Op dit moment staan er amper knappe Passat diesels te koop op MP. Als je alleen naar een DSG uitvoering kijkt staan er maar paar te koop.
Als je dan ook naar de CR motor kijkt daar staan er nog minder van en zijn de prijzen vanaf ca 3500.
Is voor mij de reden geweest om bij mijn wagen de motor te laten vervangen en gewoon lekker door te rijden.
Op dit moment lijkt het bij mij nog mee te vallen, maar als het zover mocht komen, denk ik ook dat ik de motor laat vervangen.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor mij was de reden om hem weg te doen de kostenpost Motorrijtuigen belasting met extra dieseltax omdat er geen roetfilter op zit, dit was € 162,- per maand.

Nu met met mijn benzine golfje betaal ik €44,- per maand.

Ik reed altijd zo'n 32.000 km per jaar maar met Corona kwam ik met thuiswerken nog aan 13.000 km per jaar. Was al zo'n 15 cent per km alleen al aan belasting....

Nu als AOW'er rijd ik nog zo'n 10.000 km per jaar met de Golf en de overige km's met de Camper.

Een ieder moet natuurlijk zelf een afweging maken hoe voordelig het nog is om met een diesel te rijden, mijn Camper Euro 5 Ducato diesel kost als recreatie voertuig € 77,- per maand en is in de winter geschorst.

Het is alleen zuur om te zien dat wij binnen de EU het meest auto onvriendelijke land zijn geworden met de hoogste belastingen...... In Duitsland kreeg ik voor de Passat BKP gewoon een groene umweltkleber om alle steden in te kunnen en in EU land Litouwen rijdt mijn oude C3 nu waarschijnlijk nog een aantal jaren als taxi zonder belasting te betalen.....

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
8 uren geleden, dieseltje zei:

dat is idd een schijntje. Op dit moment staan er amper knappe Passat diesels te koop op MP. Als je alleen naar een DSG uitvoering kijkt staan er maar paar te koop.

Toen ik in oktober aan het kijken was stonden er inderdaad weinig nette DSG's te koop. Er waren er wel 1 of 2 met dat beige/bruine interieur, maar dat trek ik niet zo best. Erg blij met de auto die ik nu heb gevonden ook al is ie handgeschakeld.

@lonnebol ik hoop voor je dat de sludge van de kortere stukken komt en er verder niet teveel aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 16-12-2021 at 09:20, lonnebol said:



De garage heeft destijds ook afgeperst, maar een lek was er niet te vinden. Ik vraag me dus af of zo'n goedje dan wel kan helpen?


 

Bij de mijne was er met afpersen ook niets te vinden. Er zijn setjes die CO2 kunnen meten op expansievat, dat kan een indicatie zijn. Is je EGR afgeblind?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij de mijne was er met afpersen ook niets te vinden. Er zijn setjes die CO2 kunnen meten op expansievat, dat kan een indicatie zijn. Is je EGR afgeblind?
EGR is uitgeprogrammeerd. Ik geloof niet dat hij ook fysiek is afgesloten. Maakt dat nog verschil?

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

di

6 minuten geleden, oele zei:

Bij de mijne was er met afpersen ook niets te vinden. Er zijn setjes die CO2 kunnen meten op expansievat, dat kan een indicatie zijn. Is je EGR afgeblind?

Dit bij voorbeeld

https://www.autogereedschap.com/a-25243516/test-en-diagnose-gereedschap/cilinderkop-lekkage-tester-set-midlock/#description

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 31-12-2021 at 17:21, lonnebol said:

EGR is uitgeprogrammeerd. Ik geloof niet dat hij ook fysiek is afgesloten. Maakt dat nog verschil?

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk
 

Ik vermoed van wel. Zo'n ding gaat ook koelwater door. Programmeren sluit alleen de uitlaat klep van de uitlaatgassen. Om lekke EGR uit te sluiten, had ik destijds koelwater slangen er af getrokken en verbonden aan elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 31-12-2021 at 17:24, Diver said:

Ja precies, ik kon verder echt niets vinden, ook niet met persen. Na test met zo'n ding, heb ik geredeneerd dat lekke kop enige was wat het nog kon zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden