Ga naar inhoud

Poets spullen aangeschaft


Sander_C

Aanbevolen berichten

Ik zal weer wat leven in de brouwerij brengen hier. Nu ik bijna 6 maanden in het bezit ben van de passat, begon het toch na jaren weer te kriebelen om deze toch wat beter te gaan onderhouden qua lak dan mijn vorige auto(die heb ik in die 9 jaar dat ik m had nooit gepoetst of iets) ik had uiteraard al mijn meguiars spullen weg gegooid omdat ik er niks meer mee deed. Ik had toch wel voor een klein kapitaal thuis liggen(ik weet het dom dom dom) Dus wat doe je dan als je weer een auto heb waar je zuiniger op bent dan je vorige auto 😇

Dus vorige maand samen met een vriend naar carclean gereden om een poets pakket met polijst machine aan te schaffen. Het is de DAP EVO monello pakket geworden. Ik ben van plan de auto in het voorjaar met deze 3 polijstmiddelen  goed onder handen te gaan nemen. Dat is voor het voorjaar, maar ik wilde eigenlijk voor de winter(ik weet het ben eigenlijk te laat 😂) de auto alvast een bescherm jasje geven.

Vandaag zelf naar carclean gereden om wat extra dingen aan te schaffen. Om toch te proberen op een mooie droge winterdag de auto nog effe in de wax te zetten. Ik vond/vind dat meguiars altijd super producten heeft/had, maar wilde toch eens verder kijken en zien of ze nog leuke en goeie alternatieven hadden. ik ben uitgekomen op de shampoo van monello(de lavare) met een washmitt en droog doek. Ik ga vreemd, want ik heb de wax van dodo juice aangeschaft namelijk de hybride wax shinecraft voor lichte lakken, speciaal voor de winter(ook in de zomer is deze wax perfect) dat het lekker lang blijft zitten. Deze werd mij aangeraden, omdat het erg goed schijnt te werken. Samen met nieuwe poetsdoeken(heb er gelijk een aantal aangeschaft) en 2 pads van monello, hoop ik op een droge winterdag. Zodat ik deze wax op de auto kan aanbrengen en kijken wat het resultaat is van de wax. Heb ook klei gehaald van monello, had gevraagd of ik de auto moest kleien voor ik m ga waxen. Dat mag altijd, maar als je alleen een wax laagje voor de winter wil aanbrengen kon ik het ook achterwege laten en de auto kleien in het voorjaar voordat ik ga polijsten. 

Dan ga ik natuurlijk het volledige stappen plan doen en klei ik de auto voor ik de rest doe. Ben erg benieuwd hoe de auto eruit gaat zien als je m met een polijstmachine aanpakt, maar ik ben ook al benieuwd wat het resultaat wordt na het waxen met de dodo juice.

Ik houd jullie op de hoogte 

aangepast door Sander_C
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al een paar jaar een 3-staps kit van Meguairs in de schuur liggen met als doel de tweede auto onder handen te nemen. Het kwam er echter niet van en ik miste een goed plek en dito tools. Die zijn nu onderweg. Heb me laten verleiden tot de aanschaf van een machine van Stipt.

Binnenkort is mijn nieuwe huis met garage klaar en kan ik binnen aan de slag, maar een detailing sessie met ervaren deelnemers klinkt mij als muziek in de oren! Op de instructies ziet het er allemaal eenvoudig uit, maar er bestaat ook nog zoiets als drempelvrees ... ;-)

aangepast door HansJan
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, bm-er zei:

Ik heb wel zin in een poets meeting ergens in het voorjaar, lekker aan de gang gaan met je eigen auto met wat experts er bij. Maar ja, waar zouden we dat kunnen doen? Er van uitgaande dat het dan toegestaan is.

Ik ben voor, Ben niet echt een expert meer omdat ik er te lang eruit ben geweest. Al weet ik er nog wel wat vanaf..

8 uren geleden, wulfke zei:

Jaahhh, herinner me nog de Meguairs poetsdag ! Ik weet wel ergens in 't harde een mooie overdekte droge plaats 😇.

Misschien een beetje centraal wat voor iedereen aan te rijden is. Maar zeker een leuk idee 

5 uren geleden, HansJan zei:

Ik heb al een paar jaar een 3-staps kit van Meguairs in de schuur liggen met als doel de tweede auto onder handen te nemen. Het kwam er echter niet van en ik miste een goed plek en dito tools. Die zijn nu onderweg. Heb me laten verleiden tot de aanschaf van een machine van Stipt.

Binnenkort is mijn nieuwe huis met garage klaar en kan ik binnen aan de slag, maar een detailing sessie met ervaren deelnemers klinkt mij als muziek in de oren! Op de instructies ziet het er allemaal eenvoudig uit, maar er bestaat ook nog zoiets als drempelvrees ... ;-)

Gelukkig hebben de duitse auto's een harde lak en kun je met een excentrische polijst machine best veilig zonder snel fouten te maken je auto goed poetsen. Ik wil met de tijd ook graag een huis met garage of ieder geval een overkapping op eigen erf waar ik op mijn gemak de auto kan poetsen verspreid over meerdere dagen. 

Weet wel dat als je meerdere stappen doet kwa polijksten je het per deel het beste kan doen en dat je het over een paar dagen uitsmeert 1 dag is te kort.

Wel leuk dat ik met mijn berichtje andere ook weer enthousiast maak. Baal van het weer en kou ben het weekend vrij en had het liefst de wagen al dit weekend in de dodo juice gezet. Toch maar wat harder opzoek naar huis met garage, maar de huizen zijn hier zo belachelijk duur.

Heb trouwens een 2e auto die ik als woon/werk alleen maar gebruik een Kia Picanto, maar dat wordt met experiment auto/lak.

aangepast door Sander_C
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het ook wel weer op willen pakken, nog het een en ander aan Meguiars in de garage staan van 7 auto's terug. Zou graag de Passat weer beter onderhouden dan ik met de afgelopen auto's heb gedaan. Dus ik word er ook wel enthousiast van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Sander_C zei:

Weet wel dat als je meerdere stappen doet kwa polijksten je het per deel het beste kan doen en dat je het over een paar dagen uitsmeert 1 dag is te kort.

Dat is ook precies de bedoeling, dan houd je het zeker behapbaar. Begreep inderdaad dat de lak van Duitse auto's over het algemeen genomen harder is. Desalniettemin voorzichtig te werk gaan. 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das het mooie van eigen parkeerplek op je erf en nog beter een garage. Dat je het makkelijk in fases kan doen. Ik heb geen eigen parkeerplek, alleen een openbare voor mijn huis. Opzich niet een groot probleem, alleen dat er bestemmingsverkeer langs rijdt wat weer vuil verspreid over je auto en dat is toch wel een nadeel als je meerdere dagen bezig bent.

Ik heb vannacht al een beetje gespeurd op het poets forum van carclean, daar kun je al aardig wat inlezen. Zal me daar vandaag effe aanmelden, goed voorbereid is het halve werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, HansJan zei:

Begreep inderdaad dat de lak van Duitse auto's over het algemeen genomen harder is.

Lak is hard om krasjes, swirls en hologrammen eruit te halen. Ze erin of erop krijgen is pak makkelijker 🙈🥴

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sander_C zei:

Opzich niet een groot probleem, alleen dat er bestemmingsverkeer langs rijdt wat weer vuil verspreid over je auto en dat is toch wel een nadeel als je meerdere dagen bezig bent.

Misschien een (goede) hoes gebruiken voor de dagen dat je er actief mee bezig bent?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso zou ik gewoon gaan beginnen met een goede excentrische machine.. een rotary machine kan ook MAAR, ermee finishen is een ander verhaal. Rotary is handig op diepe lak defecten te verwijderen maar zal je alsnog met een excentrische machine moeten eindige ivm de polijstbanen die een rotary achterlaat... (van grof naar fijn werken!) Met een excentrische machine kan je ook super resultaat behalen al kost het iets meer tijd.. is wel veiliger voor je lak!

Vw heeft idd een harde lak maar kom je met een rotary op de scherpe randen en let je niet op, dan is je lak zo weg..

 

Zelf ben ik gemiddeld een goede 4a5 dagen van gemiddeld 10 tot 12u bezig met een station, en dat is dan wassen,kleien,wassen/ontvetten, alle lakdefecten opsporen/bijstippen/ wetsanden.. polijsten incl binnenkant deuren en sponningen, dan alle 4 de wielen nog polijsten enz en dan alles in de coating..

Het kan natuurlijk sneller, maarja voor jezelf ben je altijd net even kieskeuriger

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lak is hard om krasjes, swirls en hologrammen eruit te halen. Ze erin of erop krijgen is pak makkelijker
Hahaha, het gaat er makkelijker op dan eraf das vaak de ellende.
Misschien een (goede) hoes gebruiken voor de dagen dat je er actief mee bezig bent?
Das een goeie tip inderdaad, ik hoop dat de schuur van mijn maat tegen die tijd klaar is dan kan ie daar lekker binnen staan tot ik helemaal klaar ben. Hoe dan ook gaan we van het voorjaar een beginnetje maken met een excentrische machine.
Sowieso zou ik gewoon gaan beginnen met een goede excentrische machine.. een rotary machine kan ook MAAR, ermee finishen is een ander verhaal. Rotary is handig op diepe lak defecten te verwijderen maar zal je alsnog met een excentrische machine moeten eindige ivm de polijstbanen die een rotary achterlaat... (van grof naar fijn werken!) Met een excentrische machine kan je ook super resultaat behalen al kost het iets meer tijd.. is wel veiliger voor je lak!
Vw heeft idd een harde lak maar kom je met een rotary op de scherpe randen en let je niet op, dan is je lak zo weg..
 
Zelf ben ik gemiddeld een goede 4a5 dagen van gemiddeld 10 tot 12u bezig met een station, en dat is dan wassen,kleien,wassen/ontvetten, alle lakdefecten opsporen/bijstippen/ wetsanden.. polijsten incl binnenkant deuren en sponningen, dan alle 4 de wielen nog polijsten enz en dan alles in de coating..
Het kan natuurlijk sneller, maarja voor jezelf ben je altijd net even kieskeuriger
 
 
Rotary werd ons afgeraden, is toch meer voor de ervaren detailer. Wat je zegt een foutje is zo gemaakt met een rotary, Alle stappen met een excentrische is gewoon veilig ze hebben ook een kleine demonstratie gegeven. Ze lieten ook zien dat ook al hou je m op 1 plek, de lak niet te warm word en deed echt een veilige manier is om je auto kras vrij te krijgen.
Ik denk dat ik er ook wel een 3tal dagen mee bezig bent. Wassen, kleien, ontvetten, 3 staps polijsten en als afwerking de hybride wax. zou ooit wel een glascoating willen doen, maar das wel echt iets waar ik geen ervaring in heb en toch wel serieus lastig is. 
Uiteraard ook lekker de binnenkant schoon houden  das toch de plek waar je het meeste tegen aan kijkt. 
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, Sander_C said:

Hahaha, het gaat er makkelijker op dan eraf das vaak de ellende.
Das een goeie tip inderdaad, ik hoop dat de schuur van mijn maat tegen die tijd klaar is dan kan ie daar lekker binnen staan tot ik helemaal klaar ben. Hoe dan ook gaan we van het voorjaar een beginnetje maken met een excentrische machine.
Rotary werd ons afgeraden, is toch meer voor de ervaren detailer. Wat je zegt een foutje is zo gemaakt met een rotary, Alle stappen met een excentrische is gewoon veilig ze hebben ook een kleine demonstratie gegeven. Ze lieten ook zien dat ook al hou je m op 1 plek, de lak niet te warm word en deed echt een veilige manier is om je auto kras vrij te krijgen.
Ik denk dat ik er ook wel een 3tal dagen mee bezig bent. Wassen, kleien, ontvetten, 3 staps polijsten en als afwerking de hybride wax. zou ooit wel een glascoating willen doen, maar das wel echt iets waar ik geen ervaring in heb en toch wel serieus lastig is. 
Uiteraard ook lekker de binnenkant schoon houden  das toch de plek waar je het meeste tegen aan kijkt. 

Wat betreft de coating,

 

Ik heb afgelopen zomer mn auto en velgen voor het eerst zelf in de coating gezet.. (nanolex si3d) en die coating is een ideale 'beginners coating'.. zolang je voorbereiding maar 100% is kan iedereen de coating aanbrengen,, gewoon je tijd nemen,paneel op delen en rustig beginnen! Dan kan het haast niet fout gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 2-12-2021 at 18:46, bm-er said:

Ik heb wel zin in een poets meeting ergens in het voorjaar, lekker aan de gang gaan met je eigen auto met wat experts er bij. Maar ja, waar zouden we dat kunnen doen? Er van uitgaande dat het dan toegestaan is.

Hier kan ik misschien wat in betekenen voor de Passatgemeenschap.

Zo sommigen van jullie misschien weten ben ik trainer bij de Waxworld Academy. In Zevenbergen geef ik in het pand van Waxworld een aantal trainingen over Detailing.

Dat begint bij de technieken voor een goede wasbeurt incl. kleien en handmatig polijsten. Ook zijn er twee cursussen over het gebruik van elektrische polishers. In het eerste deel gaat het over de excentrische Polisher de Dual Action, in deel twee komen ook de gear driven en de rotary aan de orde. Daarnaast zijn er trainingen voor de meer gevorderde detailers: aanbrengen van een keramische coating en sanding/schuren.

 

Ik zou me voor kunnen stellen dat ik een training geef aan een groep forummers. Vorm en inhoud kunnen aangepast worden aan de wensen van de deelnemers.

@bm-ermisschien kunnen wij daar eens verder over brainstormen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, BlackPassat zei:

 

@bm-ermisschien kunnen wij daar eens verder over brainstormen?

Already done!

Dat was een gevalletje speeddial @BlackPassat

Dit zijn natuurlijk de reacties waarvan je alleen maar kan hopen dat die komen, en dan is het natuurlijk heel leuk als er daadwerkelijk zo'n reactie komt.

 

@Sander_C

Zo zie je maar wat er van jouw post terechtkomt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bm-er Dit was niet mijn bedoeling, maar dat dit er uit komt rollen had ik niet verwacht en is echt top om te lezen. ik dacht ik doe mijn oude hobby effe opnieuw leven in blazen, dat ik zoveel mensen mee neem in mijn enthousiasme is toch top. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag eindelijk een droge dag, de auto lekker gewassen. Wilde toch stiekem weten hoe de dodo juice het ging doen op de lak. Nou ik was toch wel aangenaam verrast. Heb niet gekleid. Echt puur alleen effe in de paste-wax gezet.

Werkt iets anders als de vloeibare wax. Iets intensiever om het op te brengen en uit te poetsen, maar het resultaat is erg netjes

Van het voorjaar een keer van te voren kleien.
91577e8719ca0089fa7307f71bb372db.jpg
3dc3d90eaed9ec54c5147fc64c35c27f.jpg
42869d8e9c808591069497705a344d41.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden