Ga naar inhoud
  • 1

Problemen bij upgrade naar witte teller


lonnebol

Vraag

  

Afgelopen weekend heb ik een witte teller in mijn 3C geïnstalleerd. In eerste instantie ging alles in orde en werkte alles zoals ik zou verwachten. Toen alles definitief ingebouwd en vastgeschroefd en daarna... toen werkte de menuknop op het stuur niet meer. Het menu opende niet op de teller. Daarop de oude teller weer teruggezet om te controleren of ik met het aansluiten van de verloopkabel niet iets kapot heb gemaakt, maar met de oude teller kom ik gewoon in het menu.

Kan dit komen door de stuurmodule? Momenteel zit deze erin: 3C0 953 549 AE. Gateway 3C0 907 530 E. Als de stuurmodule niet geschikt is, welke dan wel? De AH versie ondersteunt LIN 1.3 en 2.0, maar is lastig te verkrijgen en ook aardig aan de prijs. De AJ is enkel LIN 2.0, en een stuk goedkoper.

Verder komt deze foutmelding iedere keer terug na het wissen en gereden te hebben:

Address 17: Instruments        Labels: 3C0-920-xxx-17.lbl
   Part No SW: 3C0 920 871     HW: 3C0 920 871 
   Component: KOMBIINSTRUMENT VD1 1614  
   Revision: X0006000    Serial number: 00000000000000
   Coding: 0007105
   Shop #: WSC 65536 645 577705
   VCID: 619FA32E3D47DAAFA6B-8034

1 Fault Found:

12604928 - Combination / Chassis CAN Bus (SAE Bus D) 
          U0056 00 [008] - Performance
          [Datenbus Kombi/Fahrwerk: keine Kommunikation]
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 10
                    Reset counter: 65
                    Mileage: 399400 km
                    Date: 2108.14.00
                    Time: 11:24:40

 

In het kort:

  • Welke stuurmodule is nodig voor een witte teller?
  • Wat zegt de bovengenoemde foutmelding?
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb in mijn vorige 3C ook een zwart/wit teller geplaatst. @dieseltje gaf toen volgens mij op voorhand al aan dat het menu niet meer zou werken via de stuurknoppen, dus wat je ervaart nu klopt. Met VCDS heb ik toen alles kunnen doen wat ik wilde, dus mij boeide het niet zo op dat moment. Voor mijn nieuwe 3C wil ik het graag wel werkend hebben, dus ik lees even mee.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb nog even verder gezocht, zou het kunnen dat je een highline stuurmodule nodig hebt? De 3C0953549AE.

Over je huidige stuurmodule heengelezen, dat is het dus niet.

aangepast door 7700
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Verschil zit in de communicatie protocollen. Beeldscherm bij oude tellers heeft communicatie protocol DDP terwijl de nieuwe tellers via BAP communiceren
Daarnaast hebben de sturen ook nog eens verschillen in LIN modules.
oud stuur met 8 knoppen is via LIN 1.3 en de nieuwere sturen met 12 knopen LIN 2.0
Dus je moet een stuurmodule hebben die geschikt is voor nieuwe tellers met BAP protocol en die over LIN 1.3 en LIN 2.0 kunnen communiceren
Zover bekend zijn dat 3C0-953-549 AH en AJ. deze hebben beide sw 0030 en LIN 1.3 en 2.0  voor zover ik weet is het verschil tussen AJ en AH dat de AH voor automaat geschikt is.  Als je een AH versie hebt kun je de sleutel niet uit contact halen als de automaat pook nog niet in P stand staat. Bij een AJ kun je die wel uit het contact trekken.
vwb tyep AK deze heeft een lagere sw 0025 
hiervan is niet helemaal duidelijk of deze ook goed werkt.

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee klopt niet Alle.

Het probleem is de coding van de stuurmodule waarna de teller in een toestand komt waardoor die alleen nog goed werkt met de hendel.

Oplossing is stuurmodule anders coderen (hendelbediening uit zetten) en vervolgens in de eeprom van de teller die setting terug juist zetten. 

Helaas kun je dat alleen via de eeprom doen dus vereist bepaalde tools. Ik heb (nog) geen manier gevonden om dat op een andere manier te doen.

Lonnebol is zaterdag even hier geweest en toen hebben we dit in orde gemaakt.

Gr. Bonny

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden