Ga naar inhoud
  • 0

Multicolor ambiente verlichting


wulfke

Vraag

Ik ben al een tijdje bezig om de kleurenslider op het beeld te krijgen van mijn DP. Maar niks werkt of geeft een oplossing. Ook loop ik vast omdat ik maar 3 kleuren kan aanpassen ipv 10 kleuren. 

Nu vandaag wat verder in VCDS aan het spitten geweest en ben al wat verder gekomen. Nu is het in de beginjaren zo geweest dat er een mogelijkheid was om via een keuzeknop bij de interieur verlichting een keuze te maken tussen oranje/Wit of blauw maar zelfs dit kreeg ik niet in beeld, tot nu.. 

Heb wat dingen aangepast en nu heb ik een keuzelijst met zelfs rood en Turqoise erbij. Ook de regeling van de hemelverlichting heb ik in beeld gekregen wat ik vroeger ook niet kon. Ook de dashboardlijst staat nu in beeld als regelbaar gebied, enkel blijft deze wit ipv dat deze mee gaat met de overige kleuren. Moet ik nog even uitzoeken

Nu nog uitvogelen of de RGB leds effectief aangestuurd kunnen worden want dit zou in de LIN slave groep moeten zitten, echter heb ik nog geen testopstelling dus kan ik nog niet controleren of het daadwerkelijk ook werkt.

Maar als nog iemand meer info heeft ivm hoe het in elkaar zit met de lin slaves enz dan hoor ik het graag

20211121_165102.thumb.jpg.a185a3a127429ab6ca7dfc7d772ce12b.jpg

20211121_165046.thumb.jpg.321bd42c96f344d0255bde0aebd73ac5.jpg

20211121_165002.thumb.jpg.44d35a4be942449ba4f4d68d8e245418.jpg

20211121_164937.thumb.jpg.f8a5a28083d1b64ae5e6bb36332e4682.jpg

20211121_165023.thumb.jpg.53b7b44f555eff2f99b87f766d07b11f.jpg

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Hopelijk kan ik het verder doortrekken naar een werkende LIN uitgang op het BCM. Ik kan dan wel niet een 10 kleuren optie kiezen maar met dit zou ik ook al blij zijn.

Ik duik nog eens in de gemaakte instellingen om op te lijsten wat ik gewijzigd heb. Misschien kan jij dan aan de slag en testen of de LIN uitgang iets doet met de led gezien jij al een test opstelling in de wagen hebt. Alle instellingen die ik wijzigde kwamen uit het BCM en niks uit de DP of DM dus ik vermoed dat het niet veel uitmaakt of je een DM of DP hebt.

Ivm de kleurkeuzelijst heb ik deze genomen omdat hier alle mogelijk instelbare kleuren in zitten. Je kan kiezen van Uit/Wit/Warmwit naar Uit/Wit/Rood/Oranje en zo een hele reeks combinaties uit Wit-Warmwit-Rood-Blauw-Oranje-Turquoise. 

Dan de extra instellingen welke zones je multicolor wil hebben en welke zones je apart instelbaar wil maken. 

Heb deze avond de testing moeten staken gezien de wagen ineens melding gaf van te lage batterij spanning. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hier al een lijstje met de kleurkeuze setting die je in het scherm te zien krijgt

  • Stap 1. In het introscherm, bij "Select Control Module"  klik "Select"
  • Stap 2. Selecteer 09-Cent. Elect
  • Stap 3.  Selecteer Security Acces-16 - voer 31347 in als code
  • Stap 4.  Selecteer Adaptation-10
  • Stap 5. zoek en wijzig volgend adaptie kanaal :

IDE11477-ENG128654-Interior lighting: parameter-p_farbauswahl_HMI

parameter aanpassen naar bvb 13 geeft dan Uit / Warmwit / Wit / Blauw

parameter aanpassen naar bvb 7E geeft dan Uit / Rood / Oranje / Blauw / Turquoise,

setting

00 – Geen kleurkeuze

01 – Geen kleurkeuze

02 – Geen kleurkeuze

03 – Uit / Warmwit / Wit

04 – Geen kleurkeuze

05 – Uit / Warmwit / Rood

06 – Uit / Wit / Rood

07 – Uit / Warmwit / Wit / Rood

08 – Geen kleurkeuze

09 – Uit / Warmwit / Oranje

10 – Geen kleurkeuze

11 – Uit / Warmwit / Blauw

12 – Uit / Wit / Blauw

13 – Uit / Warmwit / Wit / Blauw

14 – Uit / Rood / Blauw

15 – Uit / Warmwit / Rood / Blauw

16 – Uit / Wit / Rood / Blauw

17 – Uit / Warmwit / Wit / Rood / Blauw

18 – Uit / Oranje / Blauw

19 – Uit / Warmwit / Oranje / Blauw

20 – geen kleurkeuze

21 – Uit / Warmwit / Turquoise

22 – Uit / Wit / Turquoise

23 – Uit / Warmwit / Wit / Turquoise

24 – Uit / Rood / Turquoise

25 – Uit / Warmwit / Rood / Turquoise

26 – Uit / Wit / Rood / Turquoise

27 – Uit / Warmwit / Wit / Rood / Turquoise

28 – Uit / Oranje / Turquoise

29 – Uit / Warmwit / Oranje / Turquoise

30 – Uit / Blauw / Turquoise

31 – Uit / Warmwit / Blauw / Turquoise

32 – Uit / Wit / Blauw / Turquoise

33 – Uit / Warmwit / Wit / Blauw / Turquoise

34 – Uit / Rood / Blauw / Turquoise

35 – Uit / Warmwit / Rood / Blauw / Turquoise

36 – Uit / Wit / Rood / Blauw / Turquoise

37 – Uit / Warmwit / Wit / Rood / Blauw / Turquoise

38 – Uit / Oranje / Blauw / Turquoise

39 – Uit / Warmwit / Oranje / Blauw / Turquoise

40 – Geen kleurkeuze

41 – Geen kleurkeuze

42 – Geen kleurkeuze

43 – Uit / Warmwit / Wit

-- verder geen nieuwe kleurkeuzes meer tot →

1A - Uit / Wit / Oranje / Blauw

2A - Uit / Wit / Oranje / Turqoise 

0C - Uit / Rood / Oranje

1C - Uit / Rood / Oranje / Blauw

4E – Uit / Wit / Rood / Oranje

5E – Uit / Wit / Rood / Oranje / Blauw

6E – Uit / Wit / Rood / Oranje / Turquoise

7E – Uit / Rood / Oranje / Blauw / Turquoise

E1 – Uit / Warmwit / Turquoise

geen verdere combinaties nog gemaakt ..

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan heb ik nog wat parameters zitten uitzoeken ivm lichtpunten die op het scherm komen

ik heb initieel enkel de deurlijsten en voetverlichting als lichtpunt welke ik kan regelen en een totaalknop rechts boven.

met het aanpassen van volgende parameters kon ik lichtpunten erbij krijgen op het scherm en al dan niet regelbaar.

IDE11477-ENG128659-Interior lighting: parameter-p_ambientlicht_verbauinformation_HMI  (heeft blijkbaar enkel invloed op de voetverlichting en dashlichtpunt)

Setting

00 / 10 geen punt voetverlichting – geen punt dashboard

01 / 11 enkel voetverlichting – geen dashboard

04 / 08 geen voetverlichting – wel punt dashboard

05 / 09 / E5 punt voetverlichting – punt dashboard

 

IDE11477-ENG128661-Interior lighting: parameter-p_ambientlicht_verbauinformation_HMI_3  (heeft blijkbaar enkel invloed het daklichtpunt)

Setting

00 / 01 /10 dakpunt niet aanwezig

02 / 03 / 06 / 08 / 09 dakpunt aanwezig en gaat feller branden op het scherm bij bedienen van de slider

04 / 05 / 07 dakpunt aanwezig maar gaat niet feller branden op het scherm bij het bedienen van de slider

 

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben terug even bezig geweest om te kijken of ik een RGB led kan aansturen met mijn huidig BCM. Testopstelling gemaakt waarop ik 2 RGB leds kan op aansluiten. Gecontroleerd of er wel een PIN 29 op mijn BCM zit. Dat was ook zo, dus de LIN was aanwezig.

20211214_134531.thumb.jpg.94beddde5c5485e4026246788411fcff.jpg

20211214_134522.thumb.jpg.8d888236df7b31b5c152fb4d61c5db42.jpg

Dan met VCDS aan de slag geweest. Kreeg dan eindelijk licht uit de led maar deze bleef op wit staan wat ik ook instelde op de DP.  Dan verder gezocht en de kleurcodes gewijzigd. Dan kon ik via vcds kleur 1 aanpassen en dus eender welke kleur kiezen/maken. 

20211218_133829.thumb.jpg.49a7ac4ac2489bfa7d477d40473860b9.jpg

20211218_134352.thumb.jpg.0c910c60c1d3b1a2afef8faa6237c62f.jpg

20211218_133927.thumb.jpg.3ff3f70f7e6ec40f1322ef0f7442accd.jpg

20211218_133749.thumb.jpg.6c2d08c7c0c9b8c32af237cfde7138bd.jpg

Helaas lukte het me niet om de kleurkeuze te wijzigen via de DP scherm of de kleur kwam niet overeen met de kleur welke geselecteerd is. Als ik de DP instel om een keuze te maken tussen rood en blauw dan functioneert dit wel goed. Eens er een andere kleur moet gemaakt worden buiten rood en blauw geeft hij een totaal andere kleur. We zoeken dus verder maar 2 kleuren lukken dus al 🤩. Ook de leds coderen per zone lukt ook, de ene led kan ik dimmen met de slider van het dashboard, de andere led kan ik dimmen met de slider van de deuren. 

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is een mooi resultaat. Je kan trouwens wel heel slecht bij die stekker.

Maar is nou je voetruimte rood? Daar zitten geen RGB leds, dus heb je wel de goede groep te pakken? Het gaat om de RGB verlichting in de sierlijsten.

Ik moet er ook mee aan de slag, maar te veel andere dingen te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 minuten geleden, bm-er zei:

Dat is een mooi resultaat. Je kan trouwens wel heel slecht bij die stekker.

Maar is nou je voetruimte rood? Daar zitten geen RGB leds, dus heb je wel de goede groep te pakken? Het gaat om de RGB verlichting in de sierlijsten.

Ik moet er ook mee aan de slag, maar te veel andere dingen te doen.

Neen, de voetverlichting is (nog) niet RGB. Het kan wel gezien er wel RGB voetunits te koop zijn. En ze kunnen ook gewoon op de LIN gezet worden, kwestie van programmeren. Of ik zet ze terug op wit qua weergave op het DP scherm zodat ze niet meer in het RGB gebeuren zitten (Net als de hemelunit nu op wit staat en in de openingspost ook op kleur stond) . Nu heb ik wel de leds in het dash en leds in de deuren geprogrammeerd en die werken juist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

3de kleur is er ook al, en speciaal voor @bm-er staat de voetverlichting op het scherm nu ook op wit 😋 - deurstrips en dashstrip kleuren volgens kleur.

Heb nu dus rood, oranje en blauw 

Op andere kleuren buiten rood, blauw en oranje geeft de led steeds rood. Dus als ik wit, warmwit of Turqoise maak geeft deze rood. Moet ik dus nog kijken of ik maar beperkt ben tot deze 3 kleuren (staan ook zo gegroepeerd in VCDS. Vanaf kleur 4 staan ze een stuk verder in de lijst en op E1 (uit?) ingesteld

20211219_185118.thumb.jpg.0e13b230f0ad967bc0e5fd1d6749c451.jpg

20211219_185138.thumb.jpg.3e4f866efafc98e825b9df230386a50d.jpg

20211219_185149.thumb.jpg.466c398dc7c98a4cb0de7501ef76d697.jpg

De kleuren moet je zelf instellen via vcds (kleurwoord op het scherm is vast) maar je kan bvb wel een andere kleur maken bij rood, blauw of oranje. Echter komt de kleur welke de led uitstraalt niet overeen met wat op het scherm te zien is. Maar eens je het op het scherm hebt ingesteld zie je dit scherm niet meer/of je komt er niet meer. Bvb heb ik nu oranje ingesteld op paars. Ik krijg wel oranje te zien op het scherm maar de led maakt paars. 

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ondertussen de dashboard lijsten voorzien van de RGB leds

20211223_142303.thumb.jpg.e055a6aa3dcb25f7c5bdf533f966badc.jpg

deze 2 leds zitten in dezelfde verbouwgroep en op hetzelfde adres. Kunnen qua intensiteit op het scherm aangepast worden met de slider van het dashboard. 

20211227_203350.thumb.jpg.e4430c0ccd4f3aae08661c618459940f.jpg

maar zoals je kan zien schijnen de leds even fel maar omdat het stukje links van het stuur korter is lijkt dit dus feller te schijnen. Ik zou dus hierin een andere led moeten plaatsen met een ander adres zodat ik deze wel in dezelfde verbouwgroep kan plaatsen maar anders kan aansturen qua intensiteit (ik kan deze factor aanpassen per adres) .

De deuren hebben leds met eindletter G en hebben een korte flatcable. Deze in het dash hebben eindletter J en hebben een lange flatcable 

20211227_203549.thumb.jpg.9e49772d9e95382a9149aa2b027296bc.jpg

ik zoek nog achter info welke eindletters nog passen bij het dashboard. Ik heb in etka online gekeken, krijg de tekeningen te zien en het cijfer maar vind ze niet in de lijst terug.. 

Misschien dat iemand met de echte etka wel de juiste koppeling heeft..

De leds hebben nummer

3G0.927.103 en dan een eindletter. In de tekening nummer 36 maar deze kan ik in geen enkele lijst terugvinden .

644918689_Screenshot_20211227-204842_SamsungInternet.thumb.jpg.976d31d35ae370ac77e3af5aae9df7c7.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
47 minuten geleden, wulfke zei:

Bedankt @Diver ,mijn vermoeden is dus correct dat het 2 verschillende leds zijn die ze gebruiken in het dashboard om zo het verschil in intensiteit op te lossen.

Klopt, voor de gewone witte of blauwe leds zijn er ook twee typen met verschillende helderheid. Ooit een keer uitgezocht toen ik nog over etka beschikte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
11 uren geleden, bm-er zei:

Klopt, voor de gewone witte of blauwe leds zijn er ook twee typen met verschillende helderheid. Ooit een keer uitgezocht toen ik nog over etka beschikte.

Is de passat ook zo beschikbaar geweest met witte of blauwe verlichting in het dashboard ? De enige inleglijsten die ik vond met lichtgeleider voor op het dashboard waren met RGB leds. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat ik zeg klopt niet helemaal.

Ambienteverlichting 1.0 was wit en was rondom, dus ook op het dashboard. Genoeg highlines uit het begin die daar mee uitgerust zijn.

Daarna kwam de GTE met blauwe lichtlijsten alleen in de deuren. Dus niks op het dashboard. Ook vaak een eigen type sierlijst met een ander werkje in het metaal dan de gewone (highline) sierlijsten. De sierlijsten van de GTE bestaan dus niet voor het dashboard met verlichting. Denk daar even aan als je een deurenset koopt!

Daarna kwam Ambienteverlichting 2.0 (RGB), de introductie daarvan is een paar keer uitgesteld. Deze was tegelijkertijd leverbaar met de blauwe GTE uitvoering.

Ambienteverlichting 2.0 begon met drie kleuren, maar later werd dat softwarematig aangepast naar 10. En inmiddels zou dat middels vcds in te stellen zijn naar 10 zelf (via vcds) te bepalen kleuren, die dan alle 10 in de kleurselectiebalk in het menu getoond worden.

Dus wellicht dat jouw auto voor de eerste versie van Ambienteverlichting 2.0 is geconfigureerd.

Dat is de hele geschiedenis voor zover ik weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helder.

Ivm een GTE sierlijst kan je deze van het dash het onderste deel waar normaal de lichtgeleider zit demonteren/los smelten en dan een lichtgeleider van een ander type lijst erop monteren. 

Ze waren blijkbaar wel al bezig met die 10 kleuren volgens de adaption lijst van mijn BCM maar vanaf kleur 4 tot 10 kan ik niks of hij doet er niks mee. De vakjes welke je kan aanklikken met blauw, wit en geel welke je soms in filmjes kan zien krijg ik niet op het scherm. 

De nieuwere BCM's kunnen inderdaad 10 kleuren aan welke zelf aanpasbaar zijn en te selecteren met een kleurslider.

De nieuwste BCM's zoals eindletter 086 BM of BR kan je zelf tot 30 kleuren configureren. 

 

Wat betreft het ambiente project heb ik net een led besteld 3G0 927 103K. Eens kijken of ik het dan naar wens krijg want dit stoort me enorm. Was eigenlijk initieel ook de reden waarom ik dit RGB ambiente project startte gezien de witte leds in de lijsten ook niet dezelfde licht intensiteit hadden als de deuren en ik geen manier zag om dit op te lossen (extra weerstandje zou misschien nog wel gewerkt hebben) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden