Ga naar inhoud
  • 0

Kaarten europa.


Paul1967

Vraag

Toen ik mijn mediadiscover liet inbouwen zij de verkoper dat alle kaarten van europa op dat sdkaartje stonden. Maar duitsland staat er hellaas niet op. Is dat makkelijk zelf te downloaden (ben een leek op dat gebied) of wil iemand dat voor mij op de sd kaart zetten? Als dat zelf makkelijk te doe is kan iemand dat even uitleggen hoe dat gaat. Fijne zondag.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
10 hours ago, Paul1967 said:

 

Toen ik mijn mediadiscover liet inbouwen zij de verkoper dat alle kaarten van europa op dat sdkaartje stonden. Maar duitsland staat er hellaas niet op. Is dat makkelijk zelf te downloaden (ben een leek op dat gebied) of wil iemand dat voor mij op de sd kaart zetten? Als dat zelf makkelijk te doe is kan iemand dat even uitleggen hoe dat gaat. Fijne zondag.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

 

 

 

Ik weet niet welk bouwjaar je auto is, maar ik heb onlangs via de VW site een update tool gebruikt om zelf de kaarten te updaten. Je kan dan zelf kiezen welke kaarten je er op wilt. ( afhankelijk van hoe groot je huidige SD kaart is ) 

https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/car/

Je hebt dan wel een SD kaart lezer nodig op je computer/laptop. En een hoop geduld want het duurde bij mij uren voordat hij klaar was :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Let wel even op. Als je een 16Gig SD hebt, Past west-europa er niet helemaal meer op.
om één of andere reden hebben ze kaarten groter gemaakt en ben je bijna verplicht een nieuwe SD kaart te kopen. Gelukkig is er wel een oplossing voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
6 hours ago, dieseltje said:

Let wel even op. Als je een 16Gig SD hebt, Past west-europa er niet helemaal meer op.
om één of andere reden hebben ze kaarten groter gemaakt en ben je bijna verplicht een nieuwe SD kaart te kopen. Gelukkig is er wel een oplossing voor.

Geen idee of het met een Discover Media ook gaat maar met de Discover Pro in mijn auto kon ik de kaart update op een usb stick gooien en daarmee updaten. Meestal hebben mensen eerder een grotere usb stick thuis rondslingeren dan een sd kaartje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 30-11-2021 om 15:36, dieseltje zei:

Let wel even op. Als je een 16Gig SD hebt, Past west-europa er niet helemaal meer op.
om één of andere reden hebben ze kaarten groter gemaakt en ben je bijna verplicht een nieuwe SD kaart te kopen. Gelukkig is er wel een oplossing voor.

Kleine correctie: heel Europa past niet meer op een 16 Gb kaartje.

Om precies te zijn zijn daar twee oplossingen voor:

  1. verwijder uit folder maps/00/SDS alle talen die je niet nodig hebt.
    Als je b.v alleen NL overhoudt, wordt het geheel ca. 1 Gb kleiner.
    Dan past het wel op een 16 Gb kaartje en blijft werken.
    Bij mij bleef er 85 Mb over op het kaartje als ik GB en NL erop liet staan.
    Met alleen NL bleef er ongeveer 180 Mb vrij. 
  2. Als je weet hoe je de CID code van je originele VW 16 Gb kaartje te achterhalen,
    kan je op internet een 32 Gb kaartje kopen met dezelfde CID code.
    Dan past heel Europa er wel op. Dit werkt, want ik heb dat zelf gedaan.
    Ik heb een Engelstalige handleidinkje (die voor een ander forum heb gemaakt) toegevoegd, hoe je je CID code kan vinden.
    Op dat andere forum worden ook de kaartjes met een gewenste CID code aangeboden.

Als je nog vragen hebt, laat het me dan weten.

groet
Peter

Manual_to_find_CID .docx

aangepast door PeterHimself
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Kleine correctie: heel Europa past niet meer op een 16 Gb kaartje.
Om precies te zijn zijn daar twee oplossingen voor:
  1. verwijder uit folder maps/00/SDS alle talen die je niet nodig hebt.
    Als je b.v alleen NL overhoudt, wordt het geheel ca. 1 Gb kleiner.
    Dan past het wel op een 16 Gb kaartje en blijft werken.
    Bij mij bleef er 85 Mb over op het kaartje als ik GB en NL erop liet staan.
    Met alleen NL bleef er ongeveer 180 Mb vrij. 
  2. Als je weet hoe je de CID code van je originele VW 16 Gb kaartje te achterhalen,
    kan je op internet een 32 Gb kaartje kopen met dezelfde CID code.
    Dan past heel Europa er wel op. Dit werkt, want ik heb dat zelf gedaan.
    Ik heb een Engelstalige handleidinkje (die voor een ander forum heb gemaakt) toegevoegd, hoe je je CID code kan vinden.
    Op dat andere forum worden ook de kaartjes met een gewenste CID code aangeboden.
Als je nog vragen hebt, laat het me dan weten.
groet
Peter
Manual_to_find_CID .docx
Thx voor de uitleg Peter. Ik krijg de handleiding hellaas niet open. Ik wil dat gaan proberen met een 32 gb kaartje. Zou je de link via pb willen sturen misschien dat dat wel werkt. Alvast bedankt

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De manual is een Word document (gemaakt met Word 2021)

Hieronder nog een versie, die geschikt zou moeten zijn voor oudere Word versies.
Ik heb hem gelijk ook maar vertaald

Peter

Manual_to_find_CID .doc

Manual_to_find_CID_NL .doc Manual_to_find_CID_NL .docx

aangepast door PeterHimself
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hierbij de handleiding als gewoon bericht
Succes ermee

Peter

 

Deze handleiding werkt alleen wanneer je een kaartlezer in je laptop of desktop hebt, die rechtstreeks via de PCI-bus (of IDE-bus) is aangesloten.

Het werkt niet met een  kaartlezer die is aangesloten via een USB-poort  .

Ten eerste; download Linux Mint .iso vansite https://linuxmint.com/edition.php?id=288

Het zal eruit zien als "linuxmint-20.2-cinnamon-64bit.iso"

Met een tool als Rufus (download van https://rufus.ie) kun je een opstartbare  USB-stick van 4 Gb of groter maken)  met het  gedownloade  .iso bestand.

Nu kan je jouw computer opstarten vanaf de USB-stick en deze zal dan draaien in Linux .

Het is mogelijk dat je de opstartmodus van je computer moet wijzigen van UEFI naar Legacy in uw BIOS.

Deze foto is een voorbeeld van het bios-scherm van mijn laptop en kan anders zijn op jouw computer.

Zoek het Boot menu (1 op de foto)

Zoek de optie Boot modus (2 op de foto)

Kies voor de legacy start (3 op de foto)

Screenshot-Bios-2.jpg 

 

Hierna; sluit de Bios-instellingen af en sla wijzigingen op en start opnieuw op met de USB-stick in een USB-poort

 

Als Linux is gestart, plaatst u de SD-kaart waarvan u de CID wilt weten in de kaartlezer.

In het hoofdscherm opent u de terminal (klik op het terminalpictogram linksonder in het scherm)

Screenshot-from-2021-11-29-18-57-03-3.jp

 

In het terminalscherm geef je het commando "df" (1 op onderstaande foto)

Ergens beneden in de uitput moet er "mmcblk0"  of  "mmcblk1" voorkomen. (2 op foto hieronder)

Zo niet, dan is je kaartlezer niet correct en moet je het proberen op een andere computer.

Als u "mmcblk0" ziet, geef je het commando:

"cat /sys/block/mmcblk0/device/cid"  (3 op onderstaande foto)

De grote code die je dan ziet, is je CID. In mijn geval:

0941504d494253540210565392010201

 

Het scherm ziet eruit als:

Screenshot-from-2021-11-28-16-14-34-2.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 7-12-2021 at 20:10, PeterHimself said:

Hierbij de handleiding als gewoon bericht
Succes ermee

Peter

 

Deze handleiding werkt alleen wanneer je een kaartlezer in je laptop of desktop hebt, die rechtstreeks via de PCI-bus (of IDE-bus) is aangesloten.

Het werkt niet met een  kaartlezer die is aangesloten via een USB-poort  .

Ten eerste; download Linux Mint .iso vansite https://linuxmint.com/edition.php?id=288

Het zal eruit zien als "linuxmint-20.2-cinnamon-64bit.iso"

Met een tool als Rufus (download van https://rufus.ie) kun je een opstartbare  USB-stick van 4 Gb of groter maken)  met het  gedownloade  .iso bestand.

Nu kan je jouw computer opstarten vanaf de USB-stick en deze zal dan draaien in Linux .

Het is mogelijk dat je de opstartmodus van je computer moet wijzigen van UEFI naar Legacy in uw BIOS.

Deze foto is een voorbeeld van het bios-scherm van mijn laptop en kan anders zijn op jouw computer.

Zoek het Boot menu (1 op de foto)

Zoek de optie Boot modus (2 op de foto)

Kies voor de legacy start (3 op de foto)

Screenshot-Bios-2.jpg 

 

Hierna; sluit de Bios-instellingen af en sla wijzigingen op en start opnieuw op met de USB-stick in een USB-poort

 

Als Linux is gestart, plaatst u de SD-kaart waarvan u de CID wilt weten in de kaartlezer.

In het hoofdscherm opent u de terminal (klik op het terminalpictogram linksonder in het scherm)

Screenshot-from-2021-11-29-18-57-03-3.jp

 

In het terminalscherm geef je het commando "df" (1 op onderstaande foto)

Ergens beneden in de uitput moet er "mmcblk0"  of  "mmcblk1" voorkomen. (2 op foto hieronder)

Zo niet, dan is je kaartlezer niet correct en moet je het proberen op een andere computer.

Als u "mmcblk0" ziet, geef je het commando:

"cat /sys/block/mmcblk0/device/cid"  (3 op onderstaande foto)

De grote code die je dan ziet, is je CID. In mijn geval:

0941504d494253540210565392010201

 

Het scherm ziet eruit als:

Screenshot-from-2021-11-28-16-14-34-2.jp

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! ik kwam er onlangs ook achter dat het complete Europa kaartje niet paste op mijn 16GB SD kaart. 

Ik neem aan dat ik ook gewoon Ubuntu kan gebruiken ipv Linux Mint? Want die heb ik nog slingeren hier :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden