Ga naar inhoud
  • 0

Bestuurdersstoel geblokkeerd (GTE B8)


SNEL

Vraag

Ik ben sindskort de trotse eigenaar van een hybride GTE. Na twee maanden rijden kreeg ik gisteren mijn eerste probleempje met electronica. 

De bestuurdersstoel gaat niet meer naar voren/achteren. Ik ben 185cm en kom er niet meer in. Ik heb de dealer gebeld en kreeg te horen dat ik pas op 4 november langs kan komen. In de tussentijd kan ik dus niet rijden (wel mijn vrouw omdat ze korter is dan ik). 

Ik was benieuwd of iemand weet of ik de elektrisch bediende voorstoel handmatig kan ontgrendelen? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Waarschijnlijk moet ik het hele mechanisme vervangen, staat er op een Engelse forum.

"In feite is het over het algemeen de kabel van het mechanisme die uit de geleiding is gekomen of is afgebroken" - vertaal naar Nederlands.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou gewoon de accupolen loshalen, even wachten en dan weer terug erop. Dat doet soms wonderen.

Edit: Kijk ook even de stekker en bekabeling na, misschien is ie eruit gekomen op een manier.

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Doen de overige elektrische functies in de zetel het wel nog ?

Indien Ja, dan is er qua voeding naar de stoel niks mis en hoef je de zekeringen niet te controleren. Kan uiteraard nog een onderbreking zijn naar de verstel motor of een falende verstelknop of iets in die richting.

Indien nee, zou ik inderdaad de desbetreffende zekering eens controleren. 

Ivm de bediening kan dit helaas enkel via motor sturing, manueel kan dit niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

NORMAALgesproken zit er aan de draadstang die bediend word door de motor ook een moer waar je een sleutel op kan zetten, je zal dan wel een kapje van de rail ofzo moeten demonteren.

Wat KAN zijn is, als het geen zekering is, is dat een sensor die de stand van de stoel herkend niet spoort. Heb ik eens gehad met een A4 Cabrio stoel waarvan de rugleuning niet meer wilde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb net gekeken en zag geen kapotte zekering. Behalve de 7 1/2 A. Die ziet er anders uit dan de rest. Zie even de foto.

 

daarnaast weet ik niet wat hij zwarte doosjes zijn of de witte en groene vierhoekige doosje.

811B60EF-5B51-4EE9-B72D-A9EA9997F9C5.jpeg

15E1585D-D005-46CE-A6D8-72DFCA1541FF.jpeg

78D48413-9F45-4A85-8955-ED6718B90607.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Verder heb ik gekeken onder de stoel maar daar zag ik ook geen gebroken / geknelde kabels zien.

Ik heb de stekkers nog even gecontroleerd (door er aan te trekken) maar de stekkers zitten er stevig in.

Misschien zien jullie op de foto’s iets wat ik hover het hoofd heb gezien. 

 

8F15CFAD-68CC-448E-82FE-B353B8453C0D.jpeg

3CCDA6B7-9355-48C7-B730-E1D55A1003AB.jpeg

D3CDF19B-A4D7-44E6-BC48-21974672384A.jpeg

7E24A645-5705-4FE0-80BF-9CB21EBE39F9.jpeg

9B797B37-F76A-4407-B3CA-6977956F5C89.jpeg

99B86850-0B9A-4BF4-B6DA-129BACCCEF2C.jpeg

357EFE38-B26B-4CAF-9FE0-7D7989243E88.jpeg

0006EA3D-0ED2-44DE-8038-7276B117F8A3.jpeg

96ADE78B-ED33-4153-97C8-BFA37069579C.jpeg

EBF6319D-CAB1-4FA5-9BA5-02B9C1CDFD70.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helaas niet de zekering. Ik heb alles boven de 10A geprobeerd. 
Sensor dan? 
 

3 hours ago, Vdub said:

Wat KAN zijn is, als het geen zekering is, is dat een sensor die de stand van de stoel herkend niet spoort.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
22 hours ago, Ozzy said:

 

Ik zou gewoon de accupolen loshalen, even wachten en dan weer terug erop. Dat doet soms wonderen.

 

Heb ik nog niet geprobeerd. Het is een hybride auto, misschien raakt het dan helemaal de klus kwijt ofzo.. 🤭

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
16 hours ago, wulfke said:

Kan uiteraard nog een onderbreking zijn naar de verstel motor of een falende verstelknop of iets in die richting.

Geen enkel knopje doet het. Er komt geen stroom meer in de bestuurdersstoel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die is hem inderdaad, normaal is dit een thermische zekering. Deze gaat open bij een te grote stroom en hersteld automatisch. Maar het kan soms zijn dat de stroom te groot is geweest dat herstellen niet meer mogelijk is. Je zou hem eens kunnen doormeten of vervangen voor een gewone zekering en kijken of de stoel dan wel werkt.

Ook ter controle kan je eventueel eens meten of er wel spanning aan komt aan de zekering. Zoniet moet het hogerop gezocht worden waarom de zekering geen voeding krijgt.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
18 minutes ago, wulfke said:

bij de dealer een nieuwe thermische zekering aankoopt

Ik heb al een afspraak op 4 november staan; ik weet niet of het binnen de fabrieksgarantie valt maar ik zal het dan laten vervangen door een thermische beveiligingszekering. 

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden