Ga naar inhoud
  • 0

Trillingen in remmen op lage snelheid


lonnebol

Vraag


Ik had hier al een topic over aangemaakt, maar op een andere plek. Helaas weinig/geen reacties daar, dus vandaar even een nieuwe.
 
Sinds enkele weken zit er een trilling in mijn 3C wanneer de auto bijna stilstaat. Het treedt op vanaf ongeveer 15 km/u en het maakt niet uit of je dan remt of niet (bij uitrollen) en koppeling in of niet. Toerental blijft gelijk (op de toerenteller). Op hoge snelheid is er geen enkele trilling te bespeuren met remmen, dus kromme remschijven lijken mij stug. Auto remt ook gewoon goed. Ik zou het willen omschrijven alsof de ABS ingrijpt, maar dan veel minder hard en het pulserende van de ABS is ook niet aanwezig. Is nog de originele ABS-unit waarmee de auto geleverd is. Soms lijkt het ook op te treden als je ver instuurt, maar dat is veel minder vaak dan bij het remmen. Het lijkt er ook wel op alsof de motor bijna uitvalt, maar dat gebeurt dus niet. Stationair loopt de motor mooi en trekt hij de auto op een vlakke weg goed door.
 
Ik vind het erg lastig, want ik zou niet weten waar te beginnen. Er zijn nergens foutcodes met VCDS uit te lezen. Remmen zijn twee jaar oud (om en nabij). Aandrijfassen en bijbehorende homokineten zijn ook 2-3 oud.
 
Iemand een idee waar is hoe ik heet probleem kan vinden of andere zaken uitsluiten?
 
Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk
 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik herken dit enigszins, gaat dan wel om een Citroen Berlingo.
Als deze bijvoorbeeld voor APK keuring is geweest en tijdens checken speling in de voortrein maakt de monteur een te snelle beweging om de stuurhoek van links naar rechts te doen (met de wielen vrij) dan kan ik er zeker van zijn dat de auto soms tot 3 dagen trilt als een malle.
Laatste keer heel voorzichtig gedaan en toen was er niets aan de hand.
Maar ja dat is dan een Berlingo/Partner en geen Passat natuurlijk, maar wilde het wel vermelden, misschien heb je er wat aan.

Verstuurd vanaf mijn CPH2161 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De auto is gisteren naar een niet zeer onbekende garage in Soesterberg gebracht en zij hebben waarschijnlijk de oorzaak gevonden: de pasvorm van mijn nieuwe katalysator is niet helemaal goed, waardoor het montagepunt dat in het rubber gestoken zit contact maakt het subframe.

Daarbij ook geconstateerd dat mijn gloednieuwe voorbanden bijna op zijn. Helemaal afgesleten aan de binnenzijde. In het verleden waarschijnlijk verkeerd uitgelijnd (niet gedaan waar ik de bandne gekocht heb, jammer genoeg). Eveneens een achterband die ook op zijn einde is. Nog geen APK-afkeur, maar op deze manier is het canvas snel op de oppervlakte.

Verder ook het advies de voorste draagarmbrubbers te vervangen. Van deze rubbers heb ik ruim twee jaar gelden al de achterste rubbers vervangen door massieve rubbers (van een TT?), maar de voorste niet. Dit zou ook heel wat gekraak, getril en uitlijnproblemen oplossen.

De kat wordt nu in ieder geval aangepast. Voor rubbers, banden en uitlijnen ontvang ik een offerte. Komt uiteraard helemaal niet goed uit nu we net een huis gekocht hebben.

aangepast door lonnebol
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden