Ga naar inhoud
  • 0

Een nieuwe chip te laten plaatsen en chip-tuning te laten doen?


J.J

Vraag

1822039336_P1100501-kopie.thumb.JPG.3400ca9a886247cc1ba62c2e42a040cc.JPGEen vraag die ons bezig houd.

 

Is het echt goed voor onze T5 TDI 1.9 63kw 2005 camper om een nieuwe chip te laten plaatsen en chip-tuning te laten doen???

Is het mogelijk dat hij door meer kracht zuiniger zal gaan rijden, als je geen misbruik maakt van de kracht, bvb door sneller op te trekken of veel harder te gaan rijden.

In berg achtig gebied bvb trekt hij met meer gemak de bergen op.

In NL met meer kracht, zuiniger met tegen wind.

 

Alvast bedankt voor jullie kundige reactie.

 

Mhg,

@J.J

Wat hij heeft gereden:

 

aangepast door J.J
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Om het even helder te stellen. Er komt geen nieuwe chip in bij chiptuning. Het enige wat er gebeurd is dat de motor software, die in de ECU staat, herschreven wordt.
Heel kort door de bocht wordt er wat meer brandstof ingespoten en wordt er wat turbo druk verhoogd, zodat de motor meer lucht krijgt.
Wat de winst bij jouw specifieke motor zal zijn weet ik niet, maar slecht is het niet. Van de 4 passats die ik heb gehad, zijn er 3 getuned. Normale stage 1 tuning en verder geen rare dingen. Mijn 1e Passat 3BG met 100 pk TDI heb ik gekocht met ca 150.000 km op de teller en bij 180k heb ik m laten tunen. ik heb zonder veel problemen nog ca 450.000 km met die auto gereden. Bij teller stand 602.000 km heb ik m verkocht.

mijn huidige passat is ook getuned en staat inmiddels op 430.000 km.
dus tuning (mits goed gedaan door een ervaren tuner) is niet slecht voor de motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
6 minuten geleden, dieseltje zei:

Om het even helder te stellen. Er komt geen nieuwe chip in bij chiptuning. Het enige wat er gebeurd is dat de motor software, die in de ECU staat, herschreven wordt.
Heel kort door de bocht wordt er wat meer brandstof ingespoten en wordt er wat turbo druk verhoogd, zodat de motor meer lucht krijgt.
Wat de winst bij jouw specifieke motor zal zijn weet ik niet, maar slecht is het niet. Van de 4 passats die ik heb gehad, zijn er 3 getuned. Normale stage 1 tuning en verder geen rare dingen. Mijn 1e Passat 3BG met 100 pk TDI heb ik gekocht met ca 150.000 km op de teller en bij 180k heb ik m laten tunen. ik heb zonder veel problemen nog ca 450.000 km met die auto gereden. Bij teller stand 602.000 km heb ik m verkocht.

mijn huidige passat is ook getuned en staat inmiddels op 430.000 km.
dus tuning (mits goed gedaan door een ervaren tuner) is niet slecht voor de motor.

Dat is mooi duidelijk @dieseltje heb je het in de buurt dan stad Groningen laten doen?

Het is nu waarschijnlijk minder druk bij de bedrijven, misschien kunnen we het op korte termijn laten doen, we willen graag naar Spanje en het zou mooi zijn als het van te voren is gedaan, dan behalen we tegelijk de winst.

Bedankt voor je reactie.😃

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
43 minuten geleden, J.J zei:

Dat is mooi duidelijk @dieseltje heb je het in de buurt dan stad Groningen laten doen?

Het is nu waarschijnlijk minder druk bij de bedrijven, misschien kunnen we het op korte termijn laten doen, we willen graag naar Spanje en het zou mooi zijn als het van te voren is gedaan, dan behalen we tegelijk de winst.

Bedankt voor je reactie.😃

Bij VVT in Marum of Cadrik tuning

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur geleden, Ozzy zei:

Zuiniger worden na chiptuning is onzin.

Hangt helemaal van je rijstijl af. Mijn rijstijl is tov 10 jaar geleden, best wel rustiger geworden, spreek weinig het extra vermogen aan en heb nu dus ook een lekker zuinige wagen. Topic starter inschattend inschattend, zal hij weinig stoplicht sprintjes doen. Zeker is dat t extra vermogen heerlijk is als je de bergen in gaat.

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur geleden, dieseltje zei:

Hangt helemaal van je rijstijl af. Mijn rijstijl is tov 10 jaar geleden, best wel rustiger geworden, spreek weinig het extra vermogen aan en heb nu dus ook een lekker zuinige wagen. Topic starter inschattend inschattend, zal hij weinig stoplicht sprintjes doen. Zeker is dat t extra vermogen heerlijk is als je de bergen in gaat.

als het is om te rijden als voorheen is het ook zonde van de centen ... denk ik zo ,,,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een paar weken geleden mijn Passat laten tonen bij J.D Enginering in Lochem.

Perfect gedaan het is een B7 uit 2014 met een 1.6 TDI met 105 PK.

Heeft nu 140 Pk en 320 NM.

Wat mij opvalt de auto is veel flexibeler reageert beter op het gas en loopt vlot naar de 200 km toe en daarna wil hij nog wel maar duurt het wat langer.

Ook het brandstofgebruik is gunstig beïnvloed.

Op korte afstanden zat ik meestal tegen de 1:15 nu na de tuning met zelfde rijstijl op korte afstanden tegen de 1:17,5.

Op lange afstanden met 100 km/u haal ik de 1:20.

Voor het Tunen  zat ik rond de 1:17 op lange afstand.

Maar ga ik het extra vermogen echt gebruiken dan loopt hij niet zuiniger maar bij gelijk gebruik is het goed merkbaar.

Hiervoor heb ik een Passat 2.0 TDI gehad uit 2006.

Deze had 140 pk en heb ik ook laten tunen bij J.D. Engineering naar 175 pk maar deze auto reed gemiddeld rond de 1:14 op korte afstanden en op lange afstanden met 100 km/u op crusecontrol tegen de 1:17.

De 2.0 was inderdaad dorstige maar ook een fijne auto. 

Dus de 1.6 TDI is wel een stukje zuiniger dan de 2.0 TDI.

Groetjes van George 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit zijn vooral diesels. Ook ervaring met de TSI motoren uit de 2015 B8 reeks? Ik duizel toch altijd van de mogelijke resultaten:

"Van 125pk naar 170pk, Van 200nm naar 300nm..."

Ik frustreer me soms aan het gebrek aan vermogen, zeker wanneer we op pad zijn met hele gezin (5 personen). Wat extra trekkracht in zijn 4de of 5de zou aangenaam zijn. Maar zijn de winsten niet vooral te halen in de hogere toeren? Met andere woorden, ondanks de tuning blijft het een slome auto in hoge versnellingen?

Ik ben sowieso wel een rustige chauffeur met veel respect voor de mechanische onderdelen in de wagen. Ik zal niets zot doen met koude motor, schakel niet onnodig elektrische verbruikers in en dergelijke. Met warme motor wil ik wel daarentegen de motor graag eens laten werken. Daarom overweeg ik toch om de software te laten aanpassen. Maar ik ben bang dat ik mijn wagen dan sneller naar de eeuwige jachtvelden zal in rijden. Ik heb nu 60.000 km  (bj 2015).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 hour ago, wulfke said:

Ik heb een B8  1.4TSI ACT met 150KP laten aanpassen incl DSG aanpassing. Nu 180pk en 300Nm koppel. 

ja, als ik me niet vergis is dat toch een ander soort motor. En is de 92KW versie van de 14TSI niet zomaar een "software" downgrade. 

Ben je los van het technische tevreden over de vermogenswinst? Is 30pk vermogenswinst voelbaar? In welke toerentalgebieden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
55 minuten geleden, AlterEgo zei:

ja, als ik me niet vergis is dat toch een ander soort motor. En is de 92KW versie van de 14TSI niet zomaar een "software" downgrade. 

Ben je los van het technische tevreden over de vermogenswinst? Is 30pk vermogenswinst voelbaar? In welke toerentalgebieden? 

Euhm, het is een TSI en ligt in een B8 en dat is toch wat u vroeg ?

3 uren geleden, AlterEgo zei:

Dit zijn vooral diesels. Ook ervaring met de TSI motoren uit de 2015 B8 reeks?

Alles is goed voelbaar (althans in het begin tot je het wat gewoon begint te worden😊) en ook in elk toerentalgebied wat ook te zien is op de tuningsgrafiek. Grootste impact kwam van de DSG optimalisatie .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
5 minutes ago, wulfke said:

Euhm, het is een TSI en ligt in een B8 en dat is toch wat u vroeg ?

Alles is goed voelbaar (althans in het begin tot je het wat gewoon begint te worden😊) en ook in elk toerentalgebied wat ook te zien is op de tuningsgrafiek. Grootste impact kwam van de DSG optimalisatie .

ow, ja, had me misschien niet duidelijk gemaakt dat ik de kleinste TSI uit de familie heb. De 92KW versie.

Hm toch goed voelbaar, wel fijn om te horen !! Een dsg heb ik wel niet .

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 21-1-2022 om 22:20, AlterEgo zei:

Dat is toch echt een ‘grote’ vermogenswinst. Kan alles wat daar rond hangt dat hebben? 

vooralsnog geen problemen gehad, inmiddels hebben we ook al diverse 125 en 140/150pk's voorzien van een Hybrid Turbo naar ca 230pk.. tot nu toe is het allemaal nog heel gebleven

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat zijn indrukwekkende cijfers. Vooralsnog heb ik kunnen vinden dat de motor die ik heb vrij identiek is aan de 150pk versie. Met dat verschil dat deze laatste ook een variable kleptiming op de uitlaatslag heeft. En de mijne (czca - 125pk) enkel op de inlaatslag. 

Softwarematig lijken ze idd vlot te tunen met weinig impact op de motor. Ik begrijp dat de aandrijflijn dit ook dan wel goed kan verwerken bij matig rijden.

Misschien moet ik het toch maar eens overwegen. Ik twijfel nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat hebben jullie er een mooie topic van gemaakt.☺️

We zijn net een paar weken terug van Spanje en een piepklein stukje Portugal, het was voor ons verschrikkelijk warm ons T5-camperje is wel iets geïsoleerd maar niet berekend op temperaturen van wel 47 graden, stilstaan in de brandende zon was geen optie, de temperatuur in de bus was een verschrikking, zeker wel rond de 60 graden denken we, rijden met de ramen open hielp amper, het dashboard was een gloeide hete kachel geworden, de blower aan dat gaf nog meer hitte. 

Ik de bergen miste je echt de kracht die je zou kunnen krijgen met het chiptuning, en het andere verkeer is ook een stuk sneller van onze TRANSPORTER KAST KR 63KW TDI SG5 AXC 065993 GTY 85PK T5 1.9TDI 2005.

We zouden langer dan vier maanden weg blijven, maar het is maar negendagen geworden we kwamen vermoeit en uitgeput thuis hebben ook een paar nachten door gereden. We dronken zeker vier liter water op een dag ook nachts dronken we nog water, en we plasten vrij wel niets en best donker, en zweten dat was niet mis. In dorpjes hebben we steeds water kunnen betrekken en dat filterden we steeds, daar door was het steeds lekker te drinken.

Het was wel een kater weer terug te zijn, misschien binnen kort weer proberen, maar dan wel met een sterkere motor, en minder spullen.

Op 13-10-2021 om 16:45, Vdub zei:

Bij VVT in Marum of Cadrik tuning

We zullen hier uit kiezen, of we nu helemaal naar Lochem rijden dat zou niet winst gevend zijn denk ik of wel???

 

Op 8-12-2021 om 21:43, George007 zei:

J.D Enginering in Lochem

 

Op 13-10-2021 om 18:16, dieseltje zei:

@J.J ik denk dat je financieel het beste uit bent bij Cardrik tuning.

Dank je wel @dieseltje vergeet nooit dat wij bij jou in de buurt wonen en je best willen bijstaan met handlangers hulp, en enige handigheid heb ik door het zelf steeds weer het T3 busje in haast nieuw staat terug te brengen.

 

Nog een paar maanden dan zijn we alweer vier jaar bij jullie.

Dank je wel dat we als T5-campertje bij jullie mogen zijn.

aangepast door J.J
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgende keer voor een 2.5 TDI met 174pk gaan. Dan heb je vermogen zat in de bergen. 
Op de heenweg naar mijn familie in Turkije kon ik met gemak een bergop rijden met 200km/h en het beestje kon gerust nog een stuk harder 😆

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 13-10-2021 at 15:52, dieseltje said:

Om het even helder te stellen. Er komt geen nieuwe chip in bij chiptuning. Het enige wat er gebeurd is dat de motor software, die in de ECU staat, herschreven wordt.
Heel kort door de bocht wordt er wat meer brandstof ingespoten en wordt er wat turbo druk verhoogd, zodat de motor meer lucht krijgt.
Wat de winst bij jouw specifieke motor zal zijn weet ik niet, maar slecht is het niet. Van de 4 passats die ik heb gehad, zijn er 3 getuned. Normale stage 1 tuning en verder geen rare dingen. Mijn 1e Passat 3BG met 100 pk TDI heb ik gekocht met ca 150.000 km op de teller en bij 180k heb ik m laten tunen. ik heb zonder veel problemen nog ca 450.000 km met die auto gereden. Bij teller stand 602.000 km heb ik m verkocht.

mijn huidige passat is ook getuned en staat inmiddels op 430.000 km.
dus tuning (mits goed gedaan door een ervaren tuner) is niet slecht voor de motor.

Bedankt voor de Tip.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden