Ga naar inhoud
  • 0

Interessepeiling LED upgrade mistlampen

HansJan
 Share

Vraag

Beste allemaal,

Ik heb wat vragen gekregen over de LED upgrade van mijn mistlampen. Dit zijn LED lampen met passieve koeling (geen draaiende delen, enkel koelribben), voorzien van Philips Lumileds die qua kleurtemperatuur perfect aansluiten bij de LED koplampen.

Hier is het verschil tussen halogeen en LED goed zichtbaar:

20201101_100633.jpg

De lampen heb ik rechtstreeks besteld bij de Chinese fabrikant NSSC Lighting, waar ik voor de leden van de Audi A2 Club al heel wat sets LED dim- en grootlicht heb besteld. De kwaliteit van de lampen is heel hoog en zijn niet te vergelijken met de goedkope rommel (met veel strooilicht) die veelal bij tante Ali wordt aangeboden. De lampen heb ik 4 jaar in de vorige Passat gehad, overgezet in de nieuwe en hebben tot nu toe elke APK overleefd. Belanrijk om te melden is dat deze lampen zonder CANBUS-canceller kunnen worden aangesloten en er ook in de comfortmodule geen aanpassingen gemaakt hoeven te worden. Kortom: Plug & Play!

De prijs is er ook naar: elke set (2 stuks) kost plm €65. Een en ander afhankelijk van aantallen en dollarkoers. De lampen worden na bestelling pas geproduceerd en heb ik daarna binnen 3-4 dagen met FedEx in huis. De minimale afname is 10 sets. De fabrikant levert voor elke fitting een LED lamp, dus ook voor andere modellen zijn upgrades mogelijk.

Merk op dat NSSC twee soorten levert: de versie met koelribben en koelbanden. De versie met koelbanden hebben we gebruikt voor de H3 lampen (grootlicht) waarvoor te weinig ruimte voor koelribben bestond (toch een groot blok). De koelbanden zijn achter de lamp weggevouwen in de koplampbehuizing. Allemaal veilig, wordt niet zo heet dat er brandgevaar ontstaat.

Bestaat hier eventueel belangstelling? Laat het me dan zeker weten als reactie op dit topic. Bij voldoende animo kan ik weer een bestelling plaatsen. Ben benieuwd!

De voorlopige stand per 26-10-2021 is:

@Mausey: 1 x H7 (onder voorbehoud, ik neem je verzoek voor nu mee in de prijsaanvraag)

@MarkyMark: 1 x H8

@Michael36: 1 x H8, 1 x H7

@AJV: 1 x H8

aangepast door HansJan
Inschrijvingen bijgesteld
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

• 0

Hans, tof dat je dit iniatief neemt! voor de passat weet je het voor mij 1x h8 aub.😃 

Mijn dank is groot.

aangepast door MarkyMark
- de lampen voor de Ford Ka
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0

Zeker @Mausey, deze hebben we ook veel in de Audi A2 geplaatst. Ik raad je dit type aan, deze zijn instelbaar en de flappen kan je mooi in de koplampbehuizing opbergen. Prijstechnisch hetzelfde. De 5S heeft een dik koelblok aan de achterzijde die daarmee een grotere inbouwdiepte heeft. De 6S is echter een kwalitatief betere lamp. Bouw is beter en optimale warmteafgifte. 

Dit is het lichtbeeld van de H7 5S in onze A2,  e.e.a. wel afhankelijk van de staat van de koplampen:

20170129_205401.thumb.jpg.71c2e16a0ccd34a1d9f3aa7639b0ed21.jpg

Ik heb ze destijds (2017 alweer) vanwege ouderdom (vergeling/verwering en barstjes) vervangen om strooilicht en APK afkeur te vermijden. Sindsdien enkel plezier van het lichtbeeld en na het, tijdens de APK, opnieuw afstellen door @Vdub is het helemaal een waar feest. 

Onderstaande de verschillen tussen de H7 en H3 (gebruikt voor grootlicht in de A2), de H3 is smaller en heeft een kunststof voet:

20200115_193824.thumb.jpg.2ac370307dea9c2581d671380e437b3e.jpg

Voor de beeldvorming de 5S (koelblok) H7 en 5S+ (koelbanden) H3 naast elkaar: 

NSSC_5.thumb.jpg.143fc6723cac1a07c4d69c68ee3f3c2d.jpg

Vergeet de canbus cancellers uiterst links en rechts, die bleken overbodig. Merk op dat de kabels uit de achterkant van de lamp komen. Voor de montage wordt de voet van de lamp verwijderd (kwartslag draaien) zodat deze met de borgklem van de koplamp kan worden vastgezet. De LED lamp wordt er daarna ingeschoven en met kwartslag draaien geborgd. 

Dit systeem is niet met alle koplampen compatible of er zijn bijv. Pasringen/adapters nodig. Die zijn bij diverse shops te verkrijgen. Bij de Fiat 500 bijv. passen deze LED lampen niet omdat de koplamp geen volledig gesloten behuizing is en de H7 lamp aan de achterkant met een kap wordt afgesloten. Wel iets om rekening mee te houden en vooraf even uit te zoeken om teleurstellingen te voorkomen... Tip voor @Michael36en @MarkyMark

Mocht je meer info willen, laat het gerust weten! 

aangepast door HansJan
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0

@HansJan, duidelijk verhaal alleen de montage in standaard B6 koplampen twijfel ik over. Weet namelijk niet of ik met de lengte wegkom. Misschien dat er forumleden zijn die zo’n lamp al in een B6 hebben zitten.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0

Misschien even wat vooronderzoek doen @Mausey. De S6 lamp is vanaf de onderkant voet tot begin flappen 26mm. De flappen vouw je weg in de behuizing van de koplamp,  je hebt dan vanaf lampvoet tot aan deksel plm 35mm nodig. De meeste lampen hebben dat wel. Ter vergelijk: de 5S (met koelblok) heeft een minimale inbouwdiepte van 55mm en het koelblok is 40mm breed. 

Ik kom na wat onderzoek tot de ontdekking dat voor de B6/3C twee soorten koplampen bestaan: de Hella en Valeo. Alleen de laatste lijkt mij geschikt omdat de lamp op de behuizing wordt geklikt en de stekker direct achterop de lamp wordt aangesloten. Bij de Hella komt er nog een extra voet op de lamp. Blijft enkel de ruimte in de koplamp nog een uitdaging. De driver moet er ook nog bij en is 50mm×10mm. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0
3 hours ago, HansJan said:

Misschien even wat vooronderzoek doen @Mausey. De S6 lamp is vanaf de onderkant voet tot begin flappen 26mm. De flappen vouw je weg in de behuizing van de koplamp,  je hebt dan vanaf lampvoet tot aan deksel plm 35mm nodig. De meeste lampen hebben dat wel. Ter vergelijk: de 5S (met koelblok) heeft een minimale inbouwdiepte van 55mm en het koelblok is 40mm breed. 

Ik kom na wat onderzoek tot de ontdekking dat voor de B6/3C twee soorten koplampen bestaan: de Hella en Valeo. Alleen de laatste lijkt mij geschikt omdat de lamp op de behuizing wordt geklikt en de stekker direct achterop de lamp wordt aangesloten. Bij de Hella komt er nog een extra voet op de lamp. Blijft enkel de ruimte in de koplamp nog een uitdaging. De driver moet er ook nog bij en is 50mm×10mm. 

Bij de b7 worden de halogeen lampen ook in de koplamphouders geklikt.. (ik wou ze voor grootlicht, en setje mislticht)

En er zijn 'diepere' doppen te verkrijgen waardoor alles wel weer waterdicht wordt afgesloten..

De b6 heeft rubberen doppen (geloof ik?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0
5 minutes ago, golfiev5 said:

lijkt mij ook wel wat voor mijn B7 bochten verlichten die naast de mistlamp zit. ik ben alleen even kwijt welke type lamp dit is.

H8 maar dat is tevens je mistlicht.. de binnenste zijn de drl lampen 

aangepast door Michael36
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0
31 minuten geleden, Michael36 zei:

Bij de b7 worden de halogeen lampen ook in de koplamphouders geklikt.. (ik wou ze voor grootlicht, en setje mislticht)

En er zijn 'diepere' doppen te verkrijgen waardoor alles wel weer waterdicht wordt afgesloten..

De b6 heeft rubberen doppen (geloof ik?)

Als er maar voldoende ruimte is voor de maatvoeringen die ik noemde en de wijze van aansluiten dan moet het geen probleem zijn. Diepere doppen zijn dan zeker welkome aanvulling!

Voor zover ik uit de handleiding kon opmaken heeft de B6 inderdaad rubberen doppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0
1 uur terug, Mausey zei:

Lig al bijna 2 dag ziek op bed.
Zodra het lichaam het weer toelaat zal ik eens wat gaan meten in de koplamp.
Zijn idd rubberen doppen.

Rustig aan, we horen het wel. Beterschap @Mausey!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0
6 hours ago, golfiev5 said:

bij mij is de buitenste de bochtverlichting en de binnenste de mistlamp. DRL zit in de koplamp met led.

Klopt.. sorry ging uit van standaard halogeen (oudere type lampen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0

En offerte ontvangen. De productiekosten liggen op het moment hoger, maar krijg vanwege het aantal wat korting en de dollarkoers is gunstig. Daardoor blijft de prijs (afgerond) €65 per set. Ik stuur deelnemers @MarkyMark, @Mauseyen @Michael36 via een PM een betaalverzoek waarmee de bestelling wordt bevestigd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0

HansJan, dank voor t regelen en zie het verzoek wel verschijnen.
Ga je ze versturen?
Weet niet precies in welke hoek van het land jij woont maar ik woon in Oldenzaal en werk in Lochem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0

De bestelling is er inmiddels uit, maar één van de geïnteresseerden (via FB) laat niets meer van zich horen en beschouw ik als afgehaakt.

Mocht er iemand nog interesse hebben, dan is er dus nog een set H8 LED voor de mistlampen beschikbaar.

Dir: het resultaat van de optimalisatie voor de bochtenverlichting heb ik zojuist even vastgelegd: 

aangepast door HansJan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Share

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden