Ga naar inhoud
  • 0

Verbruik 1.6tdi


myronschroder

Vraag

Hallo,

 

Ik heb sinds kort  een 1.6 TDI uit 2018, alleen nu valt mij het verbruik zwaar tegen. Ik zit namelijk op een verbruik van 1 op 14/15. ook als ik lange stukken rijd (op vakantie heb ik grotendeels snelweg gereden circa 2000km en hier redde ik ook net 1 op 15 ongeveer). 

 

iemand een idee of dit normaal is? ik rij wel met 20inch wielen die 245 breed zijn. ga er vanuit dat dit niet zon enorm verschil van verbruik moet maken.

heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? 

 

lees verder verhalen van mensen die wat met gemak 1/18--20 redden met dit blok.

 

alvast bedankt 

 

Myron

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Komt door de grote (zware) wielen. Het verbruik blijft echter wel aan de hoge kant eerlijk gezegd.

Je zou een nieuwe rail pressure sensor van de nieuwe serie kunnen overwegen, als die voor de 1.6 TDI bestaat tenminste. Dat heeft bij mij geholpen, scheelt in mijn geval zo'n 0,5 liter op 100km.

 

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
6 hours ago, Arnold325 said:

Ik rij een 2016 1.6 tdi op lange stukken (150 km) haal ik gemakkelijk 1:19 a 1:20 waarschijnlijk nog zuiniger op nog langere stukken 

in de stad zit ik op 1:16 gemiddeld ik rij zelf op 18” velgen 235 breed 

moet er wel bij zeggen dat mijn auto geoptimaliseerd is naar +-150 pk 

ja dat zijn inderdaad waardes die ik meer waardeer, in de stad zit ik dus op 1/14 met moeite, heb nu toevallig wel stukje naar het werk 1/18 gehaald maar daar heb ik dus tussen de 80/100 km/h gereden. 

chippen staat ook nog op de planning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
22 hours ago, Ozzy said:

Komt door de grote (zware) wielen. Het verbruik blijft echter wel aan de hoge kant eerlijk gezegd.

Je zou een nieuwe rail pressure sensor van de nieuwe serie kunnen overwegen, als die voor de 1.6 TDI bestaat tenminste. Dat heeft bij mij geholpen, scheelt in mijn geval zo'n 0,5 liter op 100km.

 

ja dat je er iets op inleverd was ik wel bewust van maar ik vind dit wel erg veel. 

bij uitlezen komen er ook geen foutcodes naar boven.

onderdeelnummer eventueel voor me? geen idee of hier verschil in zit? en is dit zelf te plaatsen? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
8 minuten geleden, myronschroder zei:

ja dat je er iets op inleverd was ik wel bewust van maar ik vind dit wel erg veel. 

bij uitlezen komen er ook geen foutcodes naar boven.

onderdeelnummer eventueel voor me? geen idee of hier verschil in zit? en is dit zelf te plaatsen? 

Ook ik had geen foutcodes erin staan. Wel af en toe een schokje tijdens het constant met 80 of 100 rijden. Een iets hoger verbruik en (tijdens de winter) af en toe een langdurige start. Na het vervangen zijn die problemen verholpen, tenminste tot zover het blijkt.

Het oude onderdeel nummer is 04L 906 054. Geen letter of een F is een "slechte" sensor volgens de TPI. Bij de nieuwe staat er een E achter. Alleen, ik heb wel een 2.0 TDI, ik weet niet of dezelfde sensor ook in de 1.6 TDI zit. Dat zou iemand hier voor je kunnen opzoeken, of dat moet je even navragen bij de dealer. Het kost zo'n 7 tientjes geloof ik. 

De sensor is zelf te vervangen als je het gereedschap voor hebt liggen. Je moet het in ieder geval weer vastzetten met 100nm.

Het verbruik op de boordcomputer zou ik niet zo serieus nemen. De berekening aan de pomp is relevanter. Een tijdje terug haalde ik constant 1 op 24 enz. aan de pomp kwam ik uit op zo'n 1 op 18,5 á 19. Nu geeft ie bij elke rit 1 op 19 á 20 gemiddeld aan, aan de pomp nog steeds circa 1 op 18,5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur terug, ChristiaanB7 zei:

Mijn 190pk 2.0 doet gemiddeld 6.0L

1.6 zou in mijn optiek makkelijk onder de 5 moeten kunnen bij een rustige rijstijl 

Op de BC of aan de pomp? 

De 1.6 TDI is niet zo zuinig, tenzij je lange afstanden aflegt. Beestie moet te hard werken om het gewicht van minimaal 1,5 ton vooruit te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ter vergelijking/info

Mijn 1.6TDi uit 2016 rijdt gemiddeld 1 op 17 in de winter, met winterbanden 17inch. Betreft gecombineerd gebruik, met gemiddelde rijstijl en aan de pomp gemeten.

Afgelopen zomer met zomerbanden op 17inch zat ik rond de 1 op 18 aan de pomp. Met langere afstanden naar 1 op 19. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden