Ga naar inhoud
  • 0

ACC radar afstellen tips en tricks


dieseltje

Vraag

Na upgrade van mijn Remsysteem naar B7 heb ik t idee dat mijn ACC radar niet helemaal goed uitgelijnd staat.
Nu ben gisteravond even een half uurtje bezig geweest om een uitlijn opstelling te maken, maar kom ik op het volgende probleem.
Er is zover ik kan vinden geen 100% juiste handleiding/how-to hoe dit t beste uitgevoerd kan worden.

Inmiddels het volgende kunnen vinden:

 

Om dit te doen, moet je een laserwaterpas op afstand van ongeveer 70 cm en op een hoogte van ongeveer 80 cm (normale kentekenplaathoogte achter) opgestel;en en deze vervolgens zodanig uitlijnen dat de laser direct op de spiegel van de radarsensor wordt gericht.
Met behulp van een wit vel papier kun je vervolgens de door de spiegel gereflecteerde "laserstraal" met behulp van de drie bevestigingsschroeven uitlijnen, zodat deze rechtstreeks naar het startpunt werd teruggekaatst (laserwaterpas)

Echter staat hier niet in vermeld of de laserwaterpas vanuit het midden van de auto op de spiegel moet schijnen of dat de laserwaterpas haaks op t spiegeltje op de ACC moet schijnen.
Betreffend uitlijnspiegeltje zit links boven op de ACC radar.
2e plaatje geeft aan wat ik bedoel. opstelling A of opstelling B.

ACC radar.jpg

ACC uitlijnen.png

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zou het volgens A afstellen. Als je de filmpjes bekijkt hebben ze een wit bord met een laser in verwerkt. Dit zetten ze loodrecht en haaks op de loodlijn van de wagen. Als je dan op de spiegel straalt zou deze recht in de laser moeten terugkomen en niet ernaast. Tenzij je kan zien/voelen dat het spiegelglas in de radar wat gekanteld zit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
45 minuten geleden, wulfke zei:

Ik zou het volgens A afstellen. Als je de filmpjes bekijkt hebben ze een wit bord met een laser in verwerkt. Dit zetten ze loodrecht en haaks op de loodlijn van de wagen. Als je dan op de spiegel straalt zou deze recht in de laser moeten terugkomen en niet ernaast. Tenzij je kan zien/voelen dat het spiegelglas in de radar wat gekanteld zit. 

Als het spiegeltje gekanteld zou zijn, zou er ook een exacte afstand bekend moeten zijn om de juiste hoek te kunnen maken, zodat je ook weer op het nulpunt uitkomt.
Vanavond nog een rondje meen hoeveel offset ik van de hartlijn van de auto moet moet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Filmpje is duidelijk. Alleen spreekt die de eerdergenoemde procedure tegen.
De eerste beschrijving geeft aan dat de lichtbundel weer op beginpunt terug moet komen, zonder afwijking. In het filmpje wordt een bepaalde berekening toegepast waardoor de lichtbundel 4 cm hoger uitkomt en 2,4 cm naar rechts. Aangezien ook in de 2e genoemde website dezelfde ELOF (+4cm) AZOF (+2,4 cm) gebruikt wordt ga ik daar maar eerst van uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kortom

- meet het punt op de lengte as uit.
- meet de afwijking van het spiegeltje tov lengte as
- plaats de laser recht voor het spiegeltje parallel aan de lengte as op afstand ca 114,5 cm (+/- 0,5 cm)
- maak een kartonnetje met een gat van ca 2x2 cm Deze over de laser plaatsten zodat de laserstraal door het gat schijnt.
- Geef aan op welke hoogte de laserstraal zicht bevint.
- teken af de lijn 4 cm hoog en 2,4 cm naar rechts 
- de laserstraal terug gekaatst vanaf het spiegeltje moet het gemarkeerde punt verlichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Uitlijning nogmaals aangepast. Stond nog iets teveel naar rechts gericht. Dat voelt niet lekker als je op de linkerbaan verkeer inhaalt.

Welke waarde moet adaptation kanaal 53 van de ABS hebben?

heeft met vertraging van de achter as te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
13 uren geleden, wulfke zei:

Super !! Welke radar uitlijnprocedure heb je gevolgd?

Mijn eigen interpretatie

maar deze komt veel overeen zoals in t filmpje beschreven. Zoals ik ook al samengevat heb.

Opstelling van de laserwaterpas zoals in tekening A haaks op de auto, recht voor het spiegeltje op de lazer.
Afstanden zoals aangegeven.

Het meest lastige is om de laser exact parallel aan de lengte as van de auto te krijgen. Wijkt je laser af, is de uitlijning ook meteen weg.
Het beste kun je de procedure in een wat donkere afgeschermde ruimte doen, zodat je laser goed zichtbaar is.

 

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi om te horen dat het goed werkt allemaal, knap gedaan! 

In dat filmpje kalibreren ze op een oprit op afschot en behoorlijk dichtbij. Maar dat zul jij vast beter hebben gedaan. Iets meer afstand en je nauwkeurigheid neemt aanzienlijk toe. 

Kanaal 5 van de adaptatie geeft nog een mogelijkheid om de voertuig karakteristiek aan te leren. Ik heb daar zelf niet aangezeten en zou het ook zo laten als het goed werkt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is mij niet 100% duidelijk, dit vond ik op internet terug. Waarschijnlijk een soort zelftest van de radar. Wellicht kun je er de afwijking uit halen. Lekker zo laten als het werkt. 

Adaptation Channel 5

A005,0,ACC System Function Test Result
A005,5,Status
A005,6,0 = Not OK
A005,7,1 = OK

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helaas is de boel nog niet helemaal fouten vrij.
Had verwacht dat het probleem met plotseling hardremmen opgelost zou zijn met mijn nieuwe setup. Echter blijft t probleem bestaan.
Als je onverwacht een noodrem situatie krijgt, zul je zelf vol op de rem moeten gaan staan want nog steeds slaat mijn ACC dan op hol en is niet meer beschikbaar tot ik de auto uit zet en weer overnieuw start.

Heb al op enkele fora gelezen dat er ook nog iets aan de ECU van de motor aangepast moet worden.
Een log met foutcodes heb ik toegevoegd. Als iemand enig idee heeft graag reactie.

Log-3TGD35-WVWZZZ3CZ8E231165-424580km-263821mi.txt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

met welke waarde heb je de ACC ingesteld bij de motor ECU? ik vond 3 codes:

13777, 13467 en 30903. Ik heb de laatste (30903) gebruikt om follow to stop werkend te krijgen.

Eventueel adaptation kanalen nog eens bekijken/vergelijken?

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog even een update ivm nog wat kleine storingen na de ABS swap.
Nogmaals de radar uitgelijnd. Deze nog iets hoger gezet omdat op een afstand van ca 114 cm lijn maar ca 3 cm omhoog kwam ipv genoemde 4 cm.
Helaas werkt het compleet tot stilstand komen met de Follow to Stop nog steeds niet vlekkeloos.
Auto remt netjes af tot ca 5 km/u en vlak achter de auto die voor je staat begint de auto in kruipstand dichterbij te rollen en remt hij niet meer.
Omdat ik een ouder type motor heb werkt Front Assist alleen als waarschuwing, er komt geen ingreep.
Ook moet de motor ECU nog steeds aangepast worden omdat bij hard remmen er verschil zit in de waarden die motor verwacht te ontvangen van ACC radar en omgekeerd. Hierdoor schiet de boel in storing. Bij normaal remmen is dat niet het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden