Ga naar inhoud
  • 0

Vervuiling koelvloeistoftank


lonnebol

Vraag

Gisteren ga de auto aan dat ik de koelvloeistof moest controleren. Dat moet ik al jaren om de 3000-4000 km. Niet echt een punt dus. De garage heeft dit al eens gecontroleerd en ze hebben toen nergens een lek of iets dergelijks kunnen constateren. Echter zag ik bij het openen van de expansietank voor de koelvloeistof een zwart slurrie aan de rand van de tank zitten en wat zwarte bolletjes in de koelvloeistof. Het retourleidinkje vanaf de motor was ook zwart uitgeslagen. Dit heb ik nog nooit eerder gezien. Ik ben toen even bij de garage langsgereden en zij waren niet al te gealarmeerd, maar ik moest het wel in de gaten houden. De koppakking was het nog niet, zei de monteur. Ik wil de auto echt nog niet de deur uitdoen.

Wat denken jullie dat hier aan de hand is?

Slurrie koelvloeistof Passat.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoeft niet je koppakking te zijn, kan misschien ook de olie koeler zijn.

Als je googled op jouw motor type en oil in coolant reservoir, kom je veel hits tegen. 9 van 10 keer lees je dat een oliekoeler t probleem veroorzaakt.

"Turbo isn't water cooled, but the oil DOES pass through a water / oil cooler just prior to the turbo. Possible the problem is just at the oil cooler, which is on the lower end of the oil filter assebbly under the engine cover at the front of the motor. Is the oil black or grey ( water added ) at the dip stick??"

en deze

"Good news guys..
To anyone who has oil in coolant and no other symptoms, CHANGE YOUR OIL COOLER FIRST
Drove for a few hours today after flushing a few times and no oil has come back
Hope this helps anyone else with 2.0 bkd engine"

 

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
8 hours ago, lonnebol said:

Gisteren ga de auto aan dat ik de koelvloeistof moest controleren. Dat moet ik al jaren om de 3000-4000 km. Niet echt een punt dus. De garage heeft dit al eens gecontroleerd en ze hebben toen nergens een lek of iets dergelijks kunnen constateren.

 

Niet zorgelijk? Ik vind dat niet normaal.

Bij mij was er ook niets te vinden, ook niet met afpersen e.d. Maar uiteindelijk was het toch mijn koppakking.

Overigens had ik geen olie in het reservoir, dus hopelijk is het idd je oliekoeler.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoeft niet je koppakking te zijn, kan misschien ook de olie koeler zijn.
Als je googled op jouw motor type en oil in coolant reservoir, kom je veel hits tegen. 9 van 10 keer lees je dat een oliekoeler t probleem veroorzaakt.
"Turbo isn't water cooled, but the oil DOES pass through a water / oil cooler just prior to the turbo. Possible the problem is just at the oil cooler, which is on the lower end of the oil filter assebbly under the engine cover at the front of the motor. Is the oil black or grey ( water added ) at the dip stick??"
en deze
"Good news guys..
To anyone who has oil in coolant and no other symptoms, CHANGE YOUR OIL COOLER FIRST
Drove for a few hours today after flushing a few times and no oil has come back
Hope this helps anyone else with 2.0 bkd engine"

 
Dat wist ik niet. Eens even uitzoeken of dat zelf te doen is om te vervangen.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Niet zorgelijk? Ik vind dat niet normaal.
Bij mij was er ook niets te vinden, ook niet met afpersen e.d. Maar uiteindelijk was het toch mijn koppakking.
Overigens had ik geen olie in het reservoir, dus hopelijk is het idd je oliekoeler.
Heb je de koppakking laten vervangen? Hoeveel kostte dat?

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden