Ga naar inhoud
  • 0

Panoramadak lekkage verholpen info topic


gurby

Vraag

Hoi allen,

 

Jaren geleden alweer dat ik een Passat had, nu een Alhambra modeljaar 2012, maar ik kijk hier af en toe nog wel. Ook rondom mijn panoramadak lekkage problemen heb ik hier gezocht, maar niet bar veel info gevonden, dus ik ga mijn verhaal hier even delen. Wie weet heeft iemand er wat aan. Het probleem dat ik had, komt ook veelvuldig bij andere VAG auto's voor en zeker ook de Passat, getuige alles wat ik op Duitse fora heb gevonden.

Alle panoramadaken zijn ongeveer hetzelfde, onderdelen en nummers zullen verschillen omdat ze natuurlijk ook bij de vorm van het dak horen. De VW Sharan/Seat Alhambra delen hetzelfde panoramadak frame bijvoorbeeld met de Skoda Superb en Yeti. De Passat heeft een ander nummer en allicht een iets andere vorm of formaat dan. Maar dat maakt voor deze bijdrage niets uit. Op dit forum heb ik ook gelezen over hele hoge kosten bij de VW garage, dat klopt natuurlijk ook, dit frame waar het hier over gaat kost ca € 1.500 bij de dealer en dan nog de arbeid. Maar als je een beetje handig bent en lef hebt, en de ruimte om je auto droog te stallen, kun je voor een bescheiden bedrag een heel eind komen!

Het frame van het dakraam lekte bij mij. Je hebt de dwarsliggers voor en achter waar de motoren aan bevestigd zijn, en de langsliggers aan de zijkanten waar de gelijders enzo doorheen getrokken worden en waar de glasplaten aan vast zitten. Bij de eerste bouwjaren (2011/2012 etc) waren de langsliggers in aluminium kleur en de dwarsliggers zwart, latere jaren was het hele frame zwart. Maar wat wel blijft, is dat de dwarsliggers van kunststof zijn en de langsliggers van metaal/aluminium, verschillende materialen dus. Ze zijn verlijmd aan elkaar en worden op iedere hoek ook met 2 schroeven op de plek gehouden.

Omdat het verschillende materialen zijn, de dwars- en langsliggers, gaat door de verschillende warm/koud werking wellicht de lijmverbinding kapot als die ouder en minder flexibel wordt... Bij mij (en vele anderen in Duitsland ook) heeft de lijmlaag in ieder geval losgelaten waardoor het ging lekken. Als je binnen in de auto op het kunststof deel drukt dat verlijmd is, zie je het vocht ertussendoor kruipen. Uiteraard moet je dan eerst de hemel naar beneden trekken of, beter nog, geheel demonteren. In navolging van 2 mensen in Duitsland die dit met foto's hebben laten zien (1 Passat en 1 Octavia), heb ik mijn frame uit de auto gehaald en de dwarsliggers en langsliggers van elkaar losgehaald door de schroeven los te maken en de overblijvende kit met een mes los te steken. Mijn auto lekte op beide voorste hoeken, en bij uit elkaar halen van het frame zag je ook heel goed dat de kit-rups op de voorste hoeken niet meer hechtte aan het kunststof deel, hij viel in zijn geheel gewoon uit de gleuf waar die in zit. Bij de achterste hoeken heb ik met een spateltje redelijk wat tijd moeten spenderen om het eruit te steken. Een (tijdelijke?) noodoplossing is overigens Captain Tolleys, een goedje dat in zulke kieren kruipt en afdicht. Heb ik in 2017 ook toegepast maar begon nu eind 2020 dus toch weer te lekken. De opgedroogde Cpt Tolleys was ook erg makkelijk met hele stukken tegelijk er weer af te trekken overigens.

Toen alles goed schoongemaakt en met Sikaflex 221 opnieuw aan elkaar verbonden. Meer kit gebruikt dan de fabriek, het liep er nu aan beide kanten tussenuit dus alles goed opgevuld. Aantal dagen laten drogen, vervolgens moet je een nieuw binnenrubber plaatsen (de oude trek je kapot, nieuwe heeft nieuwe lijmlaag, kostte € 95) en toen het dak terug gemonteerd. Ook de verbinding van de afvoerslangen heb ik nog even opgevuld met kneedkit en toen met zelfvulkaniserende tape ingebonden, zodat ook die verbinden niks meer kunnen doorlaten. Voor deze spullen gekozen omdat je dit ook zonder (plak)resten kunt verwijderen indien nodig.

Komende tijd maar eens zien of het nu dicht blijft maar ik heb er alle vertrouwen in!

Al met al heeft de actie, met name vanwege het binnenrubber, ongeveer 120 euro gekost en ik denk zo'n 15 uur werk. Komen wellicht nog wat kosten bij omdat ik smeervet zoek. Bij VW kost de door hun gebruikte (speciale?) vet € 45.91, dat is artikelnummer G060751A2. De doorlooptijd van de hele activiteit was anderhalve week. Hier nog een aantal foto's bijgevoegd, als iemand vragen heeft hoor ik dat graag!

Overigens, mijn eerste actie om het probleem te verhelpen was een compleet ander Sharan dak te kopen bij een demontagebedrijf en die te plaatsen. Kwam uit 2018 en kostte € 300. Die zat erin en bleek toen op de achterste verbindingen ook te lekken... dus weer teruggebracht en toen voor deze oplossing gegaan. Het probleem is echt niet alleen leeftijd/ouderdom afhankelijk, je leest ook over deze lekkage bij auto's die nog in de garantieperiode zitten.

 

ps. Max 1 MB aan bestanden toevoegen is toch ook niet meer van deze tijd?

IMG_20210407_202451.JPG

IMG_20210407_202430.JPG

IMG_20210407_200118.JPG

IMG_20210407_163448.JPG

aangepast door gurby
typefout
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

@gurby goed verhaal en duidelijk. Dat van die 1MB ben ik helemaal met je eens, heb je een mooie oplossing moet je er meerdere posts van maken om andere te helpen, is een beetje outdated inderdaad. Maar ja anders wordt er niemand full menber. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooie post. Ik heb nu 2 gevoelens hierover:
1. Grote bewondering dat je dit zelf hebt opgelost èn jouw ervaring met ons deelt.
2. De vrees dat mijn 2015 Passat-dak ook een keer gaat lekken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ach, het gros van de auto's heeft nergens last van denk ik, anders zou je er ook op dit forum wel meer over lezen....

Als je googled op 'wassereinbruch panoramadach passat' lees je wel meer verhalen van Duitsers die met hetzelfde issue kampen. En VW heeft ook een dealer instructie waar dus als laatste redmiddel in staat het vervangen van het frame. Maar hey JanSL, wie dan leeft wie dan zorgt! De kans is het grootste dat je er geen last van gaat krijgen, schat ik zo in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee geen alternatief gevonden, met name omdat op de originele VW tube ook niet staat wat erin zit.... dus hoe vind je dan iets vergelijkbaars? Ik las wel een test ergens van iemand die wat andere vetten had geprobeerd maar de indruk had dat die meer viezigheid aantrokken.

Ik ga binnenkort eerst wel even de dealer vriendelijk aankijken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

We hebben sinds deze week lekkage op de linker voorhoek.
We hebben nu 2 keer gehad dat na een flinke bui er water binnen komt.
Als de auto naar achter hellend geparkeerd staat hebben we geen last.

Morgen maar even langs de VW dealer in Duitsland, we zijn nog op vakantie en er komen nog wel wat regen momenten aan vrees ik.

Heb er weinig behoefte aan om zelf te sleutelen.
Hou jullie op de hoogte.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden